حالت تاریک
Logo
یکشنبه, 04 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
ناسازگاری سبک زندگی امروزی دانش‌آموزان با یادگیری
استاد روان‌شناسی دانشگاه رازی مطرح کرد:

ناسازگاری سبک زندگی امروزی دانش‌آموزان با یادگیری

استاد روان‌شناسی دانشگاه رازی با اشاره به اهمیت سبک زندگی در یادگیری دانش‌آموزان گفت: مهم‌ترین علل افت تحصیلی مسئله سبک زندگی نامناسب، وابستگی به رسانه‌ها و تغذیه غیر اصولی است.

غلامرضا محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با اشاره به تجربیات خود در زمینه مشاوره با نوجوانان و جوانان، اظهار داشت: مهم‌ترین علل افت تحصیلی مسئله سبک زندگی نامناسب، وابستگی به رسانه‌ها و تغذیه غیر اصولی است.

وی افزود: سبک زندگی فعلی بسیاری از دانش‌آموزان با یادگیری سازگار نیست؛ کمبود خواب، بی‌نظمی در ساعت خواب و بیداری و حضور خواب‌آلود در مدرسه از جمله عواملی است که به‌طور مستقیم بر خلاقیت و یادگیری تأثیر منفی می‌گذارد.

استاد روان‌شناسی دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهند که خواب کافی و باکیفیت نقش مهمی در یادگیری و بهره‌وری ذهنی دارد.

وی همچنین به نقش مخرب وابستگی به رسانه‌ها و استفاده بی‌رویه از گوشی‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزانی که زمان زیادی را صرف بازی‌ها و فضای مجازی می‌کنند، انگیزه لازم برای مطالعه را از دست می‌دهند این امر باعث کاهش فعالیت بدنی، اضطراب و افت تمرکز در آن‌ها می‌شود.

این دانش‌آموخته روان‌شناسی سلامت در بخش دیگری از سخنان خود، به تأثیر تغذیه بر یادگیری پرداخت و توضیح داد: استفاده از غذاهای ناسالم مانند فست‌فودها و کمبود مواد مغذی نظیر ویتامین‌ها و کلسیم می‌تواند آمادگی ذهنی دانش‌آموزان را کاهش دهد.

وی همچنین به اهمیت نقش والدین در حمایت تحصیلی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: والدین باید نظارت کافی بر سبک زندگی فرزندانشان داشته باشند، اما نباید در انجام تکالیف یا مسئولیت‌های درسی دخالت مستقیم کنند. 

محمدی تأکید کرد: حمایت متعادل والدین، ارتباط با معلمان و پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان از مهم‌ترین عوامل پیشرفت تحصیلی است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در سیستم آموزشی، کلاس‌های پرجمعیت و عدم توجه کافی به نیازهای فردی دانش‌آموزان را از جمله چالش‌های جدی دانست و گفت: دانش‌آموزانی که نتوانند مباحث درسی را به‌خوبی درک کنند، به مرور از روند یادگیری فاصله گرفته و دچار افت تحصیلی می‌شوند.

این استاد روان‌شناسی دانشگاه رازی در پایان تأکید کرد که برنامه‌ریزی متناسب برای پرورش جسمی، ذهنی و روحی دانش‌آموزان می‌تواند تأثیر به‌سزایی در افزایش انگیزه و یادگیری آن‌ها داشته باشد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از