سرویس: اقتصادی کد خبر: 399639 ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸

مرصاد گزارش می دهد؛

ارابه چهارچرخ افسار پاره کرد/ آشفته بازار قیمت خودرو

مرصاد نیوز: قیمت خودرو در روزهای گذشته به طرز عجیب و بی سابقه ای بالا رفته است.

ارابه چهارچرخ افسار پاره کرد/ آشفته بازار قیمت خودرو

به گزارش سرویس اقتصادی شبکه اطلاع رسانی مرصاد، بازار خودرو چند ماهی است که دچار وضعیت افسارگسیختگی شدیدی شده است با این وجود این وضعیت طی روزهای گذشته شکل بدتری به خود گرفته است به صورتی که می توان در خصوص قیمت برخی از خودروها از واژه قیمت نجومی استفاده کرد.

البته افزایش قیمت خودرو موضوع جدیدی نیست؛ در سال های گذشته نیز این افزایش قیمت در بازار خودرو دیده می شد اما در این میان آنچه که بسیار عجیب به نظر می رسد، شیب صعود قیمت ها طی روزهای گذشته است.

این وضعیت در حالی است که با افزایش قیمت ها، کیفیت خودروها بهتر هم نشده است. پیرامون قیمت خودرو حرف و حدیث های فراوانی مطرح می شود اما برای بررسی بهتر این موضوع به سراغ کارشناسانی رفتیم تا از آن ها دلیل این شرایط را جویا شویم.

در عرصه خودروسازی کیفیت خیلی معنایی ندارد

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: اساسی‌ترین مشکل عرصه خودرو که امروزه جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند این است که هیئت مدیره، سهامدار است و سهامدار هیئت مدیره و این امر تبدیل به یک چرخه شده است، یعنی مشتری مداری در عرصه خودروسازی اصلاً راهی ندارد و در واقع نابسامانی و افت کیفیت خودرو را در ادوار گذشته بوجود آورده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بیان داشت: نکته دوم اینکه برخی قطعه سازان سهامداران خودروسازی‌اند، در هیچ کجای دنیا قطعه‌ساز، خودروساز نیست و خودروساز قطعه ساز نیست. ما قطعه‌سازانی داریم که خودروسازاند خُب طبیعی است که وقتی قطعه ساز خودروساز می شود هر مقدار که دلش بخواهد در واقع قیمت را طراحی و منجر به افزایش قیمت شود.

نماینده مردم شهرستان سنقروکلیایی ابراز داشت: نکته سوم مشکل عرصه خودرو این است که بازار خودرو انحصاریست و نکته چهارم اینکه در عرصه خودروسازی کیفیت خیلی معنایی ندارد؛ در واقع مبنای اولیه نیست بلکه تولید بیشتر و نگاه سودآوری مد نظر است، مشکل دیگر عرصه خودروسازی هزینه بالاسری بالاست.

حجت الاسلام حسینی کیا با بیان اینکه برخی از شرکت‌های خودروساز بین ۱۱ تا ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی مازاد و جمعیت اضافه دارند و بابت این امر هزینه های فراوانی باید پرداخت شود، افزود: هیئت مدیره های فراوان تودرتویی که در مجموعه خودروسازی وجود دارد هزینه‌های بالاسری را فراوان بالا برده است به عنوان مثال  در دور قبلی مدیرعامل ایران خودرو در جایی بیان داشت که از لحاظ حقوق نفر سیزدهم ایرانخودرو هستم، پس ببینید چه خبر است که نفر اول ایرانخودرو، از لحاظ دریافتی نفر سیزدهم این مجموعه است.

وی در جواب این سوال که چه باید کرد که صنعت خودرو سامان پیدا کند؟ بیان داشت: به نظر بنده شورای رقابت می‌تواند در واقع در تعیین نرخ نقش آفرین باشد که کم و بیش هست ولی قائده این است که باید یک عرضه و تقاضا را با هم تنظیم کنیم، اگر قیمت خودرو پایین بیاید عرضه زیاد می شود و خود به خود قیمت خودرو افت خواهد داشت که نیازمند این امر اینست که برخی واحدهای تولیدی تولیدشان را در واقع بالا ببرند.

نماینده مردم شهرستان سنقروکلیایی در ادامه تصریح کرد: چون به دلیل برخی شرایط، واردات خودرو ممنوع است، اگر بتوانیم برای یک مقطع خاص تعدادی محدود خودروهای هیبریدی و برخی خودروهای خاص را وارد کنیم این امر می تواند بازار ما را تنظیم کند، همانطور که برای ناوگان حمل و نقل عمومی مجلس مجوز داد تا برخی از خودروها وارد شود؛ این امر می تواند در بخشی کمک کار ساماندهی این وضعیت باشد ولی سیاست کلان نظام با این موضوع همراه نیست.

پیشنهادهایی برای حوزه خودروسازی

وی بیان کرد: ما نتوانسته‌ایم سرمایه‌های مردم را به سمت تولید و اشتغال سوق دهیم و آن را بومی سازی کنیم؛ در حال حاضر برخی قطعات خودرو خارج از کشور وارد می‌شود؛ به طور مشخص پیشنهاد بنده در این زمینه این است که دو سال به صنعت خودرو سازی در همه ابعاد کمک کنیم از جمله سود وام را فریز کنیم که خودروسازی نفسی بکشد، سرمایه در گردش در اختیار خودروسازی قرار بدهیم، خودروسازی را الزام کنیم که باید حوزه (R&D) و پژوهش را در واقع گسترش داده و خودرو کیفی در شأن ملت ایران ساخته شود.

حجت الاسلام حسینی کیا در ادامه بیان داشت: از سوی دیگر اگر تا دوسال نتوانستند این کار را انجام دهند، تعرفه واردات خودرو به کشور صفر شود یعنی خودرو ما باید بشود یک خودروی سه کلمه ای؛ ارزان قیمت، صادرات محور، رقابت‌پذیر و بتواند با مشابه خارجی در واقع رقابت کند و مردم انگیزه داشته باشند خودروی ایرانی سوار شوند و این امر در واقع می تواند صنعت خودروی ما را نجات دهد.

نماینده مردم شهرستان سنقروکلیایی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان داشت: یکی از مشکلات صنعت خودرو ما در حوزه پژوهش و (R&D) است که ضریب آن در ایران ۲ درصد و مشابه آن در آلمان به ۲۴ درصد می رسد؛ در پلتفرم های خودرو باید ذائقه ایرانی لحاظ و مشتری پسند شود در حال حاضر سلیقه ایرانی ها به سمت ماشین های شاسی بلند و نیم شاسی است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه افزود: در تست های لازمی که بر روی خودرو در واقع انجام می شود از جمله یورو ۵ یورو ۶ و... صنعت خودروی ما با وجود ظرفیت های موجود می‌تواند خود تعریف کننده استانداردهای جدید در صنعت خودرو سازی باشد.

می توانیم از وزارت دفاع کمک بگیریم

حجت الاسلام حسینی کیا تاکید داشت: در حال حاضر وزارت دفاع خودروی نظامی تولید می کند، کلاس خودروهای نظامی بسیار سخت‌تر از کلاس خودرو عادیست، خب در این رابطه میتوانیم دست به دامن مجموعه های وزارت دفاع شویم که لااقل در این حوزه پای کار بیایند و کمک کار باشند که حوزه خودرو به یک سامانی برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: در عرصه خودرو کسانیکه ظرفیت نقش‌آفرینی دارند کار را به جوانان توانمند، جهادی و انقلابی بسپارند، مافیاهای خودرو را از خودرو دور کنند، قطعه ساز قطعه ساز و خودروساز خودروساز شود و بگذارند در واقع صنعت خودرو جایگاه واقعی خودرو را پیدا کند.

ورود اقتصاد به رکود عمیق در بخش تولید

بر اساس این گزارش، وضعیت گرانی خودرو را نیز می توان از بعد اقتصادی مورد بررسی قرار داد. در همین خصوص افشین باغفلکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: با آغاز دور جدید تحریم‌ها و وضع محدودیت‌های شدید بر صنایع اصلی و همچنین موانع بانکی و حمل و نقل، اقتصاد وارد رکود عمیق در بخش تولید و دربرخی زیربخش های صنعتی کشور شده است.

وی افزود: در روزهای گذشته به دلیل افزایش بی سابقه قیمت ها در بخش خودرو می توان اینگونه تحلیل کرد دو عامل بسیار مهم ساختار تکنولوژیکی- فنی و ساختار بازار در افزایش قیمت خودرو اثرگذار بوده است.

باغفلکی گفت: با توجه به اینکه رکود تورمی که از ناحیه عرضه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید رخ داده و توان تولیدی این صنعت را کاهش داده برای جبران هزینه‌های تولید قیمت محصولات خودرویی افزایش یافته از طرف دیگر اوضاع کلی اقتصاد کشور به گونه ای است که هر روز قیمت‌ها افزایش می یابد و بازار خودرو به تبع آن و در مسیر بازار روندی صعودی به خود گرفته است و پا به پای دیگر کالاها قیمت آن افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: از علت‌های اصلی افزایش قیمت خودرو در چند روز گذشته می توان به نااطمینانی از آینده اقتصاد، کمبود ارز، کمبود عرضه در برابر تقاضا، تأمین نشدن به موقع قطعات خودرو و خود سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی عدم شناسایی ریشه‌های التهاب بازار خودرو، صدور بخشنامه های پی در پی و سر درگم کننده، نبود نهاد تصمیم‌گیرنده برای مثال یک روز شورای رقابت به عنوان متولی تعیین کننده قیمت خودرو و روز دیگر نهادهای زیرمجموعه وزارت صمت تعیین می شود، روش‌های اشتباه فروش خودرو ( قرعه‌کشی)، وجود دلالان و واسطه‌گران، تعهدات معوق خودروسازان و بدقولی خودروسازان را ازدیگر علل افزایش قیمت خودرو اعلام کرد.

پیش بینی افزایش قیمت خودرو در روزهای آینده

باغفلکی تصریح کرد: تاکنون سیاست‌های دولت و وزارت صمت نتوانسته مانع افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو شود و به نظر می‌آید بازار خودرو با شرایط کلی اقتصاد خود را هماهنگ نکرده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت در آینده نیز تداوم داشته باشد و متاسفانه هیچ نیرو و اراده ای هم برای این معضل اقتصادی وجود ندارد.

whatsapp
telegram
Facebook
Twitter
Email
کپی کردن لینک

پربازدیدترین ها