سرویس: استان کرمانشاه کد خبر: 401273 09:25 - 1399/08/04

مرصاد گزارش می دهد؛

ماجرای توقف عجیب کامیون های حمل سوخت در مرز پرویزخان/ فرصت هایی برای اقتصاد کشور که می سوزد

مرصاد نیوز: متاسفانه شاهد توقف تعداد قابل توجهی از کامیونهای حمل سوخت در مرز پرویزخان هستیم با این حال اقدامی از سوی دست اندرکاران صورت نگرفته است.

ماجرای توقف عجیب کامیون های حمل سوخت در مرز پرویزخان/ فرصت هایی برای اقتصاد کشور که می سوزد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، مرزها یکی از مهم ترین ظرفیت های اقتصادی برای کشور محسوب می شوند که اگر برنامه ریزی درستی برای آن ها صورت بگیرد بدون شک‌ می توانند کمک بسیار زیادی به اقتصاد کشور کند.

غرب کشور به واسطه همسایگی‌ با کشور عراق دارای چندین مرز است. استان کرمانشاه نیز به عنوان یکی از استان های غربی دارای چندین مرز است. بر همین اساس کرمانشاه دارای ظرفیت بزرگی‌ در حوزه مرزهاست.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر توقف تعداد قابل توجهی از کامیون های حمل سوخت در مرز پرویزخان شنیده شد. با توجه به اهمیت موضوع برای بررسی مشکل به سراغ مسئولین رفتیم تا علت را جویا شویم.

مشکلات رانندگان کامیونهای حمل سوخت نتیجه کارشناسی غلط دستگاه های متولی است

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: از آنجا که برخی نشستها و قراردادهایی که گمرک ایران و طرف عراقی با یکدیگر داشتند چندان کارشناسی نبوده منجر به این تجمعات و ترافیک در مرز شده است.

وی افزود: قرار شد تعدادی کامیون ایرانی به صورت ترانزیتی با مشخص شدن مبدا و مقصد به کردستان عراق تردد کنند که البته کامیون داران عراقی در داخل کردستان عراق مخالف این قضیه بودند زیرا معتدند آنها هم بیکار هستند و هم کامیون متعلق به خودشان است.

حیدری تصریح کرد: همچنین گمرک و سازمان حمل و نقل در این راستا از طرف عراقی تضمینی دریافت نکرده اند و اگر از ظرفیت وزارتخانه هم استفاده شده کنسولگری ایران در سلیمانیه ضعیف عمل کرده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این ترافیک و مشکلات موجود  نتیجه کارشناسی غلط گمرک، سازمان حمل و نقل و دستگاه دیپلماسی است.

حیدری خاطرنشان کرد: باید با طرف عراقی به هر تعداد که توافق شده که البته به صورت محدود نیز انجام شده رایزنی شود و امنیت کامیون داران ایرانی هم تضمین شود.

وی عنوان کرد: مشکل این است طرف عراقی ظرفیت این کار را ندارد و از سوی دیگر تحت تاثیر رانندگان عراقی است و البته مشکلات در مرزهای ما با کردستان عراق و هم در استان کردستان پا برجا است.

حیدری گفت:  مسائل مذکور را به مسئولان مربوطه منعکس کردیم و با معاون وزیر حمل و نقل و معاون وزیر اقتصاد هم صحبتهایی انجام شده در صدد هستیم در اسرع زمان مشکلات رانندگان ایرانی در پشت مرزهای پرویزخان و باشماق را مرتفع کنیم.

سازمان راهداری متولی بررسی موضوع معطلی تانکرهای حمل سوخت است

خلیل حیدری در گفتگو با خبرنگار مرصاد درباره بلاتکلیفی کامیونهای حمل سوخت در مرزهای پرویزخان و باشماق  اظهار داشت: مراتب به موقع به اطلاع مسئولان شورای تامین استان رسانده شد.

وی افزود: موضوع مربوط به تعدادی از کامیون داران است که به صورت قراردادی صادرات گازوئیل و بنزین به کردستان عراق را انجام می دادند و البته شمار آنها کاهش یافته است.

مدیر کل گمرکات استان کرمانشاه گفت: قبل از شیوع کرونا رانندگان به سلیمانیه، اربیل و شهرهای داخلی عراق می‌ رفتند اما پس از این کرونا مدتی این تردد کاهش یافت و طرف عراقی به لحاظ رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام کرد ترانزیت باید به صورت کامیون به کامیون انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی دو ماه هم ترانشیپ انجام شد، افزود: در حال حاضر طرف عراقی و البته ما نیز معتقدیم که ترانشیپ در نقطه مرزی خطرناک و غیر اصولی است.

حیدری گفت: پیگیریهای سرکنسولگری ایران در سلیمانیه موجب شد طرف عراقی اجازه حمل یکسره مواد سوختی را بدهد با این حال تعدادی از رانندگان به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و مشکلات احتمالی نپذیرفتند که مستقیم وارد خاک عراق شوند.

وی عنوان کرد: این در حالی است که طرف عراقی اگرچه قبلا می توانست بین ۵۰ تا ۷۰ کامیون را ترانشیپ کند اما اکنون عملاً در روز تنها می تواند 10 عملیات را انجام دهد.

حیدری خاطرنشان کرد: در مجموع اگر رانندگان می‌خواهند تا سلیمانیه بروند شرایط فراهم است اما نمی خواهند این کار را انجام دهند.

وی عنوان کرد: این موضوع ارتباطی به گمرک ندارد زیرا مباحث مربوط به کالا در ارتباط با گمرک مطرح خواهد شد بلکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی است.

 مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه گفت: با مسئولان راهداری صحبت‌هایی انجام شده و قرار است پای کار بیایند تا بتوانیم راهی پیدا کنیم.

حیدری بیان کرد: درحال حاضر شمار رانندگان کامیونهای حمل سوخت از ۱۲۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر رسیده و بخشی به عراق رفته اند.

وی افزود: رانندگان در مرز باشماق حمل مستقیم به عراق را پذیرفته اند اما در مرز پرویزخان نه و معلوم نیست که آیا توسط عده ای تحریک می شوند یا برای آنها منافع مالی ندارد.

بلاتکلیفی کامیونهای حامل سوخت در مرز ایران و عراق تنها مربوط به راهداری نیست

فریبرز کرمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: موضوع بلاتکلیفی کامیونهای حامل سوخت در مرز ایران و عراق تنها مربوط به راهداری نیست بلکه گمرک و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و دستگاه‌های نظارتی نیز متولی هستند.

وی افزود: بر اساس قانون دیگر ترانشیپ و تخلیه در مرز انجام نمی شود بلکه از مبدأ تا مقصد که خاک عراق است، حمل یکسره مواد سوختی انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: با این حال رانندگان راضی نمی شوند به خاک عراق بروند زیرا از طرفی نگران تامین امنیت هستند و از سوی دیگر برای آنها تخلیه در مرز منافع مالی به دنبال دارد بر همین مبنا با سفارت ایران در عراق رایزنی شده تا مشکلات رانندگان حل شود از جمله اینکه کرایه از مرز تا مقصد عراق به دلار خواهد بود.

وی افزود: امروزه نیز هماهنگی لازم با شرکت های حمل و نقل صادر کننده مجوز حمل انجام گرفته تا قبل از صدور مجوز حمل با رانندگان صحبت کنند ترانشیپ نخواهد بود زیرا بحث تعرفه در مرز برداشت شده و حمل یکسره از ایران به عنوان مبدا تا عراق به عنوان مقصد خواهد بود و در مرز تخلیه و توقف وجود ندارد.

کرمی با بیان اینکه مسئولیت این کار بر عهده شرکتهای حمل و نقل است، گفت: رانندگان نیز باید طبق اسناد حمل به عراق بروند و اگر نمی خواهند به جایی که بار آورده رجوع کنند.

whatsapp
telegram
Facebook
Twitter
Email
کپی کردن لینک

پربازدیدترین ها