حالت تاریک
یادداشت:

احیای مرز خسروی نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم

احیای مرز خسروی نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم

مرز خسروی یکی از پایانه‌های رسمی استان کرمانشاه و کشور به سمت عراق است که برطرف شدن زیرساخت‌ها و تسهیل شرایط می تواند توسعه اقتصادی منطقه را به همراه داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، استان کرمانشاه با برخورداری از دو مرز بین‌المللی خسروی و پرویزخان در غرب ایران ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که مرزهای استان با بخش‌های کردی و عربی هم مرز هستند و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار استان شود.

مرز خسروی به‌واسطه نزدیک بودن به شهرهای زیارتی عراق از دیرباز محل تردد زائران عتبات عالیات بوده موضوعی که سبب می‌شود رونق اقتصادی و تجاری در شهرستان مرزی قصرشیرین ایجاد شود اما طی سنوات گذشته مرز خسروی با بی‌توجهی مسئولان مواجه شده است و نتوانسته جایگاه خود را به دست آورد.

مرز خسروی در فاصله ۳۱۵ کیلومتری با شهر کربلا، ۳۸۰ کیلومتری با نجف و ۲۰۳ کیلومتری تا کاظمین قرار دارد، اگرچه فاصله مرز خسروی تا شهر زیارتی عراق بیش از مرز مهران است اما افزایش مسافت تردد مسافران در داخل کشور می‌تواند جبران کننده افزایش مسافت در داخل خاک عراق باشد و باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که تردد در جاده‌های کرمانشاه و منتهی به مرز خسروی بسیار سهل‌تر از جاده‌های عراق است.

مرز خسروی با وجود اینکه در ایام اربعین توانست میزبان شایسته‌ای برای بیش از یک میلیون زائر اربعین باشد اما پس از اتمام اربعین بار دیگر مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفت درحالی که برای ارتقای زیرساخت‌های آن اعتبارات بسیاری هزینه شده اما شاهد تردد اندک زائران و اتباع کشور عراق است که برای تحصیل و درمان به کشور مراجعه می‌کنند.

در ماه رجب با توجه به اعیاد میلاد امیرالمومنین(ع)، مبعث پیامبر اکرم(ع)، ولادت امام جواد(ع) شاهد عزیمت تعداد زیادی از مردم کشورمان برای حضور در عتبات عالیات بودیم و شلوغی و ازدحام در مرز مهران موجب تعلل و کندی حرکت زائران شد اما مرز خسروی با شرایطی خلوت مواجه است و همچنین با توجه به درپیش بودن اعیاد شعبانیه ولادت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل‌العباس(ع) و امام سجاد(ع) قطعا بر حجم ترددها افزود خواهد شد و مرز مهران با مراجعه جمعیت بیشتری مواجه خواهد بود.

براساس بررسی‌های صورت گرفته و استعلام از اداره گذرنامه استان کرمانشاه تردد با گذرنامه‌های زیارتی نیز از مرز خسروی برای عزیمت به عتبات عالیات میسر نیست و زیرساخت لازم در مرز وجود ندارد و شاید نکته منفی دیگری برای مرز خسروی باشد.

طی روزهای گذشته معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و مشاور امنیتی وزیر کشور عراق در تهران با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند، طی تفاهم‌نامه‌ای در امور اربعین، تجارت مرزی و ترانزیت کالا و مسافرین در ۳۶ محور با هیات عراقی به نتیجه رسیده است که طبق آن توافق شد تبادل اطلاعات کالاها به شکل برخط بین دو کشور انجام شود و تسهیلاتی که در مرز مهران و در ایام اربعین ارائه می‌شد در سایر مرزها و در کل ایام سال برقرار باشد.

حال که فصل انتخابات مجلس شورای اسلامی فرا رسیده و تمام نمایندگان فعلی و کاندیدها بر توسعه و پیشرفت استان کرمانشاه تاکید دارند باید به آنها یکی از بزرگترین ظرفیت‌های توسعه استان یعنی بهره‌برداری از شرایط مرزی را یادآوری کرد تا بتوانیم اقتصاد مردم مرزنشین را نیز تأمین کنیم.‌

قطعا رونق مرز خسروی رونق اقتصادی استان کرمانشاه را درپی خواهد و زیرساخت‌های استان و مناطق مرز نشین نیز بهتر از گذشته ارتقا می‌یابد که نمونه آن را می‌توان در اربعین امسال دید که برای میزبانی شایسته بسیاری از زیرساخت‌های مسیر کرمانشاه-خسروی بهبود پیدا کرد.

علاوه‌بر آن بیش از ۵۰ درصد صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای خسروی و پرویزخان است که استقرار واحدهای تولیدی نیز می‌تواند اشتغال پایدار را رقم بزند.


یحیی بیابادی؛ خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد و فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از