حالت تاریک
چهارشنبه, 13 فروردین 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
ارتقای کیفیت سوخت در پالایشگاه‌های کشور
مدیرعامل شرکت ملی پالایش خبر داد:

ارتقای کیفیت سوخت در پالایشگاه‌های کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از برنامه‌های دولت چهاردهم برای افزایش بهره‌وری پالایشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در حاشیه بازدید وزیر نفت از پالایشگاه تهران اعلام کرد که برای مدیریت ناترازی تولید و مصرف فرآورده‌های مایع، دو دسته اقدام در دولت چهاردهم طراحی شده است که تمرکز اصلی بر بهره‌وری پالایشگاه‌های موجود است. وی افزود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۳، با افزایش بهره‌وری در این پالایشگاه‌ها، تولید بنزین کشور به‌طور میانگین ۸ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. 

عظیمی‌فر با تأکید بر اهداف شرکت در سال جدید، تصریح کرد که تمرکز بر افزایش تولید، بهره‌وری و اجرای طرح‌های کیفی‌سازی از جمله ارتقای استاندارد بنزین و نفت‌گاز به یورو ۵ است. وی اظهار داشت که طرح کیفی‌سازی بنزین، که تولیدات را ۲۰ درصد افزایش داده و استاندارد آن را به یورو ۵ ارتقا می‌دهد، امسال در پالایشگاه تهران به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین، پالایشگاه شیراز نیز به‌زودی با اجرای طرح کیفی‌سازی، استاندارد نفت‌گاز خود را به یورو ۵ ارتقا خواهد داد. 

وی همچنین به بهره‌برداری از طرح تصفیه هیدروژنی نفت‌سفید در پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و افزود که علاوه بر این طرح‌ها، شرکت بر توسعه پالایشگاه‌های جدید نیز تمرکز دارد. در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل یک طرح پالایشی جدید و در صورت موفقیت اقدامات، دو طرح جدید به ۱۰ پالایشگاه موجود اضافه شوند. 

عظیمی‌فر با اشاره به رشد ۵ درصدی صنعت پالایش در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته، بیان کرد که این رشد معادل افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید فرآورده‌های کشور در روز است. وی ابراز امیدواری کرد که پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای آدیش جنوبی در منطقه سیراف و قطعه نخست پالایشگاه مهر خلیج‌فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز در بندرعباس به بهره‌برداری برسند. 

وی تأکید کرد: این اقدامات در راستای هدف‌گذاری تولید روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر نفت‌گاز انجام شده است. با این حال، به دلیل شدت مصرف انرژی در کشور که ۲.۵ برابر میانگین جهانی است و همچنین فرسودگی ۵۳ درصدی ناوگان حمل‌ونقل، افزایش تولید به‌تنهایی راه‌حل رفع ناترازی نیست. بنابراین، نوسازی و برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل با همکاری دستگاه‌های مرتبط امری ضروری است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!