حالت تاریک
450 اثر به جشنواره شاهنامه‌خوانی کرمانشاه ارسال شد
رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه:

450 اثر به جشنواره شاهنامه‌خوانی کرمانشاه ارسال شد

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه گفت: 450 اثر به جشنواره شاهنامه‌خوانی کرمانشاه ارسال شد که روزهای پنجم و ششم مهرماه در تالار انتظار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ایمان درخشی صبح امروز پنج‌شنبه در نشست خبری جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی که هفته آینده برگزار می‌شود، اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی طی روزهای پنجم و ششم مهرماه در تالار انتظار شهر کرمانشاه با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه گفت: جشنواره شاهنامه‌خوانی در دو بخش کردی و فارسی برگزار می‌شود که در مرحله نخست ۴۳۰ اثر در بخش داخلی و ۱۸ اثر در بخش بین‌المللی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

درخشی تصریح کرد: داروی بخش داخلی جشنواره شاهنامه‌خوانی در اردیبهشت‌ماه و داوری بخش بین‌المللی طی هفته جاری برگزار شد که ۳۰ اثر در بخش داخلی و هشت اثر در بخش بین‌الملل به مرحله پایانی این رویداد راه یافتند که در پایان از ۱۰ اثر برگزیده تقدیر و تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی کرمانشاه داوری بخش نقالی و شاهنامه‌خوانی و همچنین بخش کودکان و نوجوانان به صورت جداگانه انجام می‌گیرد تا شاهد برپایی یک رویداد بسیار بزرگ با هدف ترویج فرهنگ ایرانی باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه ۸۰ درصد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی از استان کرمانشاه است، افزود: در بخش بین‌الملل شاهد حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای تاجیکستان، سوئد، آلمان، عراق و دانمارک هستیم و همچنین این جشنواره دارای دبیرخانه علمی، اجرایی و هنری است.

درخشی خاطرنشان کرد: در برگزاری جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی کرمانشاه سعی کرده‌ایم تا از تمام ظرفیت‌ها برای معرفی ادبیات فاخر و غنی ایرانی بهره‌برداری کنیم که در همین راستا شاهد حضور سفیر مالزی، تاجیکستان، رئیس سازمان اکو و بسیاری دیگر از مهمانان خارجی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده و شاهنامه‌ کردی در بین مردم این سرزمین جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته که طی سال‌های اخیر کم‌رنگ شده است اما سعی کرده‌ایم با برگزاری رویدادهای مختلف شاهنامه‌خوانی این فرهنگ را بین جامعه حفظ کنیم که هم‌اکنون شاهنامه‌خوانی بین ۷۰۰ خانواده کرمانشاهی در حال انجام است.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه عنوان کرد: اگر فرزندان کرمانشاهی از دوران کودکی و نوجوانی با ادبیات غنی ایرانی و شاهنامه‌ ارتباط بگیرند گفتار، رفتار و منش آن‌ها متحول خواهد شد و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در امان خواهند بود.

درخشی خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه دارای اقوام و مذاهب مختلف است که شاهنامه‌خوانی به عنوان یک فرهنگ در بین مردم وجود داشته و شاهنامه دارای مضامین ایثار، فداکاری، شجاعت، دلاوری، سوگ، شادی و... است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از