حالت تاریک
مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه؛

اسلام نگاهی ویژه به دختران دارد

اسلام نگاهی ویژه به دختران دارد

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه گفت: در نگاه اسلام دختر یک جایگاه و ویژگی خاصی دارد و از طرف خداوند خیر کثیر معرفی شده‌ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق ایرانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ضمن عرض تبریک دهه مبارک کرامت، در رابطه با شخصیت والامقام حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) از نگاه حضرات معصومین(ع)، دارای یک جایگاه ویژه است؛ اولین نکته‌ای که در تاریخ راجع‌به ویژگی‌ خاص حضرت معصومه(س) مطرح شده، عالمه بودن ایشان است.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه عنوان کرد: مواقعی که حضرت موسی‌ ابن جعفر(ع) در منزل تشریف نداشتند تمام سئوالاتی که برای ایشان ارسال می‌شد حضرت معصومه(س) پاسخ می‌دادند و وقتی که آقا موسی بن جعفر(ع) جواب سئوالات رو می‌بینند ایشان را تحسین می‌کنند و این نشان از نهایت توان علمی حضرت فاطمه معصومه(س) است که یک بعد از ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار است.

ایرانی با اشاره به روایات گفته شده پیرامون شخصیت حضرت معصومه(س)، خاطرنشان کرد: در رابطه با زیارت حضرت فاطمه معصومه(س)، روایات مکرر و متعدد آمده است، همان‌طور که امام رضا(ع) می‌فرمایند:«مَن زارَها عارِفا بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ»، یعنی اگر کسی که این حضرت را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود و این گویای جایگاه حضرت در نزد خداوند متعال است.

وی در ادامه افزود: زمانی که در زیارتنامه حضرت معصومه(س)، می‌خوانیم «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن» متوجه خواهیم شد که اوج عظمت ایشان بسیار بالاست و به  حضرت معصومه(س) خطاب می‌کنیم که یا فاطمه معصومه در رابطه با بهشت ما را شفاعت کن، چرا که شما در پیشگاه خداوند جایگاه ویژه و خاصی دارید؛ با این وجود این‌ موارد را باید به تجاربی ضمیمه کنیم که در طول تاریخ از علمای دینی نقل شده و فرمودند کسی که در قم معلوماتی را بیاموزد به برکت وجود حضرت معصومه(س) هم زودتر و هم بهتر یاد می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه با اشاره به کرامات حضرت معصومه(س) بیان کرد: ملاصدرا با عظمت علمی که داشتند می‌فرمایند وقتی در مباحث علمی به بن‌بست می‌رسیدم از کهک که تا قم حدود ۴۰ کیلومتر فاصله داشت به حرم مطهر می‌آمدم و در جوار حضرت معصومه(س) دو رکعت نماز می‌خواندم که به حول قوه الهی مشکلات پیچیده علمی و اعتقادی برای من حل می‌شد؛ لذا این شمه‌ای از شخصیت با کرامت و مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) است که بزرگان دین به آن اشاره داشته‌اند.

ایرانی در رابطه با نامگذاری روز دختر تصریح کرد: روز ولادت حضرت معصومه(س) به دلیل کرامات و وجود مبارک ایشان، به نام روز دختر نامگذاری شده است؛ در رابطه با شخصیت دختران هم در روایات داریم که دختر رحمت خداوند است و کسی که در خانه‌اش سه دختر داشته باشد خدواند بهشت را به او ارزانی می‌کند.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه با اشاره با جایگاه دختر در دین اسلام بیان کرد: در دین مبین اسلام تعبیر ریحانه توسط نبی مکرم اسلام در مورد دختران به‌کار برده شده است و این تعبیر در فضایی بیان شده که دختران را زنده به گور می‌کردند؛ لذا این موضوع نشان می‌دهد که جایگاه ویژه، احترام، تکریم و توجه به دختر در سیره و روش پیامبر(ص) و حضرات معصومین(ع) مشهود بوده است، تا جایی که گفته می‌شود به محض ورود حضرت زهرا(س) به مجالس پیامبر(ص) قیام می‌کردند و به استقبال ایشان می‌رفتند.

ایرانی در پایان تأکید کرد: در نگاه اسلام دختر یک برجستگی و ویژگی خاصی دارد، همان‌طور که قرآن کریم نیز وجود حضرت زهرا(س) را خیر کثیر گفته‌اند و ایشان از طرف خداوند خیر کثیر معرفی شده‌ است، ان‌شاءالله که همه ما نیز قدردان این مقام مقدس و قدردان دخترانی که خداوند به ما عطا کرده است، باشیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از