حالت تاریک
Logo
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
قابل توجه‌بودن شمار زندانیان جرائم عمدی در کرمانشاه
مدیرکل سازمان زندان‌های استان کرمانشاه مطرح کرد:

قابل توجه‌بودن شمار زندانیان جرائم عمدی در کرمانشاه

مدیرکل سازمان زندان‌های استان کرمانشاه گفت: متأسفانه استان کرمانشاه در حوزه جرائم و ارتکاب خلاف در حوزه عمدی آمار قابل توجهی دارد..

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در راستای بررسی وضعیت زندان‌ها و زندانیان استان کرمانشاه با مجتبی محمدی مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان  به گفتگو نشسته‌ایم که شرح آن در ادامه می‌آید؛

مرصادنیوز: در رابطه با آمار زندانیان استان کرمانشاه توضیح دهید.

محمدی: آمار زندانیان در هر زندان، به‌دلیل ورود و خروج زندانیان در طول سال، متغیر و شناور است، اما جمعیت کیفری زندان‌های استان کرمانشاه نسبت به جمعیت استان یک آمار معقولی است و در این راستا در رده‌های میانی کشور قرار دادیم.

مرصادنیوز: امسال تغییرات آماری زندانیان استان کرمانشاه نسبت به سال‌های گذشته به چه صورت بوده است؟

کریمی: با توجه به شرایطی که بر وضعیت اجتماعی کشور به‌ویژه وقوع جرم و بزه حاکم است، آمار زندانیان کشور و به تبع در استان کرمانشاه تقریباً یک سیر صعودی بسیار کمی دارد.

مرصادنیوز: چند درصد زندانیان استان کرمانشاه مرتکب جرائم عمد و چند درصد مرتکب جرائم غیرعمد شده‌اند؟

محمدی: آمار جرائم غیرعمد، آمار مشخصی است و بر اساس‌ آماری که در حوزه ستاد دیه ارائه شده جرائم غیرعمد، معمولاً شامل محکومان مالی، تصادفات دیه‌ای غیر‌عمد و... می‌شود؛ لذا  وضعیت استان کرمانشاه نسبت به شرایط کشوری، شرایط مطلوبی است اما متأسفانه در حوزه جرائم و ارتکاب خلاف در حوزه عمدی در سطح استان وضعیت متفاوت بوده و کرمانشاه آمار قابل توجهی دارد.

مرصادنیوز: برگزاری جشن‌های گلریزان به چه صورت و در چه زمان‌های انجام می‌شود؟

محمدی: جشن‌های گلریزان در راستای جمع‌آوری کمک برای آزادی زندانیان، معمولاً در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود چرا که جشن‌های گلریزان با ماه مبارک رمضان عجین شده است، اما در ستاد دیه کشور و در طول سال این آمادگی وجود دارد و همیشه مردم خیر و نوع‌دوست نیز در حال کمک هستند، لذا جشن‌های گلریزان منوط به یک جلسه یا جلسات محدود نیست بلکه دائماً ما شاهد آزادی زندانیان توسط خیرین و مردم از همه قشرهای مختلف هستیم.

بنابراین جشن آزادی و گلریزان زندانیان، به یک زمان و مکان خاص، محدود نمی‌شود، البته متناسب با شرایط هر استانی نیز این موضوع متفاوت است و در بعضی از استان‌ها که شرایط اقتصادی بهتر است قطعاً این جشن پرخیر و برکت و پر‌شورتر برگزار می‌شود و در برخی استان‌ها شاید نقش خیرین در این موضوع کم‌رنگ باشد اما در نهایت دغدغه اکثر مردم این است که برای آزادی زندانیان کمک کنند.

مرصادنیوز: چه برنامه‌هایی برای اشتغال زندانیان و حمایت از آن‌ها در نظر گرفته شده است؟

محمدی: با وجود تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در بحث اشتغال‌زایی اما متأسفانه در سطح کشور بیشتر مسئولان توجه‌ای به دغدغه مقام معظم رهبری نداشته‌اند در حالی که بیش از هشت سال است که تولید و اشتغال دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب است اما دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در این راستا به خوبی پای کار نبودند؛ در مجموعه سازمان زندان‌ها طی سالیان گذشته، همواره یکی از اولویت‌های ابلاغیه سازمان زندان‌ها حوزه اشتغال بوده است، امسال نیز چهار اولویت اصلی برای سازمان زندان‌ها برای همه استان‌ها در نظر گرفته شده که اشتغال و تولید صنعت‌محور را دربر می‌گیرد و به معنای مهارت آموزی، اشتغال و درآمد پایدار است.

خوشبختانه در همه استان‌ها مدیران‌کل سازمان زندان‌ها و همکاران در حوزه اشتغال پای کار هستند و در استان کرمانشاه نیز در بحث اشتغال صنعت‌محور اقداماتی خوبی انجام شده است از جمله بازطراحی در حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی در سطح زندان‌های استان که شامل اشتغال صنعت‌محور و نیز اشتغال کارگاهی به اصطلاح «کارگاه در کنار خوابگاه»، می‌شود که در این راستا از زندانیان و مددجویانی که شرایط اعزام و خارج شدن از بند را ندارند اشتغال و کارگاه‌ها را در کنار بند ایجاد می‌کنیم تا این محدودیت نیز برطرف شود و همه زندانیان از موضوع اشتغال و درآمد پایدار برای خود و خانواده‌شان بهره‌مند شوند.

مرصادنیوز: عمده‌ترین علل زندانی شدن زنان و مردان در استان کرمانشاه چیست؟ 

محمدی: در رابطه با دلیل عمده زندانی شدن مردان و زنان، یک آمار کلی در سطح کشور وجود دارد؛ فقر، بیکاری و اعتباد؛ البته در بعضی از استان‌ها شدت و ضعف این موضوعات متفاوت است بنابراین در نگاه کلی موضوع بزه و جرم ناشی از اعتیاد، بیکاری و عدم شغل پایدار است؛ به همین خاطر در حال تلاش هستیم، زندانیانی که در زندان مهارت آموزی، اشتغال و یک درآمد پایدار را کسب می‌کنند با حمایت‌هایی که از طرف خود سازمان زندان‌ها و تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا پس از آزادی از زندان مجدداً بر اساس آن شغل و حرفه‌ای که در زندان آموزش دیده‌اند، بتوانند  در بیرون یک فضا و یا کارگاهی ایجاد کنند و دوباره به چرخه جرم بازنگردند.

مرصادنیوز: چه تعداد از زندانیان زنان در استان کرمانشاه مادر هستند؟ و چه تمهیداتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؟ 

محمدی: در قدم اول یکی از اولویت‌های سازمان زندان‌ها این است، تلاش کند که هیچ مادری در زندان نباشد اما به ناچار تعدادی از مادران هستند که متأسفانه به‌خاطر ارتکاب جرم به اجبار مدتی را متناسب با نوع جرم، در حال تحمل حبس هستند؛ لذا در حوزه مالی اولویت دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها این است که اگر مادری به‌خاطر مشکلات مالی در زندان حضور دارد، به هر طریقی که شده با کمک خیرین، ستاد دیه و... از زندان آزاد شده و به کانون خانواده برگردد، جرائم مثل مواد مخدر یا مشارکت در سرقت و یا مشارکت در قتل که متأسفانه در بعضی از استان‌ها این آمار بالا بوده و حتی رو به افزایش است و باعث شده که به ناچار بعضی از این مادران در زندان بمانند.

مرصادنیوز: استان کرمانشاه نیازمند طرح توسعه زندان‌ها است یا خیر؟

محمدی: در بحث توسعه نه‌تنها سازمان زندان‌ها بلکه نظام قضائی کشور نیز این اقبال و رغبت را ندارد که توسعه‌ای در حوزه زندان‌ها داشته باشیم، اما به ناچار برای رعایت حقوق شهروندی و کرامت انسانی در بعضی مواقع نیاز است که فضاهای خوابگاهی، اشتغال، فرهنگی و ورزشی در زندان‌ها توسعه پیدا کند به‌ویژه در بعضی شهرستان‌ها به‌شدت به توسعه فضاهای مختلف نیاز داریم.

در حال حاضر سرانه فضای نگهداری زندانیان با جمعیت کیفری متناسب نیست و باید استانداردهای لازم رعایت شود و در این خصوص در قانون برنامه توسعه پنجم و ششم و هفتم این قانون مصوب شده که طرح خروج زندانیان از داخل شهرها به‌خاطر مشکلات متعدد اجرایی شود.

لذا بر اساس قانون به سازمان زندان‌ها تکلیف شده که زندان‌ها به خارج از شهر‌ها منتقل شده و فضا‌های متناسب با نیاز یک زندان در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی از محل اعتبارات فروش زندان‌های قدیمی، احداث شوند.

مرصادنیوز: مدت زمان رسیدگی به جرائم زندانیان در استان کرمانشاه نسبت به استان‌های دیگر، چطور است؟

محمدی: اکنون در مجموعه سازمان زندان‌ها، دادسرای‌ها الکترونیک مستقر است، لذا یکی از خدمات جدید و ارزنده دستگاه قضائی برای جلوگیری از حوادث و اتفاقات و اطاله دادرسی همین الکترونیکی شدن دادرسی‌ها است که در حال حاضر در همه زندان‌های کشور و در استان کرمانشاه در حال ارائه خدمات است و در کمترین زمان ممکن در بحث دادرسی الکترونیک اقدامات انجام می‌شود و دیگر نیازی به تشریفات حضوری و حضور متهم و محکوم در جلسه دادگاه، نزد قاضی نیست مگر در جرائم خاصی که شرایط متفاوتی دارند؛ لذا فرآیند دادرسی الکترونیک باعث شده که در کمترین زمان ممکن، بررسی پرونده‌ها، جرائم، شرایط و وضعیت محکومان انجام شود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از