حالت تاریک
۱۴۰۰ سال عزاداری؛

اصلاً حسین جنس غمش فرق می‌کند

اصلاً حسین جنس غمش فرق می‌کند

با وجود گذشت حدود یک‌هزار و ۴۰۰ سال از واقعه کربلا، کماکان داغ شهادت امام حسین(ع) سرد نشده و مردم یک شهر و یک کشور که نه مردم یک دنیا عزادار حسین‌(ع) هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ماه محرم ماه عزای سومین امام شیعیان و یاران با وفایشان است که در صحرای کربلا به دست یزید و یزیدیان به شهادت رسیدند، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در ماه محرم به دعوت کوفیان و هزاران نامه‌ای که به حضرت می‌نویسند از مکه راهی کوفه می‌شوند اما نرسیده به کوفه و در صحرای کربلا به دست سپاه یزیدیان متوقف می‌شوند کوفیان نیز عهدشکنی کرده و در مقابل امامی قرار می‌گیرند که خود او را به کوفه دعوت کرده بودند و در ۱۰ روز محاصره و بستن آب نهایتاً در نبردی نابرابر امام حسین(ع) و یاران باوفایشان را به شهادت می‌رسانند.

شیعیان این ۱۰ روز اول محرم را در هیئات و دسته‌جات سینه‌زنی به عزاداری و سوگواری می‌پردازند در شهرستان سرپل‌ذهاب نیز هیئات عزاداری ۱۰ شب را با دسته‌جات زنجیرزنی برای سرور و سالار شهیدان سوگواری می‌کنند و در روزهای تاسوعا و عاشورا با حرکت دسته‌جات زنجیرزنی به سمت حرم حضرت احمد ابن اسحاق(ره) عزاداری می‌کنند.

شهر سرپل‌ذهاب و روستاهای آن در ماه محرم سیاه‌پوش شده و بازار عرضه پرچم و بیرق عزاداری، لباس مشکی، زنجیر و وسایل عزاداری در شهرستان گرم می‌شود مردم شهرستان در این ماه پرچم‌های مشکی را بر منازل خود افراشته می‌کنند پیراهن‌های مشکی خود را به تن کرده و در مراسمات عزاداری حضور می‌یابند.

مرادی؛ از شهروندان سرپل‌ذهاب در این رابطه به خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: ماه محرم همراه با اندوه و ماتم برای سیدالشهدا(ع) و یاران با وفای حضرت است و همه مردم شهرستان در مراسمات عزاداری شرکت می‌کنند.

در ماه محرم هرکسی به نوعی در برپایی عزاداری کمک می‌کند، هیئات عزاداری مملو از جوانانی است که شیفته اخلاق، جوانمردی و وفاداری حضرت ابالفضل‌العباس(ع) هستند و در برپایی عزاداری کمک می‌کنند.

مداحان و سخنرانان با نوای گرم خود نوحه‌خوانی، مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی می‌کنند برخی هم در ایستگاه‌های صلواتی به یاد لب تشنه اباعبدالله‌الحسین(ع) شربت و چای بین مردم پخش می‌کنند.

گردهمایی‌های مختلفی هم در این ایام با حضور مداحان مطرح منطقه و حضور بی‌شمار عزاداران در مناطق مختلف شهرستان برگزار می‌شود.

در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هیئات مختلف عزاداری از گوشه و کنار شهرستان به صورت زنجیرزنی راهی حرم احمد ابن اسحاق شده و در محوطه حرم به عزاداری و زنجیر‌زنی می‌پردازند و در ظهر عاشورا نیز به یاد آخرین نماز جماعت اباعبدالله‌الحسین(ع) نماز شهر عاشورا را اقامه می‌کنند، خیمه‌سوزی یکی از مراسماتی است که سالیان بسیاری است که در روستای سراب قلعه‌شاهین از توابع این بخش در ظهر عاشورا برگزار می‌شود.


مجالس عزاداری ماه محرم باید محبت را نسبت به امام حسین(ع) محکم‌تر کند

 حجت‌الاسلام ساداتی؛ امام جمعه سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: ماه محرم ماه اندوه و ماتم اهل بیت عصمت و طهارت است و محبین اهل بیت نیز در این ایام به سوگواری و عزاداری می‌پردازند.

وی افزود: در مراسم عزاداری باید معرفت ما به اباعبدالله‌الحسین(ع) و قیام آن حضرت بیشتر شود و با معرفت عزاداری کنیم.

ساداتی با بیان اینکه عزاداری در ماه محرم ویژگی‌هایی دارد، اذعان داشت: مجالس عزاداری ماه محرم باید محبت و عاطفه را نسبت به امام حسین(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) بیشتر و محکم‌تر کند و دید روشن‌تری از حادثه عاشورا به مردم بدهد و معرفت و ایمان مردم را نسبت به معارف دین بیشتر کند.

امام جمعه شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: مردم ما باید از واقعه عاشورا درس بگیرند و روح عاشورایی و نترسیدن از دشمن و توکل به خدا و روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را در خود تقویت کنند و در این راه از امام شهید خود مدد بگیرند.

وی در پایان افزود:  مجالس عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) برای این است که دل‌های مارا به امام حسین(ع) نزدیک کرده و ما را با اهداف قیام عاشورا آشنا کند و لذا ما باید از این مجالس با معرفت به امام خارج شویم.

مراسم عزاداری ماه محرم در شهرستان سرپل‌ذهاب از دیرباز برگزار شده و مداحان صاحب سبک بسیاری دارد که در سوگ اباعبدالله‌الحسین(ع) مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی می‌کنند.

سرپل‌ذهاب دارای ۵۴ هيأت عزاداری شهری و روستایی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دوستیان؛ رئیس اداره تبلیغات اسلامی سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: ماه محرم ماه عزای شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و اهل بیت و اصحاب ایشان است و مردم در این ماه به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

وی افزود: شهرستان سرپل‌ذهاب هر ساله در این ماه با سیاه‌پوش کردن خیابان‌ها، میادین و مساجد و برگزاری مراسمات عزاداری حزن و اندوه و محبت و علقه خود را به سید و سالار شهیدان ابراز می‌کنند.

وی تصریح کرد: سرپل‌ذهاب دارای ۵۴ هيأت عزاداری شهری و روستایی است که در ایام محرم در نقاط مختلف شهر و روستاهای تابعه به عزاداری و سینه‌زنی می‌پردازند.

این مقام مسئول اذعان کرد: در این ایام مبلغان بسیاری از حوزه‌های علمیه مختلف راهی شهرستان شده و به هیئات مختلف عزاداری اعزام می‌شوند تا با بازخوانی واقعه عاشورا و فلسفه این قیام معرفت عزاداران را نسبت به امام شهید و واقعه عاشورا بیشتر کنند.

دوستیان افزود: هیئات عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا به سمت حرم احمد ابن اسحاق(ره) حرکت کرده و گردهمایی بزرگ عاشورائیان هر ساله در روز عاشورا در محوطه حرم احمد ابن اسحاق برگزار می‌شود و بعد از مراسم عزاداری نیز نماز ظهر عاشورا در حرم به امامت امام جمعه شهرستان اقامه خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ محرم و عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایشان سال‌هاست که با گوشت و خون مردم سرپل‌ذهاب عجین شده مردم شهرستان در این ایام با برگزاری مراسمات عزاداری ارادت خود را به اهل بیت پیامبر(ص) ابراز می‌کنند و کماکان به حرمت خون سیدالشهدا(ع) ارادتمندی جهانیان با شدت بیشتری ادامه دارد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از