حالت تاریک
برسد به گوش مسئولان امر؛

افزایش شمار کتابخانه‌ها مطالبه فرهنگی مردم کنگاور

افزایش شمار کتابخانه‌ها مطالبه فرهنگی مردم کنگاور

یکی از دغدغه‌های فرهنگی در شهرستان کنگاور، کمبود تعداد کتابخانه‌ها است که امیدواریم رفع آن مورد توجه جدی مسئولان امر قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اگرچه جای جای نقاط استان کرمانشاه نماد فرهنگ و تمدن کهن این دیار محسوب می‌شود اما حساب کنگاور جداست و پیشینه تاریخی آن به تنهایی گواه این ادعا است.

در حال حاضر سرانه کتاب‌خوانی در کشور و استان کرمانشاه روندی نزولی را طی می‌کند با این حال سرعت اقدامات فرهنگی مسئولان امر افزایش نیافته تا جایی که در کنگاور به‌عنوان مهد فرهنگ و تمدن با کمبود کتابخانه مواجه هستیم.

تعداد کتاب‌خانه‌ها در کنگاور جوابگوی نیاز مردم نیست

حسن مجاهدپور در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: شهرستان کنگاور چهار باب کتابخانه دارد که دو باب شهری شامل کتابخانه عمومی شهید عراقی به‌عنوان کتابخانه مرکزی و کتابخانه حضرت ولی‌عصر و دو باب روستایی عبارت است از کتابخانه دکتر حسابی روستای طاهرآباد و کتابخانه دهستان فش که وقف مرحوم محب‌علی فشی است‌.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کنگاور با اشاره به رهنمودهای دین مبین اسلام، خواندن کتاب را امری مورد توجه دانست و اذعان داشت: در قرآن کریم هم  آیاتی در خصوص اهمیت خواندن وجود دارد  لذا خانواده ها باید فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی را از کودکی در فرزندان خود نهادینه کنند.

مجاهدپور تصریح کرد :چنان‌چه در جامعه ما فرهنگ کتاب خواندن از کودکی توسعه یابد می‌تواند از ناهنجاری و بزهکاری‌هایی که ممکن است در آینده به وجود آید، جلوگیری کند.

وی از کتابخانه‌ها به‌عنوان دانشگاه‌های عمومی یاد کرد و ابراز داشت: با توجه به اینکه همه اقشار و رده‌های سنی با کتابخانه‌ها ارتباط دارند لذا در هر کتابخانه باید کتاب‌های متنوعی وجود داشته باشد که جواب‌گوی سلائق و علایق متفاوت همه افراد باشد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کنگاور با تاکید بر اینکه در کتابخانه‌های شهرستان بخش کودکان نیز به صورت مجزا و مجهز فعال است، ادامه داد: به‌منظور تشویق کودکان و جذب آنها به محیط کتابخانه امکانات خوبی را فراهم کرده‌ایم که وسائل کمک آموزشی، اسباب بازی، محیط شاد کودکانه و کتاب‌های جذاب کودکانه از جمله آنها است.

وی با بیان اینکه در مجموع در کتابخانه‌های شهرستان کنگاور ۵۳هزار و ۱۹۸ جلد کتاب نگهداری می‌شود، اذعان داشت: ۴۸هزار و ۲۴۱ جلد کتاب در پایگاه اصلی شامل کتب ادبی، تاریخی و... وجود دارد و چهار هزار و ۳۵۸جلد از کتاب‌ها نیز کمک درسی هستند و در بخش کودک نیز ۵۷۰ جلد کتاب در کتابخانه‌های شهرستان وجود دارد.

مجاهدپور با بیان اینکه در حال حاضر در مجموع در کتابخانه‌های شهرستان دو هزار و ۱۳۸ نفر عضو فعال وجود دارد، ادامه داد: هرفرد در هر سری مراجعه به کتابخانه می‌تواند تا پنج جلد کتاب به مدت ۱۴روز  به امانت بگیرد و در صورت نیاز دوبار هم امکان تمدید دارد.

وی  وضعیت کتاب‌خوانی را در شهرستان کنگاور خوب ارزیابی و عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۹۴نفر به عضویت کتابخانه درآمده‌اند و روزانه به طور میانگین ۱۵۰جلد کتاب از کتابخانه‌های شهر به امانت گرفته می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کنگاور در پایان تاکید کرد: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از تاریخ ۲۳ تا ۲۵آبان ماه  افراد می‌توانند  به صورت رايگان به عضویت کتابخانه دربیایند.

مجاهد پور درخصوص مشکلات مربوط به کتاب خانه‌ها نیز، گفت: اولین مسئله‌ای که ما و همکاران کتاب‌دار با آن مواجه هستیم نداشتن نیروی کتابدار برای کتابخانه فش است که با وجود اینکه ۱۸ ماه از افتتاح آن می‌گذرد نیرو ندارد و همکاران ما مجبور هستند که علاوه بر انجام شیفت‌های موظفی خود در کتابخانه دهستان فش هم کار کنند.

وی به کمبود کتابخانه نسبت به سرانه جمعیت شهرستان نیز اشاره و تاکید کرد: با توجه به جمعیت زیاد و وسعت محدوده جغرافیایی شهرستان کنگاور تعداد کتاب‌خانه‌ها جوابگوی نیاز مردم نیست و بهتر است که شهر گودین هم یک کتابخانه مجزا داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، توجه به کتابخانه‌ها آن هم در مناطقی نظیر کنگاور که نماد تمدن و فرهنگ یک دیار هستند دغدغه‌ای مهم است که باید مدنظر متولیان امر قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از