حالت تاریک
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه مطرح کرد:

وحدت مذاهب در ایران مدیون کرامات امام‌رضا(ع)

وحدت مذاهب در ایران مدیون کرامات امام‌رضا(ع)

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس قاعده اهل سنت، كرامات اولیا حق است، گفت: ایجاد وحدت اسلامی اقدامی بود که امام رضا(ع) همواره در طول زندگی خود انجام می‌دادند.

ماموستا عبدالرحمن مرادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در منابع اهل سنت در خصوص صفات و فضیلت‌های امام رضا(ع) آمده است که ایشان در مدینه منوره دیده به جهان گشودند و کنیه ایشان ابوالحسن است.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه افزود: برخی از القابی که در این منابع برای آن حضرت ذکر شده عبارت است از؛ رضا، صابر، زکی و والی که مشهورترین آنها رضا است که اهل سنت نیز بیش‌تر با این نام مبارک، امام را می‌شناسند و خطاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد وحدت اسلامی اقدامی بود که امام رضا(ع) همواره در طول زندگی خود انجام می‌دادند، گفت: در مورد علم، معرفت، تقوا و سیمای آن حضرت از ابراهیم ابن عباس نقل شده که هیچ سئوالی از امام نمی‌شد مگر آن‌که با یقین و با قدرت علمی بالای خود به آن پاسخ می‌دادند، همچنین می‌فرماید: «کسی را عالم‌تر از ایشان در عصر خودش نیافتم». 

مرادی خاطرنشان کرد: مأمون عباسی همیشه سئوالاتی برای آن حضرت طرح می‌کرد که امام رضا(ع) نیز به همگی آنها به خوبی پاسخ و توطئه‌های آنها را خنثی می‌کردند.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های امام رضا(ع) آمده که شب را بسیار کم می‌خوابیدند و به عبادت و مناجات با پروردگار مشغول بودند، همچنین غیر از روزه واجب ماه مبارک رمضان حداقل سه روز در ماه‌های دیگر را روزه می‌گرفتند؛ در روایت آمده که خداوند ثواب اعمال خیر را سه برابر می‌کند بنابراین گویی امام تمام طول یک ماه را روزه بودند.

مرادی افزود: آن حضرت بسیار به نیازمندان کمک می‌کردند و در خفا به فقرا صدقه و انفاق می‌دادند، گاهی برای اینکه کسی ایشان را نشناسد در تاریکی شب برای رساندن انفاق و صدقات به میان فقرا می‌رفتند.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: نقل است که در فصل تابستان ایشان بر حصیر و در تابستان بر فرشی که مقداری ضخیم‌تر بود جلوس می‌کردند.

وی تصریح کرد: از امام رضا(ع) روایت شده که وحشتناک‌ترین حالت‌های مردم در سه زمان حاصل می‌شود؛ اول، روزی که انسان به دنیا می‌آید و این دنیا را می‌بیند؛ دوم، روزی که از دنیا می‌رود و برزخ، اهل برزخ و عجایب آن را می‌بیند و سوم، روزی که مبعوث می‌شود و احکامی را می‌بیند که در دنیا آنها را ندیده است، آنگاه امام رضا(ع) می‌فرمایند: «خداوند متعال حضرت یحیی(ع) را در این سه مرحله در امنیت قرار داد و از نگرانی رها ساخت». 

مرادی ادامه داد: در قرآن نیز آمده است که سلام بر یحیی روزی که به دنیا آمد، روزی که از دنیا رفت و روزی که مبعوث می‌شود؛ امام رضا(ع) با اشاره به این آیه استنباط می‌کند که سخت‌ترین احوالات انسان در سه نقطه تولد، مرگ و روز حشر صورت می‌گیرد همچنین در آیه ۳۳ سوره مبارکه مریم آمده است که حضرت عیسی‌‌ابن مریم نیز در این سه مقطع زمانی از خدا می‌خواهد که ایشان را حفظ کند. 

وی به نقل از صاحب کتاب تاریخ نیشابور گفت: زمانی که آن حضرت در مسیر خود به سوی مرو به منطقه نیشابور رسیدند مورد استقبال حدود ۲۰ هزار نفر از مردم قرار گرفتند، در این زمان دو نفر از حافظان قرآن به نام‌های «ابوزرعه رازی» و «محمدابن اسلم طوسی» محضر امام عرضه داشتند: «طالبان علم و اهل حدیث و روایت در اینجا جمع شده‌اند که بگویند ای سید بزرگوار به حق گذشتگان مکرم خود سیمای مبارک خویش را برای ما نمایان و از پیامبر و پدران بزرگوار خود برای ما نقل روایت و حدیث کن تا ما این روایات را به مردم ابلاغ کنیم». 

مرادی گفت: با این سخنان، کاروان حضرت توقف کرد، در این لحظه افراد زیادی با دیدن سیمای نورانی امام از شدت شوق بی‌اختیار گریه می‌کردند و ارادت خویش را به ساحت قدسی امام رضا(ع) ابراز می‌کردند، علما و فقهایی که در آنجا تجمع کرده بودند به مردم فرمودند که سکوت کنند تا امام رضا(ع) به ایراد سخنرانی و روایت حدیث در میان مردم بپردازد. 

سپس امام شروع به سخنرانی کرده و با رعایت سلسله روایی، حدیثی از پدرشان و ایشان نیز از پدرانشان و آنها نیز از پیامبر(ص) و پیامبر(ص) نیز از جبرئیل و جبرئیل از پروردگار نقل کردند که باری تعالی فرموده‌اند: « كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْني فَمَنْ دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِنْ عَذابی؛ یعنی کلمه لا اِلهَ اِلّا اللّٰه قلعه مستحکم من است هر کس به آن داخل شود -و این ذکر را به زبان آورده و به آن اعتقاد داشته باشد- به قلعه محکم من داخل شده و از عذاب من در امان است».

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه خاطرنشان کرد: احمدابن حنبل از بزرگان اهل سنت می‌فرماید: «اگر این روایت با نقل سلسله آن بر مجنون خوانده شود امید شفای او وجود دارد».

وی افزود: استاد ابوالقاسم قشیری می‌فرماید به سبب اتصال این حدیث به سند مبارکِ آن، برخی بزرگان سامانی آن را با آب‌طلا نوشتند و وصیت کردند که پس از مرگ این روایت را در قبرشان قرار دهند؛ بعضی از آنها پس از مرگ به خواب بعضی آمدند و هنگامی که از آنها سئوال شد که با شما چگونه رفتار شد پاسخ دادند: «به سبب این ذکر عظیم و سلسله مبارک آن خداوند متعال ما را مورد بخشایش خود قرار داد».

مرادی در ادامه با بیان اینکه معارف الهی به دلیل هماهنگی با طبیعت انسان و منطق، به‌ راحتی در قلب‌ها جای می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بر اساس قاعده اهل سنت، كرامات اولیا حق است و جای هیچ تردیدی بر حق بودن كراماتی كه از طرف امام رضا(ع) به عنوان یكی از اولیا الهی صادر شده باشد، وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ولادت حضرت معصومه(س) که شروع دهه کرامت است، گفت: بهترین الگوی مسلمانان در برخورد با دختران، حضرت رسول اکرم(ص) است.

مرادی با اشاره به سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) اذعان کرد: هنگامی که حضرت فاطمه زهرا(س) به محضر پیامبر(ص) شرفیاب می‌شدند پیامبر خدا با آن همه عظمت، جلال، شوکت و مقام نبوتشان به احترام حضرت زهرا(س) می‌ایستادند، دست مبارکشان را می‌بوسیدند و ایشان را به صورت ویژه تکریم می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه بر همه ما لازم است جایگاه دختران را مورد تجلیل و اکرام قرار دهیم، گفت: وظیفه خطیر دختران در آینده مادری، مدیریت و تربیت فرزندان است، لذا باید دختران را به گونه‌ای تربیت کنیم تا برای وظایف مهم خود در آینده آماده شوند و بتوانند به‌عنوان فردی مفید و موثر در جامعه نقش‌آفرینی کنند. 

مرادی افزود: دختران و بانوان جامعه ما با رعایت حجاب، عفت و موازین شرعی، با سرشت دلسوزانه و مهربانانه خود و همچنین کسب علم می‌توانند نیمی از جامعه بشری را در مسیر درست هدایت کنند. 

وی با بیان اینکه بیشتر تأثیرات ما از مادران و خواهرانمان است، گفت: خانواده‌ها باید در تربیت درست فرزندان و به‌ ویژه دختران خود نهایت دلسوزی و آگاهی را به خرج دهند تا جامعه به بالاترین درجات مادی، معنوی، تربیتی و اخلاقی خود برسد.

 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از