حالت تاریک
Logo
یکشنبه, 04 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
کرامات امام رضا(ع) بین مذاهب مشترک است؛

ارادت وصف‌ناپذیر همه مسلمانان به ضامن آهو

ارادت وصف‌ناپذیر همه مسلمانان به ضامن آهو

حرم مطهر امام‌ رضا(ع) در مشهد مقدس، از ديرباز مورد احترام علما و بزرگان اهل سنت و تشیع بوده‌ است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اولیای خدا در دنیا و آخرت نزد خداوند متعال و مردم قابل احترام هستند و امام رضا(ع) ولی خدا و در واقع یکی از دوستان پروردگار است.

رضا، رئوف، ضامن آهو و عالم آل محمد از القاب امام هشتم است؛ امام رضا(ع) شخصیت بزرگی است که باید این شخصیت بزرگ را به دنیا معرفی کرد چون ایشان نه تنها برای ایران بلکه برای کل دنیا نقطه وحدت و اتحاد است.

شخصیت امام رضا(ع) دربرگیرنده صفات برجسته و مکارم اخلاق بود

ماموستا ملاامید ولی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: امام رضا(ع) در منظر دانشمندان و علمای اهل سنت جایگاهی رفیع و مقامی والا دارد.

این روحانی اهل سنت شهرستان پاوه افزود: شعاع نافذ و زهد امام رئوف(ع) مرزهای اعتقادی را درنوردیده است.

وی گفت: محمد ابن طلحه شافعی عالِم مشهور اهل سنت در کتاب خود با نام «مطالب السئول» امام هشتم شیعیان را با واژگانی سراسر احترام و تکریم می‌ستاید.

ماموستا ولی ادامه داد: در این کتاب آمده است که علی‌ابن موسی‌الرضا دارای ایمانی بی‌نهایت بود و شأن و منزلتی به غایت بلندمرتبه داشت و شخصیتش دربرگیرنده صفات برجسته و مکارم اخلاق بود و رفتارش نشان می‌داد که از تبار رسول گرامی اسلام(ص) است. 

وی تصریح کرد: مورخان معروف و مشهور اهل سنت مانند طبری و ذهبی امام رضا(ع) را فاضل‌ترین، با تقواترین و دانشمندترین شخصیت دوران خود لقب داده‌اند. 

این روحانی اهل سنت خاطرنشان کرد: محمد بن ذهبی در کتاب «سیر اعلام» از امام رضا(ع) با عنوان « الاِمام السید » یاد می‌کند و آن حضرت را شایسته خلافت و حکمرانی بر تمام مسلمانان می‌داند.

وی ادامه داد: «عبدالله بن اسعد یافی» عالم اهل سنت و شافعی مذهب هم، در کتاب خود «مرآة الجنان» امام رضا(ع) را ستوده و آن حضرت را دارای مناقب بسیاری دانسته است. 

ماموستا ولی اذعان داشت: شیخ عبدالرحمان جامی شاعر بلند آوازه ایرانی که در میان اهل سنت جایگاه مهم و معتبری دارد در ابیاتی به مدح حضرت ثامن‌الحجج(ع) می‌پردازد.

وی افزود: شیخ خالد نقشبندی شافعی، بنیانگذار تصوف و شاعر و عارف قرن ۱۲ هجری قمری پس از زیارت مضجع شریف امام رضا(ع) درباره مقام والای آن حضرت چنین سروده است: این بارگاه کیست که از عرش برتر است   وز نور گنبدش همه عالم منور است

ماموستا ولی گفت: ابن حجر عسقلانی نیز در کتاب « تهذیب التحذیب » ضمن نقل روایاتی از امام رضا(ع) تعدادی از بزرگان و علمای اهل سنت مانند « ابی بکر بن خزیمه » را زائر دائمی مرقد مطهر آن امام همام می‌داند و می‌نویسد شدت تکریم و تعظیم ابن خزیمه نسبت به مرقد علی بن موسی الرضا(ع) شگفت‌انگیز بود و نذرها و توسل وی به آن مکان مقدس را به حیرت وا می‌داشت.

امام رضا(ع) بنیان‌گذار تمدن نوین اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه دهه کرامت فرصتی برای شناخت موضوعات تاریخی زمان امام رضا(ع) است، اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این خصوص باید تبیین شود مبحث ورود امام رضا(ع) و دیگر امام‌زادگان خویشاوند ایشان به ایران است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه افزود: ورود امام رضا(ع) و دیگر امامزادگان به ایران سرآغاز تمدن نوین اسلامی است در واقع این امام بزرگوار بنیان‌گذار تمدن نوین اسلامی است.

وی گفت: قبل از این دوران تمدن اسلامی وجود داشت اما آن تمدن اسلامی با آداب اهل بیت و اسلام ناب قرآنی عجین نبود.

 میرزایی تصریح کرد: برخی از اهداف انتصاب امام رضا(ع) به عنوان ولیعهد و آوردنشان به مرو عوض کردن مسیر شیعه، منزوی کردن امام، استحاله آموزه‌های اهل‌‌ بیت و تأثیرگذاری بر فرهنگ علوی بود.

وی ادامه داد: اما واقعیت آن است که شرایط مغتنمی که در دل تهدید است در بطن فرصت‌ها وجود ندارد؛ امام رضا(ع) مظهر علم و بصیرت الهی است آیه شریفه ۵۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید در واقع مظهر خیرالماکرین اهل بیت(ع) هستند که بعضی اوقات به گونه‌ای دسیسه دشمنان را بر هم می‌پیچند که خودشان علیه خودشان اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: امام رضا(ع) یک تهدید را به یک فرصت طلایی تبدیل کرد این فرصت طلایی پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی بر پایه قرآن و عترت اهل بیت(ع) بود. 

وی تصریح کرد: در زمان شهادت امام موسی کاظم(ع) سن امام رضا(ع) در حدود ۳۷ سال بود که متأسفانه بسیاری از وکلای بزرگ امام کاظم(ع) به دلیل مطامع دنیوی شهادت ایشان را انکار کردند و ابراز داشتند که ایشان از دنیا نرفته بلکه عروج کرده و در پس غیبت فرو رفته است.

میرزایی گفت: در واقع این وکلا امام کاظم(ع) را به عنوان حضرت مهدی معرفی کردند و با این اظهارات می‌خواستند امامت امام رضا(ع) را انکار کنند این‌گونه اقدامات و اظهارات لطمه‌های زیادی بر پیکره اسلام و تشیع وارد کرد و موجب به وجود آمدن فرقه‌های انحرافی همچون واقفیه شد. 

وی افزود: امام رضا(ع) که متوجه دشمنان اسلام و اهل بیت بودند در طی امامت با برکتشان اقدامات وسیعی در جهت رشد معرفت شیعی، فهم اولیای حق و درک امام معصوم انجام دادند به گونه‌ای که پس از شهادت ایشان با اینکه حضرت جواد(ع) کمتر از ۱۰ سال داشت هیچ‌کس شکی در امامت ایشان نداشت.

میرزایی خاطرنشان کرد: در حقیقت هیچ فرقه‌ای پس از شهادت امام رضا(ع) به وجود نیامد و همگی امامت امام جواد(ع) را با وجود سن کم پذیرفته بودند. 

وی اذعان داشت: یکی از کارهای عظیم انجام گرفته در دوران امامت امام رضا(ع) و امام جواد(ع) رشد معرفت شیعی در بین شیعیان بود، پس از امام جواد(ع) جامعه به قدری آماده شده بود که امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره را به بشریت عرضه کرد یعنی اوصاف و مقامات اهل بیت در قالب یک زیارت بر بشریت شناسانده شد.

میرزایی افزود: امام رضا(ع) ایران را پایگاه تمدن نوین اسلامی قرار دادند و دستور دادند تمام امامزادگان و به‌ویژه فرزندان امام کاظم(ع) به ایران بیایند و در اقصی نقاط این سرزمین پراکنده شوند و آداب درست اسلام قرآن و اهل بیت را در میان مردم نشر دهند.

وی با بیان اینکه نتیجه انتشار تفکر اسلامی و شیعی بعدها در ایران مشخص شد، گفت: پس از تهاجم مغولان، آنها ده‌ها سال بر ایران سلطه داشتند در زمان یکی از خوانین مغول به نام هلاکوخان، وی شخصی به‌نام خواجه نصیرالدین طوسی را به وزارت خود برگزید تدابیر این وزیر به گونه‌ای بود که هلاکوخان و مغولان تحت امر او مسلمان شدند این روند همین گونه ادامه پیداکرد تا زمان صفویه که اولین حکومت شیعه در ایران تأسیس شد.

میرزایی ادامه داد: در این دوره و دوره‌های پس از آن علمای دین ارزش بالایی پیدا کردند و جریان شیعی همچنان به راه خود ادامه داد تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی که امام خمینی(ره) مُهر نهایی را بر حضور دین بر حاکمیت جامعه زد که مقام معظم رهبری فرمودند در چهل ساله دوم انقلاب باید سه اقدام صورت گیرد که عبارتند از؛ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی.

وی تصریح کرد: امروز جهانیان از اهمیت گفتمان شیعی و ایدئولوژی پیروز آن باخبر هستند و در جهان امروز تنها یک پرچم در برابر تمام مستکبران عالم برافراشته است و آن پرچم انقلاب اسلامی است که ثمره زحمات اهل بیت، علمای شیعه و شهدا است لذا دهه کرامت نمود همان تمدن جدیدی است که امام رضا(ع) در ایران پایه‌گذاری کرد.

وحدت ایرانیان مدیون کرامات امام رضا(ع)

ماموستا عبدالرحمن مرادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در منابع اهل سنت در خصوص صفات و فضیلت‌های امام رضا(ع) آمده است که ایشان در مدینه منوره دیده به جهان گشودند و کنیه ایشان ابوالحسن است.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه افزود: برخی از القابی که در این منابع برای آن حضرت ذکر شده عبارت است از؛ رضا، صابر، زکی و والی که مشهورترین آنها رضا است که اهل سنت نیز بیش‌تر با این نام مبارک، امام را می‌شناسند و خطاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد وحدت اسلامی اقدامی بود که امام رضا(ع) همواره در طول زندگی خود انجام می‌دادند، گفت: در مورد علم، معرفت، تقوا و سیمای آن حضرت از ابراهیم ابن عباس نقل شده که هیچ سئوالی از امام نمی‌شد مگر آن‌که با یقین و با قدرت علمی بالای خود به آن پاسخ می‌دادند، همچنین می‌فرماید: «کسی را عالم‌تر از ایشان در عصر خودش نیافتم». 

مرادی خاطرنشان کرد: مأمون عباسی همیشه سئوالاتی برای آن حضرت طرح می‌کرد که امام رضا(ع) نیز به همگی آنها به خوبی پاسخ و توطئه‌های آنها را خنثی می‌کردند.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های امام رضا(ع) آمده که شب را بسیار کم می‌خوابیدند و به عبادت و مناجات با پروردگار مشغول بودند، همچنین غیر از روزه واجب ماه مبارک رمضان حداقل سه روز در ماه‌های دیگر را روزه می‌گرفتند؛ در روایت آمده که خداوند ثواب اعمال خیر را سه برابر می‌کند بنابراین گویی امام تمام طول یک ماه را روزه بودند.

مرادی افزود: آن حضرت بسیار به نیازمندان کمک می‌کردند و در خفا به فقرا صدقه و انفاق می‌دادند، گاهی برای اینکه کسی ایشان را نشناسد در تاریکی شب برای رساندن انفاق و صدقات به میان فقرا می‌رفتند.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: نقل است که در فصل تابستان ایشان بر حصیر و در تابستان بر فرشی که مقداری ضخیم‌تر بود جلوس می‌کردند.

وی تصریح کرد: از امام رضا(ع) روایت شده که وحشتناک‌ترین حالت‌های مردم در سه زمان حاصل می‌شود؛ اول، روزی که انسان به دنیا می‌آید و این دنیا را می‌بیند؛ دوم، روزی که از دنیا می‌رود و برزخ، اهل برزخ و عجایب آن را می‌بیند و سوم، روزی که مبعوث می‌شود و احکامی را می‌بیند که در دنیا آنها را ندیده است، آنگاه امام رضا(ع) می‌فرمایند: «خداوند متعال حضرت یحیی(ع) را در این سه مرحله در امنیت قرار داد و از نگرانی رها ساخت». 

مرادی ادامه داد: در قرآن نیز آمده است که سلام بر یحیی روزی که به دنیا آمد، روزی که از دنیا رفت و روزی که مبعوث می‌شود؛ امام رضا(ع) با اشاره به این آیه استنباط می‌کند که سخت‌ترین احوالات انسان در سه نقطه تولد، مرگ و روز حشر صورت می‌گیرد همچنین در آیه ۳۳ سوره مبارکه مریم آمده است که حضرت عیسی‌‌ابن مریم نیز در این سه مقطع زمانی از خدا می‌خواهد که ایشان را حفظ کند. 

وی به نقل از صاحب کتاب تاریخ نیشابور گفت: زمانی که آن حضرت در مسیر خود به سوی مرو به منطقه نیشابور رسیدند مورد استقبال حدود ۲۰ هزار نفر از مردم قرار گرفتند، در این زمان دو نفر از حافظان قرآن به نام‌های «ابوزرعه رازی» و «محمدابن اسلم طوسی» محضر امام عرضه داشتند: «طالبان علم و اهل حدیث و روایت در اینجا جمع شده‌اند که بگویند ای سید بزرگوار به حق گذشتگان مکرم خود سیمای مبارک خویش را برای ما نمایان و از پیامبر و پدران بزرگوار خود برای ما نقل روایت و حدیث کن تا ما این روایات را به مردم ابلاغ کنیم». 

مرادی گفت: با این سخنان، کاروان حضرت توقف کرد، در این لحظه افراد زیادی با دیدن سیمای نورانی امام از شدت شوق بی‌اختیار گریه می‌کردند و ارادت خویش را به ساحت قدسی امام رضا(ع) ابراز می‌کردند، علما و فقهایی که در آنجا تجمع کرده بودند به مردم فرمودند که سکوت کنند تا امام رضا(ع) به ایراد سخنرانی و روایت حدیث در میان مردم بپردازد. 

سپس امام شروع به سخنرانی کرده و با رعایت سلسله روایی، حدیثی از پدرشان و ایشان نیز از پدرانشان و آنها نیز از پیامبر(ص) و پیامبر(ص) نیز از جبرئیل و جبرئیل از پروردگار نقل کردند که باری تعالی فرموده‌اند: « كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْني فَمَنْ دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِنْ عَذابی؛ یعنی کلمه لا اِلهَ اِلّا اللّٰه قلعه مستحکم من است هر کس به آن داخل شود -و این ذکر را به زبان آورده و به آن اعتقاد داشته باشد- به قلعه محکم من داخل شده و از عذاب من در امان است».

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه خاطرنشان کرد: احمدابن حنبل از بزرگان اهل سنت می‌فرماید: «اگر این روایت با نقل سلسله آن بر مجنون خوانده شود امید شفای او وجود دارد».

وی افزود: استاد ابوالقاسم قشیری می‌فرماید به سبب اتصال این حدیث به سند مبارکِ آن، برخی بزرگان سامانی آن را با آب‌طلا نوشتند و وصیت کردند که پس از مرگ این روایت را در قبرشان قرار دهند؛ بعضی از آنها پس از مرگ به خواب بعضی آمدند و هنگامی که از آنها سئوال شد که با شما چگونه رفتار شد پاسخ دادند: «به سبب این ذکر عظیم و سلسله مبارک آن خداوند متعال ما را مورد بخشایش خود قرار داد».

مرادی در ادامه با بیان اینکه معارف الهی به دلیل هماهنگی با طبیعت انسان و منطق، به‌ راحتی در قلب‌ها جای می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بر اساس قاعده اهل سنت، كرامات اولیا حق است و جای هیچ تردیدی بر حق بودن كراماتی كه از طرف امام رضا(ع) به عنوان یكی از اولیا الهی صادر شده باشد، وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ عطوفت و مهربانی امام رضا(ع) مختص جغرافیا، دین و مذهب خاصی هم نبوده و همه مردم از طیف‌های مختلف از منش، رفتار و گفتار ایشان به نیکی یاد می‌کنند.

همه ما افتخار می کنیم که زیر سایه امام رضا(ع) هستیم و عزت امروز ایران مرهون توجه و عنایات حضرات معصومین(ع) است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از