حالت تاریک
یک مسئول مطرح کرد:

«انسان مسئول» طرحی برای احیای امر به معروف

«انسان مسئول» طرحی برای احیای امر به معروف

رئیس اجرایی طرح انسان مسئول با بیان اینکه هدف از این طرح آشنایی عموم مردم با معارف امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: این طرح می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر را که واجب دینی است از بوته فراموشی خارج کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن جمشیدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: طرح ملی «انسان مسئول» طرحی برای ایجاد و گسترش نهضت معارف امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. 

رئیس اجرایی طرح ملی انسان مسئول افزود: در این طرح دغدغه‌مندان و کنشگران اصلی امر به معروف و نهی از منکر، مباحث و معارف امر به معروف و نهی از منکر را در دوره‌های آموزشی فرا می‌گیرند آنها همچنین یک فایل محتوای پشتیبان دریافت می‌کنند و مباحث مهم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را به مخاطبان خود منتقل می‌کنند. 

وی گفت: بر این اساس پیشتازان و امامان جمعه می‌توانند مباحث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر را در بین دو نماز برای نمازگزاران طرح و تبیین کنند. 

جمشیدی ادامه داد: در طرح امین نیز مربیان، این مباحث را در مراکز آموزشی، مدارس و دبیرستان‌ها با توجه به سن دانش‌آموزان برای آنها بیان می‌کنند، سخنرانان و شخصیت‌های منبری نیز در سخنرانی‌های خود به موضوع امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازند.

وی اذعان داشت: هدف از طرح ملی انسان مسئول آشنایی عموم مردم با معارف امر به معروف و نهی از منکر است، این طرح می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر را که از فروع واجب دین است از بوته فراموشی خارج کند. 

جمشیدی خاطرنشان کرد: یکی از دوره‌های آموزشی ارائه شده در این طرح، دوره آموزشی مقدماتی است که در آن به مبانی امر به معروف و نهی از منکر، آیات و روایات و پاسخ به شبهات پرداخته می‌شود، در این خصوص یک سری دوره‌های آموزشی تخصصی نیز ارائه می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از: دوره تخصصی تربیت مربی امر به معروف و نهی از منکر و دوره تخصصی مطالبه‌گری.

وی تصریح کرد: برخی محتواها و کتب تولید شده همچون «کتاب مرده متحرک» توسط تیم پژوهشی به فراگیران آموزش داده می‌شود، مرده متحرک در واقع عنوان ۱۰ جلسه منبر مکتوب با موضوع امر به معروف و نهی از منکر است. 

جمشیدی افزود: از دیگر کتاب‌های تولید شده در زمینه امر به معروف و نهی از منکر می‌توان به کتاب‌های قیام عاشورایی، قیام برای تحول و امر به معروف و نهی از منکر در محضر حضرت امام خامنه‌ای اشاره کرد.

وی گفت: یک کتاب سه جلدی نیز در زمینه تربیت مربی امر به معروف و نهی از منکر در این دوره‌ها عرضه می‌شود، عناوین این سه جلد به ترتیب عبارتند از: روش‌های ارتباط‌گیری مؤثر، مخاطب‌شناسی و رفتارسازی.

جمشیدی افزود: فراگیران می‌توانند به صورت مجازی و آفلاین در این دوره‌ها شرکت کنند و همگان حتی افراد خانه‌دار نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند و با مباحث و معارف امر به معروف و نهی از منکر آشنا شوند، در واقع محدودیتی برای شرکت در دوره‌های آموزشی طرح ملی انسان مسئول وجود ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه رسانه نیز تولیدات متنوعی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته است که از آن جمله می‌توان به تولید ۲۲۰ کلیپ دو دقیقه‌ای با روش «بگو و برو» اشاره کرد.

جمشیدی گفت: برخی از کارکردهای این تولیدات و کلیپ‌ها عبارتند از: پاسخگویی به شبهات امر به معروف و نهی از منکر و نیز نشان دادن روش‌های آسان‌سازی امر به معروف و نهی از منکر، برخی کلیپ‌ها نیز در راستای احیای امر به معروف و نهی از منکر تولید شده‌اند.

وی افزود: اگر بخواهیم به صورت خلاصه طرح ملی انسان مسئول را معرفی کنیم باید بگوییم که طرحی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر است که از سال پیش همزمان با ماه مبارک رمضان در کل کشور آغاز شد. 

جمشیدی ادامه داد: در این طرح ۴ هزار نفر از طلاب حوزه علمیه و علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان حوزه امر به معروف و نهی از منکر شرکت کردند، این طرح در تمام ایام سال اجرا می‌شود اما در مناسبت‌هایی همچون ماه مبارک رمضان، ماه صفر، دهه محرم، دهه فاطمیه و دیگر مناسبت‌ها این طرح به صورت متمرکز انجام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: برای دهه اول ماه محرم که یک دهه تبلیغی است و به نام امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده این طرح به صورت متمرکز با مبنا قرار دادن کتاب مرده متحرک اجرا خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از