حالت تاریک
کارشناس مشاوره نیروی انتظامی دالاهو:

اولین بستر بروز آسیب‌های اجتماعی خانواده است

اولین بستر بروز آسیب‌های اجتماعی خانواده است

کارشناس مشاوره نیروی انتظامی دالاهو گفت: اولین بستر بروز آسیب در نظام خانواده است، اما اینکه آموزش خانواده به چه صورت باشد، بسترهای آن در سیستم آموزشی و پرورشی شکل می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، نوشین حاصلی صبح امروز پنج‌شنبه در کارگاه آسیب‌های اجتماعی بانوان شهرستان دالاهو، اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی به دسته‌ای از نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری افراد یک جامعه چه به‌صورت فردی یا جمعی اطلاق می‌شوند که ریشه در بی‌نظمی‌ها، کژ کارکردی‌های پدیده‌های اجتماعی و پیامدهای نامطلوب آن‌ها دارد.

کارشناس مشاوره نیروی انتظامی شهرستان دالاهو گفت: این آسیب‌ها غالباً باعث رنجش روانی، جسمی و مادی اقشار خاص و آسیب‌پذیر جامعه می‌شوند و همچنین می‌توان گفت که به هر نوع عمل فردی یا جمعی گفته می‌شود که در راستای اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی یا غیررسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی‌گیرد و درنتیجه با منع قانونی یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبه‌رو می‌شود.

حاصلی اعلام کرد: عوامل ظهور آسیب‌های اجتماعی زیاد است و بسیاری از چالش‌های جامعه منشأ بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود که در این میان وقتی بهزیستی روانی در جامعه کم باشد با آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم همچنین مباحث مالی و اقتصادی در جامعه و وجود اختلافات طبقاتی باعث ظهور آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، فضای مجازی، بزهکاری، اعتیاد، طلاق، بیکاری، خودکشی و حیطه نوجوانان است، بیان کرد: اختلافات زناشویی و نزاع بین پدر و مادر باعث می‌شود محیط خانواده برای تربیت فرزندان، ناامن و نامناسب شود.

حاصلی گفت:   وقتی خانواده، کانون و محیط مناسبی برای زندگی نباشد، انسان سعی می‌کند بیشترین اوقات خود را در خارج از خانواده بگذراند و این کار ارتباط او را با دیگرانی که چون شکارچیان ماهری به دنبال شکار هستند، زیاد می‌کند و آن‌ها پس از شناخت مشکل شخص در نقش انسانی دلسوز ظاهرشده و برای فرار از این واقعیت تلخ، فرد را به‌سوی اعتیاد و دیگر انحرافات اجتماعی فرامی‌خواند که هرچقدر ستیزه‌های خانوادگی بیشتر باشد، احتمال کشش به‌طرف انحرافات اجتماعی بیشتر است.

وی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی از چند جنبه قابل‌بررسی هستند؛ از زوایه انسان، که هر انسان با هر دین و آئین و اعتقاد و مذهب اعتقاد دارد که به گروه‌های آسیب‌پذیر یاری کند مثلاً هر انسانی دوست دارد به پیرمرد یا پیرزنی کمک کند و هر انسانی دوست دارد به نابینایی کمک کند پس از زاویه اجتماعی اگر به این آسیب‌های اجتماعی به‌موقع رسیدگی نشود افزایش جرم و جنایت را در پی دارد که مخرب انضباط اجتماعی است.

کارشناس مشاوره نیروی انتظامی شهرستان دالاهو افزود: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌منظور بهسازی محیط زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است البته اولین بستر بروز آسیب در نظام خانواده است، اما اینکه آموزش خانواده به چه صورت باشد، بسترهای آن در سیستم آموزشی و پرورشی شکل می‌گیرد.

حاصلی اذعان کرد: حوزه‌ها و نهادهای فرهنگی همچون رسانه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش دارند، اما بستر اساسی برای آموزش و پرورش یک فرد، در نظام آموزشی و پرورشی جامعه وجود دارد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از