حالت تاریک
سیاست راهبردی آمریکا نابودی نظام ایران است
یادداشت؛

سیاست راهبردی آمریکا نابودی نظام ایران است

عده‌ای با مقایسه رابطه کنونی دولت ایران با عراق خواسته‌اند نتیجه بگیرند که چگونه ما توانستیم دوران جنگ تحمیلی را فراموش کنیم لذا همین مسئله در مورد آمریکا نیز صدق می‌کند!

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ درباره نقد سخن آقای پزشکیان که آمریکا را برادر مردم ایران خوانده بود عده‌ای با مقایسه رابطه کنونی مردم و دولت ایران با دولت و مردم عراق خواسته‌اند نتیجه بگیرند که چگونه ما توانستیم دوران جنگ تحمیلی را فراموش کنیم و از این همه جنایت‌های دولت عراق در حق رزمندگان و مردم ایران گذشت کنیم، همین مسئله در مورد آمریکا نیز صدق می‌کند، در پاسخ به این شبهه به چند نکته اشاره می‌کنم:

۱. جنگ ایران و عراق توسط یک رژیم کافر به سرسپردگی صدام و با حمایت‌های آمریکا، شوروی سابق و کشورهای غربی و عربی به ایران تحمیل شد که محصول آن خسارات زیاد به هر دو کشور بود.

۲. این جنگ‌ در نهایت بدون‌ اینکه صدام و کشورهای حامی او به اهدافشان دست پیدا کنند به پایان رسید و ملت مسلمان ایران در آزمونی سخت، روسفید و پیروز از میدان بیرون آمد.

۳. اکنون با گذشت سالیان سال از سرنگونی دیکتاتور عراق و رژیم بعث، دولتی در عراق روی کار آمده که نه‌تنها سیاست‌های رژیم گذشته را دنبال نمی‌کند بلکه به عنوان یک متحد راهبردی ایران در منطقه نقش ایفا می‌کند این در حالی است که هنوز سایه شوم رژیم جنایتکار آمریکا در عراق حاکم است‌ و نبض اقتصاد عراق در دست این قدرت زورگو است.

۴. در طول تاریخ کشورهای زیادی با یکدیگر در جنگ‌ بوده‌اند و پس از مدتی با وجود خسارت‌های سنگین انسانی و مادی بین آن‌ها صلح ایجاد شده و به دنبال آن رابطه برقرار شده است، نمونه آشکارش دو جنگ جهانی اول و دوم بین کشورهای متحدین و متفقین که از پر خسارت‌ترین جنگ‌ها در طول تاریخ بوده است هم‌اکنون تمامی این کشورها با هم رابطه دارند لذا قرار نیست بروز یک جنگ بین دو کشور باعث قطع رابطه برای همیشه شود.

۵. هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که ایران رابطه با دولت و مردم عراق را که منافع فراوان اقتصادی و معنوی برای ایران دارد به بهانه یک جنگ که در گذشته رخ داده و عامل آن به سزای اعمالش رسیده و در زیر خاک پوسیده شده رها کند و این موقعیت مهم را از دست بدهد که تنها عوامل آمریکا و دشمنان ایران و افراد ناآگاه دنبال چنين خواسته شومی نیستند.

۶. شرایطی که امروز بین مردم مسلمان ایران و عراق ایجاد شده در هیچ برهه تاریخی وجود نداشته است، مردم شیعه عراق در راهپیمایی اربعین همه هستی اقتصادی خود را با جان و دل در اختیار زوار از جمله میلیون‌ها ایرانی قرار می‌دهند، در هیچ جای دنیا این صمیمیت، اتحاد، برادری و محبت وجود ندارد، چه کسی به غیر از دشمنان بی‌رحم از این اتحاد و دوستی ناراحت است؟

  به یاد داشته باشیم ملت شیعه عراق بزرگ‌ترین هم‌پیمان و همراه مردم ایران بوده و هستند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم شیعه عراق بارها در حمایت از انقلاب اسلامی ایران تظاهرات کردند و هزینه دادند.

۷. شکی نداشته باشید راهپیمایی اربعین که یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌های جهانی آن هم با محوریت مردم شیعه  است، بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی را در جان جهان استکبار و سلطه گر خصوصاً آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس انداخته است بنابراین هر نوع تشکیک در این ارتباط راهبردی بازی در زمین دشمن است به عبارتی دشمن شبهه می‌افکند و سربازان بی‌مزد و منت در ایران آن را منتشر می‌سازند.

۸. مقایسه دشمنی آمریکا با مردم ایران و جمهوری اسلامی با کشور عراق یک مقایسه کاملاً غلط است؛ دولت‌های زورگو و جنایتکار آمریکا از زمان کارتر تا الان، علاوه بر آنکه هیچ وقت نظام جمهوری اسلامی را به رسمیت نشناخته‌اند از هر اقدامی نیز برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی فروگذار نکرده‌اند.

دشمنی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی صرفاً یک اختلاف بر سر برخی منافع نیست، سیاست راهبردی آمریکا نابودی نظام جمهوری اسلامی است و هیچ اقدامی از سوی مسئولان ایران که نتیجه‌اش دوام و قوام جمهوری اسلامی باشد از سوی آمریکا قابل پذیرش نخواهد بود؛ این موضوع بارها تجربه شده که در یادداشتی جداگانه به آن خواهم پرداخت.

درگیری ایران و آمریکا نبرد دو تمدن است. آمریکا به این نتیجه رسیده که گسترش حوزه نفوذ جمهوری اسلامی منجر به تضعیف هژمونی آمریکا و تمدن غرب خواهد شد و این برای این قدرت زورگو قابل تحمل نیست.

بدون تردید در تقابل این دو منطق که یکی مصداق حق و دیگری باطل است پیروزی از آن حق خواهد بود.

نتیجه اینکه امروز هر عقل سلیم و هر انسان بی‌غرض و دوست‌دار ایران نسبت به گسترش روابط با کشور عراق نگاه مثبت خواهد داشت و هر نوع تفرقه و سنگ‌اندازی و ایجاد شکاف بین این دو دولت نقشه شوم دشمن است.

  بر فرض اگر رفتار آمریکا در قبال ایران عوض شود و از نقشه براندازی دست بکشد و مثل سایر کشورها حقوق ایران را به رسمیت بشناسد رابطه با این‌کشور امری عقلایی و قابل پذیرش خواهد بود، امری که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آن وجود ندارد بنابراین این مقایسه کاملاً غلط است.

یادداشت؛ نصرالله شفیعی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فعال رسانه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از