حالت تاریک
مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه:

برخوردهای دوگانه با حقوق زنان پذیرفته نیست

برخوردهای دوگانه با حقوق زنان پذیرفته نیست

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه حقوق زنان نیازمند گفتمان خاص است و نباید با شعار با این موضوع برخورد کرد، گفت: برخورد دوگانه با حقوق زنان پذیرفته نیست.

زهرا جانجانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از مباحث پر چالش، پر گفتگو و دارای نظریات مختلف جایگاه زن در خانواده و اجتماع است که در ایام انتخابات نیز شعارهای مختلفی در دفاع از حقوق زنان در جامعه مطرح می‌شود که ارزش وجودی زن را کاهش می‌دهد که در دولت شهید رئیسی گفتمان الگوی زن مسلمان و جایگاه کلیدی زن به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و سعی شد گفتمان مناسبی شکل بگیرد.

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه تصریح کرد: مقام معظم رهبری الگوی زن مسلمانان را نه شرقی و نه غربی می‌دانند زیرا زن شرقی در موقعیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی کنشگری مناسب را ندارد و در طرف مقابل نیز در جوامع غربی به زن به عنوان کالا و حس لذت نگاه می‌شود که انقلاب جنسی در همین راستا در کشورهای اروپایی و آمریکا شکل گرفت.

جانجانی گفت: زنان در جامعه آمریکایی تا سال‌ها حتی از حق رأی برخوردار نبود و پس از کش و قوس‌های فراوان و راه‌اندازی جریان‌های کنشگری زنان دارای حق رأی شدند اما در اسلام جایگاه و نقش زنان در جامعه ویژه است و امام خمینی(ره) فرمودند این زنان بودند که با حضور خود جریان انقلاب را شکل دادند و مردان را به مبارزه علیه حکومت پهلوی تشویق کردند و در دفاع مقدس نیز فرزندان خود را راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کردند.

وی ادامه داد: امروز زنان ایرانی در جایگاه‌های مدیریتی، دانشگاهی و عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حضور فعال دارند و نگاه امامین انقلاب به جایگاه زن بر اساس ارزش‌های اسلامی است اما در برخی ایام مانند انتخابات سطح انتظارات کاهش پیدا می‌کند و در دولت شهید رئیسی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها که پایین انتظار بود، پس از سال‌ها تحقق یافت.

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه افزود: کاندیداها انتخابات ریاست‌جمهوری باید برنامه‌های خود را برای عموم جامعه زنان شهری، روستایی، زنان سرپرست خانوار بیان و در مورد ازدواج نسل جوان و مسائل مختلف برنامه ارائه کنند و یکی از اقدامات مهم دولت شهید رئیسی بیمه زنان خانوار و روستایی بود.

جانجانی بیان کرد: در بحث حجاب این موضوع مطالبه عمومی مردم و جامعه است و اگر نیاز به استحکام بنیان خانواده داریم باید به آن توجه کنیم زیرا در تمام کشورها قوانین خاصی برای حضور در محیط‌های عمومی وجود دارد اما در ایام انتخابات برای جذب آرای مردم به شعارهایی اکتفا می‌شود و نباید برخلاف شرع و قانون تصمیم گرفت و باید بدانیم عموم زنان و دختران ما با عفت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار پرداختن به موضوع عفاف و حجاب باید به اشتغال زنان و دختران و ایجاد فضاهایی برای شور و نشاط آنها توجه کرد و کاندیدها باید برنامه‌های خود را برای اجرای طرح زیست عفیفانه عنوان کنند که در دولت شهید رئیسی پارک‌های مختص بانوان در سراسر کشور راه‌اندازی شد.

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه عنوان کرد: در دولت شهید رئیسی در حوزه بانوان طرح نوهمسران برای مشاوره‌ ازدواج، مهر ماندگار در راستای مهارت‌آموزی ارتباط زوجین، محله‌یار در محلات حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی برای حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی در زنان و اجرای برنامه‌های توانمندسازی، آذر برای مهارت‌ و سوادآموزی زنان و دختران عشایری و آوای زندگی برای پیشگیری از آسیب خودکشی اجرا شد که اقدامات مهم و تأثیرگذاری به وقوع پیوست.

جانجانی تصریح کرد: همچنین موضوع تأمین اعتبار نگهداری زنان و کودکان بی‌سرپرست، پیگیری تفرجگاه‌های ویژه بانوان، احداث پارک بانوان، مراکز آموزش ویژه بانوان، اجرای طرح جوانی جمعیت، پوشش ۱۰۰ درصدی درمان ناباروری، وام فرزندآوری، اهدای زمین به خانواده‌های دارای سه و چهار فرزند، حمایت از مادران کارمند، افزایش مرخصی بارداری از جمله اقدامات مهم دولت شهید رئیسی بوده است.

وی تصریح کرد: باید زمینه حضور بیشتر بانوان را در عرصه تصمیم‌گیری کلان کشور فراهم کنیم تا جایگاه زنان در جامعه بیش از گذشته محقق شود و بتوانند نقش‌آفرینی خاص خود را در ایفا کنند.

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه گفت: خانه‌دار بودن زنان کار و اقدام کم‌ارزشی محسوب نمی‌شود زیرا مسئولیت‌های مهم و تأثیرگذاری برعهده زنان و مادران قرار می‌گیرد اما اگر خانم شاغل باشد باید شرایط مناسب برای وی فراهم شود.

جانجانی با انتقاد از برخورد دوگانه به زن توسط برخی افراد حامی حقوق زنان، عنوان کرد: نمی‌توان نسبت به ماجرای فوت یک خانم در منطقه خاصی از کشور و قتل یک زن توسط همسرش برخورد متفاوتی داشت و برخی افراد هر کجا به نفع آنها است به مسئله زن ورود می‌کنند.

وی ادامه داد: کاندیداهای انتخابات نباید به موضوع عفاف و حجاب با شعار برخورد کنند زیرا حجاب یک مسئله شرعی و قانونی است و قطعاً بی‌بند و باری آسیب‌های خاص خود را در جامعه به همراه دارد و بنیاد خانواده را تهدید می‌کند.

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه افزود: اگر نسبت به وضعیت موجود گلایه‌مند هستیم باید در انتخابات و پای صندوق‌های رأی حاضر شویم و موضوعات معیشتی، بیکاری، تورم، اقتصاد را از طریق قانونی پیگیری کنیم و هر رأی برای کشور امنیت و اقتدار ایجاد می‌کند

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از