حالت تاریک
در میزگرد مرصادنیوز مطرح شد؛

بررسی تأثیرات جنگ ترکیبی بر باورهای مردم

بررسی تأثیرات جنگ ترکیبی بر باورهای مردم

جنگ ترکیبی در کشور با هدف تأثیرگذاری بر باورها و اعتقادات مردم و تغییر هویت دینی و ملی خصوصا در جوانان و نوجوانان راه‌اندازی شده که با بصیرت و هوشیاری و ولایت‌مداری مردم شکست نتوانست به اهداف خود برسد .

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، جنگ ترکیبی امروز مهمترین روش تهاجم دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی ایران است که ابعاد مختلفی دارد و بازیگران دشمن در فضای رسانه‌ای و مجازی با استفاده از حجم وسیعی از اخبار دروغ و روایت‌های نادرست به‌دنبال تسخیر اذهان عمومی جامعه و به انحراف کشیدن مسیر فکری مردم و در نهایت ضربه زدن به نظام و انقلاب و رسیدن به مقاصد و اهداف شوم خود هستند.

 

در این شیوه از نبرد نظام سلطه و استکبار جهانی با نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از هرچیزی اعتقادات و باورهای مردم خصوصا در نسل جوان و نوجوان مورد هدف قرار می‌گیرد لذا افزایش بصیرت و هوشیاری مردم و سواد رسانه‌ای جامعه بسیار مهم است تا بتواند در میان حجم انبوهی از اخبار دروغ و روایات نادرست باورها و اعتقادات و فکر و اندیشه خود را سالم نگهدارد و در دام فریب و حیله دشمن قرار نگیرد.

 

با توجه به اهمیت موضوع، میزگردی با حضور مهدی بساطی؛ معاون امور عمرانی فرماندار سرپل‌ذهاب، خسرو تمری؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و بهمن نوروزی؛ بخشدار مرکزی سرپل‌ذهاب برگزار شد که در ادامه آمده است؛

 

مرصادنیوز: جنگ ترکیبی به چه معنا است و ابعاد آن چیست؟

بساطی: جنگ ترکیبی راهبرد نظامی دشمن آمیخته از جنگ‌های مجازی، سیاسی، نامنظم، کلاسیک، دیپلماسی و دادگاهی است که با یورش فرهنگی، ایجاد تضاد دینی و خبررسانی جعلی سعی در  مداخله در انتخابات کشورهای دیگر و برهم زدن بافت جمعیتی و مهاجرت‌پذیری و .... در سایر کشورها دارد.

 

تمری: جنگ ترکیبی جنگی است که در سال‌های اخیر در دستور کار استکبار جهانی و نظام سلطه به رهبری آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته است و چند بعدی بودن از ویژگی‌های مهم جنگ ترکیبی است که دشمنان ما برروی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، دشمن همزمان به‌صورت پیچیده و با برنامه‌ریزی هدفمند و مشخص به‌دنبال این است که به شکل سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری اهداف شوم خود را علیه کشورهای دیگر پیش ببرد.

 

 در حوزه بحث مربوط به جنگ ترکیبی شاهد هستیم که دشمن به شدت به‌دنبال تشدید تحریم‌هاست تا به نوعی زمینه‌های نارضایتی عمومی را در جامعه افزایش دهد و از سوی دیگر با ایجاد یاس و ناامیدی در مردم پازل جنگ خود را تکمیل کند در واقع دشمن همزمان به‌دنبال این است که با شیوه‌های مختلف جنگ روانی و با شعارهای توخالی همچون جنگ نظامی اهداف خود را پیش ببرد که متاسفانه برخی از دولت‌مردان ما در دولت گذشته هم تسلیم این شعارهای توخالی آمریکا می‌شدند.

 

در جنگ ترکیبی بحث دیگری نیز وجود دارد که جنگ شناختی است و دشمن تلاش می‌کند که نهاد خانواده، باورها و اعتقادات مردم خصوصا در نسل جوان را خدشه‌دار کند لذا جنگ ترکیبی دشمن به این شیوه یعنی هدفمند، پیچیده، مبهم، باقدرت و به شکل پروپاگاندای رسانه‌ای در حوزه جنگ شناختی درصدد است که به اهداف خود دست یابد. 

 

نوروزی: جنگ ترکیبی یک جنگ همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف برای به زانو درآوردن کشور یا یک جامعه هدف است و در واقع دشمن به‌غیر از گزینه نظامی سعی دارد در سایر عرصه‌ها نیز یک کشور را به چالش کشیده و آن‌ را تخریب کند.

 

 در جنگ ترکیبی دشمن باورها و اعتقادات مردم را هدف حملات سایبری و رسانه‌ای خصوصا در فضای مجازی قرار می‌دهد تا بتواند به اعتقادات و باورهای آن کشور ضربه بزند.

 

مرصادنیوز: مهمترین اهداف دشمنان در جنگ ترکیبی چیست؟ 

بساطی: هدف دشمن در جنگ ترکیبی غلبه بر نظام بدون شلیک حتی یک گلوله است و پیاده‌نظام دشمن نیز ذهن‌های مسخ شده‌ای است که قوه تحلیل آنها زیر بمباران دروغ در فضای مجازی و رسانه‌ای از بین رفته است، دشمن در جنگ ترکیبی، نسل چهارم انقلاب را مورد تهاجم قرار داد ولی با تمام تلاش‌هایی که انجام داد و با همه توانی که داشت در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی ورود کرد اما با بصیرت، هوشیاری و ولایت‌مداری مردم نتوانست به موفقیت برسد.

 

 دشمن در جنگ ترکیبی بیشتر به‌دنبال تحت تاثیر قراردادن اذهان نسل چهارم انقلاب بود که نتوانست به آن اهدافی که پیش‌بینی کرده بود برسد.

 

تمری: دشمن در جنگ ترکیبی برنامه‌ریزی‌های خود را در حوزه‌های مختلف انجام داده است به‌عنوان مثال در بحث تحریم‌ها با شدت بسیار زیادی عمل می‌کرد و در بعد نظامی خود به اعتقادی رسیده که جمهوری اسلامی ایران دارای قدرت نظامی و دفاعی است و به یک قدرت نظامی جهانی تبدیل شده که نمی.توان تهدیدی برای آن ایجاد کرد از سوی دیگران باورهای مردم به امنیت ملی و اقتدار ملی کشور باعث شده که آمریکا و غرب گزینه نظامی را در کار خود دنبال نکنند.

 

امروز آنچه که آمریکا و غرب به‌صورت گسترده آن را دنبال می‌کند جنگ شناختی مبتنی بر باورها و اعتقادات مردم است در واقع دشمن در حوزه مربوط بر باورها، هویت ملی و هویت دینی در حال فعالیت است که این حوزه را به شدت خدشه‌دار کند تا بتواند همزمان با تحریم‌های اقتصادی به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

 

 در بحث موفقیت دشمن در جنگ ترکیبی نمی‌توان به‌صورت کامل نظر داد چه اینکه در سال گذشته دشمن موفق شد به‌صورت محدود بخش کوچکی از جامعه را از نظر روانی با خود همراه سازد اما تحلیل‌گران بهتر می‌دانند که اگر قرار است آشوب‌طلب‌ها به‌عنوان مخالفین نظام در عرصه حضور یابند باید یک حضور گسترده و دائمی داشته باشند اما این حضور گسترده و دائمی در جریان اغتشاشات وجود نداشت، جنگ ترکیبی دشمن به‌صورت موقتی عمل کرد اما نتوانست به‌صورت دائم ادامه پیدا کند اما این موضوع یک نکته بسیار مهم و خطرناک داشت و آن هم این بود که دشمن در حوزه اعتقادات و باورهای عمومی مردم و ایجاد سیاه‌نمایی در جامعه به توفیقاتی دست یافت که ما باید روی این مسئله متمرکز شویم.

 

نوروزی: تلاش دشمن در جنگ ترکیبی بیشتر در جنگ رسانه‌ای، جنگ علیه عفت و حیا و حرمت خانواده و ضربه‌زدن به نقش مادر که نقش بسیار سازنده‌ای در کانون خانواده دارد با استفاده از تبلیغات گسترده در فضای مجازی معطوف بود، دشمن در جنگ ترکیبی که علیه ما راه انداخت به‌دنبال تسخیر اذهان جوانان و نوجوانان ما بود که بتواند از این طریق به کشور و نظام و انقلاب ضربه بزند .

 

 دشمن در برخی از موضوعات همچون بخش عفاف و حجاب به توفیقات محدودی دست یافت اما نمی‌توان گفت که این موفقیت به‌صورت کلی حاصل شده است، مردم ایران مردم با اصالتی هستند که فرهنگ و هویت ملی و دینی خود را فراموش نکرده و بر آن پای‌بند هستند و عده‌ای که تحت تاثیر تبلیغات و فضای رسانه‌ای دشمن قرار گرفته‌اند افراد کم‌تجربه و عموما از قشر جوان و نوجوان کشور هستند که به‌صورت مقطعی تحت تاثیر  تبلیغات گسترده فضای مجازی قرار گرفته و فریب دشمن را خورده و قطعا در آینده به آن فرهنگ اصیل و هویت ملی و دینی خود برخواهند گشت.

 

 

بساطی: رهبر انقلاب مکرراً بر لزوم آمادگی مسئولان کشور برای مقابله با جنگ ترکیبی تاکید کردند و سفارش‌های بسیاری بر ضرورت بازشناسی ابعاد، زوایا، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی و راه‌های مقابله با آن بیان کردند که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 جنگ ترکیبی به راهبرد نظامی پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای داده است و لذا ما باید در تمام این عرصه‌ها آمادگی کافی را برای مقابله با دشمن داشته باشیم.

 

 در عرصه بین‌المللی همواره ما در کانون آماج جنگ ترکیبی قرار داریم و ما باید در جنگ ترکیبی همانند جنگ روانی تسلیح به سواد رسانه‌ای باشیم که می‌تواند ما را تا حدود بسیار زیادی در برابر جنگ ترکیبی دشمن بیمه کند در کنار سواد رسانه‌ای باید اعتماد جامعه را نسبت به حاکمیت و نیروهای اجتماعی و سرمایه های کاری کشور افزایش داده و مراقبت کنیم که دشمن از فعالیت‌ها و اقدامات داخلی کشور خوراک رسانه‌ای منفی و کاذب را تولید نکند.

 

 

تمری: همان‌گونه که روش‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی چند بعدی است راهکارها نیز بعدهای مختلفی همچون اقتصادی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و روانی، اعتقادی و دینی، فرهنگی و رسانه‌ای را در بردارد.

 

در بعد نظامی ما توانستیم با ارتقای آمادگی و توان نظامی و دفاعی کشور این مسئله را حل کنیم و خود مردم این مسئله را پذیرفتند و غربی‌ها هم به این موضوع اذعان دارند که از نظر نظامی نمی‌توانند با ما مواجهه‌ای داشته باشند.

 

در بعد اقتصادی قطعا متخصصین اقتصادی باید اظهار نظر کنند اما یک راهکار بسیار خوب در بعد اقتصادی برای مصون ماندن از تحریم‌های ظالمانه اقتصادی دشمنان همان نسخه گفتمان اقتصاد مقاومتی است که باید برای اجرای آن فرهنگ‌سازی لازم در کشور انجام شود.

 

 در بعد جنگ شناختی ما نیازمند برنامه‌ریزی جدی، قوی و هماهنگ هستیم و جهاد تبیین را به‌عنوان یک بخش از کار در اولویت قرار داده و دستاوردهای قابل توجه کشور و نظام را در جامعه تبیین کنیم.

 

در بعد فرهنگی توجه به فرهنگ دینی و ملی و برنامه‌ریزی برای آن بسیار ضروری است و می‌توان از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان و ظرفیت آموزش و پرورش برای موضوع هویت‌یابی نسل جوان و نوجوانی که امروز در سیبل اهداف دشمنان قرار دارد استفاده کرد.

 

 جهاد تبیین که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند به این معناست که بتوانیم جامعه را نسبت به اینکه جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف در طول ۴۵ سال گذشته دستاوردهای موفقی داشته است باورمند کنیم و همه ما باید در این موضوع احساس تکلیف کنیم.

 

دشمن هنوز نتوانسته است در جنگ ترکیبی خود به اهدافی که داشته دست یابد، اوج برنامه‌ریزی و تلاش دشمن در سال گذشته بود که با بصیرت و هوشیاری مردم تیر آنها به سنگ خورد و امروز هم مردم همچنان پای نظام و انقلاب خود ایستاده‌اند و این مسیر را باقدرت ادامه خواهند داد تا به قله موفقیت نهایی برسند.

 

نوروزی: دشمن در شرایطی می‌تواند در جامعه برای تبلیغات فرصت پیدا کند که در آن جامعه یاس و ناامیدی وجود داشته باشد و لذا تقویت امید به آینده و اعتماد سازی در جامعه خصوصا در بین نسل جوان و نوجوان کشور می‌تواند عرصه را بر دشمن تنگ کند.

 

 توانمندسازی و ارتقای سواد رسانه‌ای و توان تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف در جامعه از دیگر راهکارهای مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان است که باید با برنامه‌ریزی مناسب در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

 

 تسلیح شدن مربیان و معلمین به سلاح‌های مقابله با تهاجمات فرهنگی، توجه بیشتر به تعالیم دینی و مذهبی و فراهم‌کردن زمینه رشد و ارتقای مادران در عرصه گرم نگه داشتن کانون خانواده‌ها می‌تواند نقش مهمی در راستای مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان داشته باشد.

بررسی تأثیرات جنگ ترکیبی بر باورهای مردم
بررسی تأثیرات جنگ ترکیبی بر باورهای مردم

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از