حالت تاریک
یادداشت؛

بررسی پیامدهای حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند

بررسی پیامدهای حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند

در رابطه با پیامدهای انتخابات ۱۱ اسفند باید گفت مشارکت بالای ۴۰ درصدی مردم اثبات کرد که پروژه تحریم چه در شکل اقتصادی و چه در بُعد سیاسی نتیجه موثر و قابل توجهی نداشت بلکه به شکست انجامید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ این انتخابات یک کلیدواژه مهم تحت عنوان کلیدواژه اقتدارگرایی رقابتی و بیعت با فرامین مقام معظم رهبری و مهم‌ترین واژه‌ای است که می‌توان از روز ۱۱ اسفند استنباط کرد. 

در رابطه با پیامدهای این انتخابات باید گفت مشارکت بالای ۴۰ درصدی مردم اثبات کرد که پروژه تحریم چه در شکل اقتصادی و چه در بُعد سیاسی نتیجه موثر و قابل توجهی نداشت بلکه به شکست انجامید. 

انتخابات روز ۱۱ اسفندماه ظرفیت‌های دموکراتیک سیستم سیاسی در ایران را به خوبی آشکار کرد و حتی رسانه‌های معاند بعد از این انتخابات اذعان کردند که تلاش و هدف‌های آن‌ها خنثی شده و توطئه‌هایشان را باطل کرده است. 

انتخابات مجلس شورای اسلامی  و مجلس خبرگان رهبری نشان داد که مردم ایران همچنان معتقد هستند، باید در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی به کنشگری پرداخته و نمی‌خواهند خارج از این ساختار عمل کنند، با اینکه یک سال و اندی رسانه‌های معاند به صورت شبانه‌روزی در فضاهای مجازی در حال ناامید کردن مردم بودند اما خوشبختانه با پشتوانه مردم استراتژی تحریم‌ها به شدت با شکست روبرو شد. 

حالا برای همگان به خوبی روشن شد که مردم ایران به نسخه‌های آن‌ور آبی برای تغییر و تحول کشور اصلا توجه ندارند و نقشه‌های دشمنان را به خوبی خنثی خواهند کرد، انتخابات روز جمعه به دیپلماسی کشور، جبهه مقاومت، بحث تحریم‌ها و خنثی‌سازی آن‌ها قطعا کمک شایانی می‌کند چرا که در مذاکرات با پشتوانه مردمی و سیاسی بالاتر و قوی‌تری نسبت به قبل به میدان خواهیم رفت. 

مشارکت نزدیک به نیمی از واجدان شرایط در انتخابات نشان‌دهنده نمود بیشتر دموکراسی نسبت به برخی از کشورهای غربی بود و در نتیجه می‌توان پشتوانه مردمی را به توان دفاعی و دیپلماتیکی کشور اضافه کرد و از این طریق حتی سایه جنگ، تهدید و تحریم را از کشور دور کرد، دنبال‌کنندگان سیاست فشار حداکثری حالا باید این پیام مردم ایران را به خوبی شنیده باشند که استراتژی‌ها و اهداف آن‌ها دیگر جواب نداده و موثر نخواهد بود. 

از پیامدهای مهم مشارکت حداکثری مردم در  حماسه ۱۱ اسفندماه، مسئولیت سنگین این رأی ملی برای منتخبان مردم بود که باید این صدای جامعه را شنیده باشند و برای رفع کاستی‌ها اقدام کنند و احزاب، گروه‌ها به ویژه کسانی که از لیست‌های مختلف پیروز انتخابات شدند به سرعت برای رفع خلأهای قانونی برای توسعه کشور تلاش کنند. 

منتخبین این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به شعارهای چند سال اخیر مقام معظم رهبری تقویت تولید داخلی و رفع مشکلات اقتصادی مردم که به مسئولان بسیار تأکید داشتند فارغ از همه رقابت‌های جناحی از ظرفیت‌های نخبگان برای بهبود شرایط بهره گیرند تا بتوانند در رفع مشکلات قدم‌های مؤثری بردارند. 

از پیامدهای مهم دیگر شرکت مردم در انتخابات نه به تحریم بود، این مشارکت بالای ۴۰ درصد نشان داد که مردم اصلا به سیاست‌های دشمن و تبلیغات منفی آن‌ها بی‌توجه هستند و همیشه در پی این هستند که اتفاق بسیار خوبی در سطح کشور رقم بخورد که البته در این شرایط حساس با حجم حملات رسانه‌ای دشمن یک شگفتانه بود که سیاست و نسخه تحریم انتخابات از سوی دشمن را با شکست مواجه کردند. 

به هر حال امیدواریم مسئولان با سیاستگذاری‌های خود و علی‌الخصوص مجلس در ریل‌گذاری قوانین به  یک تحول اساسی برای کشور دست یابند که شاهد اتفاقات خوبی در زندگی مردم باشیم، چرا که مردم ما مردم قدردانی هستند و همیشه پای کار بوده و در برهه‌های حساس هیچ‌گاه نظام را تنها نگذاشته و به فرامین مقام معظم رهبری لبیک گفته و پایبند آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و تعصب ویژه‌ای نسبت به شهدا و منافع ملی در تمامی برهه‌ها داشته‌اند. 

با توجه به بیاناتی که مقام معظم رهبری داشتند ما به قله نزدیک شدیم بنابراین ناامیدی ممنوع است، امیدواریم که نمایندگان مجلس نیز این قدردانی مردم را با تلاش شبانه‌روزی و تلاش میدانی و جهادی به نحو احسنت رقم بزنند. 

از مهم‌ترین پیامدهای شاخص این انتخابات پشتیبانی از اصل ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران، حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت نظام، حفظ استقلال، آزادی و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، حفظ دموکراسی و نقض دیکتاتوری و با انتخاب اصلح و جامه عمل پوشاندن به فرمایشات مقام معظم رهبری اعم از حمایت از تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، عدم وابستگی به خارج و  افزایش رقابت بین جناح‌های مختلف و رعایت اخلاق رقابتی بین کاندیداهای مختلف و رسیدن به فضای توأم از صمیمت و تهی از خفقان سیاسی بوده است. 

سیامک محمدی؛ 
پژوهشگر پسادکتری حقوق بین‌الملل عمومی و مدرس دانشگاه

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از