حالت تاریک
تا کور شود هر آنکه نتواند دید؛

تجدید میثاق نسل‌های مختلف انقلاب با شهدای بازی‌دراز

تجدید میثاق نسل‌های مختلف انقلاب با شهدای بازی‌دراز

در آستانه آغاز اردوهای راهیان نور، نسل‌های مختلف انقلاب با حضور در یادمان بازی‌دراز بار دیگر با آرمان‌های امام راحل و شهدا تجدید میثاق خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ارتفاعات سوق‌الجیشی بازی‌دراز با قله‌های مرتفع و شیبی تند در منطقه غرب کشور و استان کرمانشاه قرار دارد و دارای اهمیت ویژه‌ و استراتژیک است؛ این ارتفاعات به دلیل موقعیت خاصی که دارد تسلط بر آن به مثابه تسلط و اشراف کامل بر منطقه است لذا در آغاز جنگ رژیم عراق علیه خاک جمهوری اسلامی ایران، نیروهای عراقی با تصرف بازی‌دراز از آن برای دیده‌بانی و رصد نیروی‌های ایرانی که در منطقه حضور داشتند استفاده می‌کردند.

با سپری شدن بيش از سه‌ماه طرح‌ریزی‌های عملیاتی توسط پاسداران انقلاب در قرارگاه نیروی زمینی نجف اشرف  و ارتشیان جان بر کف از ابتدای اردیبهشت‌ماه به صورت عملياتی نیمه‌گسترده آغاز شد و تا ۹ اردیبهشت‌ماه ادامه داشت در واقع عملیات بازی‌دراز نمادی از حماسه‌سازی و از خودگذشتگی بزرگ‌مردانی بود که برای دفاع از مرز و بوم این مملکت جان خود را فدا کردند.

 

 

وحدت فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران کلید پیروزی عملیات بازی‌دراز

 

سردار مرادعلی محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ توسط ارتش عراق حمله و یورشی سراسری از مرزهای غربی تا مرزهای جنوبی علیه نظام نوپا جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت، نظامی که هنوز بیش از ۱۹ ماه از عمر آن نگذشته بود و از لحاظ مسائل ساختار نظامی، اجتماعی و سیاسی تثبیت نشده و بلوک شرق و غرب به یک وحدت نانوشته رسیده بود و صدام حسین به عنوان بانی و مجری این طرح که به دنبال ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بود وارد میدان شد.

مدیرکل اسبق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه عنوان کرد: دشمن در اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت خود تجزیه خوزستان و تصرف بخش‌هایی از مناطق غرب کشور را مدنظر داشت به همین خاطر محور اصلی حمله دشمن از جنوب و محور پشتیبانی در غرب کشور بود و در ابتدای جنگ از غرب کشور شروع شد و حتی تا قبل از شهریورماه ۱۳۵۹ بخش‌هایی از خاک استان‌های غربی مثل منطقه نفت‌شهر توسط دشمن به اشغال درآمده بود.

محمدی اذعان کرد: در یورش اولیه‌ای که عمدتاً در منطقه غرب صورت گرفت صدام به دنبال این بود که امنیت بغداد را که پایتخت عراق بود عمق بخشی کند به همین خاطر تا مناطقی مثل پاتاق پیشروی کرد و شهرهای مرزی ما از جمله: سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، نفت‌شهر، سومار و... را مورد هجوم قرار داده بودند، اما با توجه به مقاومتی که توسط مردم خصوصاً مردم غرب کشور و حضور رزمنده‌ها صورت گرفت دشمن به اهداف خود نرسید و در روزهای اول با وجود ورود به شهر سرپل‌ذهاب ولی با مقاومت و رشادت رزمندگان از شهر خارج شد.

این رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: دشمن پس از سقوط قصرشیرین به سمت گیلانغرب حرکت کرد که در آن‌جا با مقاومت مردمی روبرو شد و موفق به تصرف گیلانغرب نشد، لذا با توجه به اهدافی که پیش‌بینی کرده بود و عدم موفقیتی که در رسیدن به اهداف داشت در پی تصرف بلندترین و مهم‌ترین نقطه راهبردی در منطقه بود، ارتفاعات بازی‌دراز بلند از شمال بر دشت‌ذهاب، قصرشیرین و پادگان ابوذر و از قسمت جنوبی بر منطقه گیلانغرب مسلط بود که بهترین نقطه برای دشمن از لحاظ راهبردی همین ارتفاعات بازی‌دراز بود.

مدیرکل اسبق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه بیان کرد: نیروهای عراقی از همان ابتدا ارتفاعات بازی‌دراز را که شامل ارتفاعات یک‌هزار و ۱۰۰، یک‌هزار و ۱۰۰ گچی، یک‌هزار و ۱۵۰و یک‌هزار و ۵۰ بود و دارای اهمیت ویژه‌ای بودند تصرف کردند و حتی از محور سمت نفت‌شهر به سمت گیلانغرب یک جاده آسفالت تا روی ارتفاعات یک‌هزار و ۱۵۰ کشیدند و استحکامات مهمی نظیر سنگر، میدان مین و پست‌های دیده‌بانی ایجاد کردند که کل منطقه را تقریباً در یک چرخ ۳۶۰ درجه‌ای در اختیار داشتند.

محمدی ابراز کرد: ارتفاعات بازی‌دراز برای دشمن خیلی مهم بود، اما رزمندگان انقلاب اسلامی بعد از اینکه جلوی پیشروی دشمن را گرفتند، مرحله بعدی انجام عملیات‌های برای بازپس‌گیری و بیرون راندن دشمن را اجرا کردند؛ یکی از این عملیات‌ها که اولین عملیات موفق در غرب کشور محسوب می‌شود، عملیات بازی‌دراز است که در تاریخ یکم اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۰ انجام گرفت با توجه به وحدت خوب و مناسبی که بین نیروهای غرب کشور شامل سپاه، ارتش و حتی نیروهای ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی شکل گرفت و یک فرماندهی مشترکی در پادگان ابوذر توسط سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی برای هدایت تشکیل شد.

وی در ادامه افزود: در عملیات بازی‌دراز گروه‌های مختلفی به صورت گروه رزمی حضور داشتند و از محورهای مختلف بر دشمنی که بر روی ارتفاعات صعب‌العبور مستقر شده بود یورش بردند و در مراحل مختلف توانستند بخش‌هایی از این ارتفاعات را تسخیر کنند اما ارتفاع یک‌هزار و ۱۵۰ با توجه به مقاومت دشمن و پشتیبانی‌هایی که صورت می‌گرفت تا پس از عملیات بیت‌المقدس در دست دشمن باقی ماند.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: در عملیات بازی‌دراز دشمن فکر نمی‌کرد که نیروهای ایرانی بتوانند از این ارتفاعات صعب‌العبور بالا بکشند و ارتفاعات را بازپس‌گیری کنند اما با رشادت و از خودگذشتگی این اقدام مهم صورت گرفت، مهم‌ترین موضوع در این عملیات وحدت و یکپارچگی و تفاهمی بود که بین فرماندهان سپاه و ارتش به وجود آمد در قالب آن یکی از عملیات‌های پیروزمندانه و افتخارآفرین را برای ایران اسلامی رقم زدند که البته وحدت کلید پیروزی این عملیات بزرگ بود.

 

سپاه پاسداران و ارتش دو بازوی نیرومند در عرصه توان دفاعی کشور

 

جلال منکرسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: عملیات بازی‌دراز برای آزادسازی ارتفاعات قله‌های یک‌هزار و ۱۵۰ و یک‌هزار و ۱۰۰ بود که بر اساس موقعیت جغرافیایی بر مناطق گیلانغرب، دشت‌ذهاب، قصر شیرین و پادگان ابوذر... مشرف بود موضوع مذکور این ضرورت را برای دشمن ایجاد کرده بود که به تسخیر این ارتفاعات بپردازد و با عملیات‌هایی که در آغاز جنگ انجام داد یکی از اهداف اولیه دشمن تصرف این ارتفاعات راهبردی بود.

رئیس مجمع عالی بسیجیان سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه عنوان کرد: بنا بر اهمیت ویژه‌ای که دشمن عراقی برای پیشروی و انجام عملیات‌های بعدی خود به آن پی برده بود و علاوه بر آن از لحاظ پدافندی اگر می‌خواست اقداماتی انجام دهد، استقرار در ارتفاعات بازی‌دراز بسیار جای مناسبی برای این اقدام بود و حتی در عرصه اقدامات آفندی موقعیت مناسبی داشت.

منکرسی اذعان کرد: ارتفاعات بازی‌دراز به دلیل موقعیت ویژه‌ای که برای اقدامات آفندی و پدافندی داشت از اوایل جنگ توسط دشمن تسخیر شد و تا اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۰ بر آن تسلط داشت تا اینکه ضرورت ایجاب کرد که نیروهای انقلاب اسلامی تصمیم گرفتند که این ارتفاعات را بازپس‌گیری و آزاد کنند، به همین دلیل سپاه پاسداران و ارتش یک عملیات نیمه‌گسترده‌ به صورت مشترک با هم آغاز کردند که الحمدالله منجر به آزادی این ارتفاعات شد.

فرمانده اسبق سپاه ناحیه کرمانشاه تصریح کرد: در آن ایام بنی صدر رئیس‌جمهور بود و اعتقادی به عملیات‌های مشترک نداشت و ارتش در حوزه عملیات‌های آفندی ورود پیدا نکرده و سپاه پاسداران نیز یک نیروی نوپا بود اما خوشبختانه با وجود مباحث زیادی که وجود داشت این عملیات مشترک منجر به موفقیت شد و دستاورد‌های زیادی به دنبال داشت.

منکرسی خاطرنشان کرد: در منطقه بازی‌دراز شهدای بسیاری تقدیم انقلاب و اسلام کردیم از جمله: شهید محسن وزوایی، شهید ادبیان،  شهید سعید حیدری و بسیاری از شهدای گمنام دیگر که هنوز پیکرشان بر روی ارتفاعات بازی‌دراز باقی مانده است؛ اما این عملیات نشان داد که اگر ارتش و سپاه با هم وارد میدان و عملیات شوند پیروزی‌های شگرف و چشم‌گیری روی خواهد داد.

وی در ادامه افزود: سالروز این عملیات غرورآفرین را به بزرگ مردان سپاه و ارتش تبریک می‌گوییم که همانند دو بازوی قوی و نیرومند توان دفاعی کشور را پیش می‌برند و در هشت سال دفاع مقدس اجازه ندادند که یک وجب از خاک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دست دشمن بیفتد، که البته این نشان‌دهنده رهبری خردمندانه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از آغاز پبروزی انقلاب تا به امروز است.

منکرسی در پایان خاطرنشان کرد: پیروزی در دفاع مقدس را مدیون افراد گمنامی همچون مقام معظم رهبری هستیم که در طول هشت سال جنگ تحمیلی نقش پررنگی داشتند و وجود ایشان در کنار امام راحل و رزمندگان اسلام منجر به این پیروزی شد و در حال حاضر نیز کشور را در یک سطح از حوزه دفاعی قرار داده‌اند که دشمن به خود اجازه نمی‌دهد نگاهی به این مرز و بوم داشته باشد و این نشأت‌گرفته از وعده‌های الهی است.

 

عملیات بازی‌دراز آغازی بر استمرار عملیات‌های غرورآفرین هشت سال دفاع مقدس

 

غلام‌علی یاربیگی در گفتگو با خبرنگار شبکه‌ اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در آستانه سالروز گرامی داشت عملیات بازی‌دراز اظهار داشت: عملیات غرورآفرین بازی‌دراز از هر نظر جایگاه و اهمیت ویژه‌ای داشته و در واقع نماد مقاومت، ایستادگی و حماسه‌آفرینی غیورمردانی است که برای دفاع از مرزهای غیرت و شرف ایران اسلامی به پا خواستند با خون خود امنیت مرزهای این کشور را امضاء کنند.

فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان کرمانشاه عنوان کرد: دشمن بعثی عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با توجه به اهمیتی که ارتفاعات بازی‌دراز داشت این ارتفاعات را به تصرف خود درآورد؛ چرا که ارتفاعات بازی دراز از لحاظ موقعیت جغرافیایی بین شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب واقع شده و با مستقر شدن بر آن می‌توان بر منطقه اشرافیت کامل داشت.

یاربیگی اذعان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تسلط کافی دشمن بعثی بر منطقه غرب کشور، در اولین روزهای شروع جنگ تحمیلی، ارتفاعات بازی‌دراز به طور کامل به تصرف دشمن درآمد و عراق به دنبال این موضوع بود که در این منطقه دست برتر را داشته باشد و زمانی که ارتفاعات را به تصرف درآورد از این منطقه علیه رزمندگان اسلام بیش‌ترین بهره و استفاده انجام داد.

فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان کرمانشاه بیان کرد: تسلط بر ارتفاعات بازی‌دراز به معنای تسلط کامل بر دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود که مهم‌ترین پادگان در جبهه غرب کشور بود و علاوه بر آن دشمن راه‌های ارتباطی منطقه را که اهمیت ویژه‌ای داشتند مورد دیدبانی قرار داده بود و در تیرس خود داشت و هدف دشمن با حضور در این منطقه رسیدن به دست برتر نسبت به محور‌های مواصلاتی شهرستان‌‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب بود به همین خاطر همه تحرکات نیروهای ایرانی را زیر نظر داشت.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه رزمندگان انقلاب اسلامی با توجه به اهمیتی که این ارتفاعات ایجاد کرده بود یک تجربه بسیار گران‌بها و ارزشمند برای پاسداران انقلاب اسلامی و ارتشیان غیور جمهوری اسلامی ایران در قالب یک عملیات ویژه و کاری مشترک به دست آمد و رزمندگان انقلاب اسلامی توانستند با حمله به این ارتفاعات، آن را از دست دشمنان دژخیم جمهوری اسلامی ایران آزاد کنند.

فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان کرمانشاه با اشاره به مهم‌ترین دستاورد عملیات بازی‌دراز بیان کرد: پیروزی در عملیات بازی‌دراز منجر به کسب دستاوردهای بسیار مهمی برای نیروهای ایرانی در راستای استمرار اقدامات موفقیت‌آمیز دفاع مقدس و عملیات‌های غرورآفرین دیگر در طول هشت سال دفاع مقدس شد.

یاربیگی خاطرنشان کرد: امسال نیز به یاری خداوند متعال و با برنامه‌ریزی‌ها و تدابیری که توسط فرماندهی محترم سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه اندیشیده شده است در هفته جاری با حضور اقشار مردم، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و... از استان کرمانشاه و سایر استان‌های دیگر که مهمان هستند، ان‌شاء‌الله مراسم سالروز عملیات افتخارآفرین بازی‌دراز با شکوه برگزار خواهد شد و افتتاحیه راهیان نور نیز در همین هفته در شهرستان سرپل‌ذهاب صورت خواهد گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ارتفاعات بازی‌دراز عرصه حماسه‌آفرینی رزمندگان و شهیدانی است که با رشادت‌های خود در مقابل آتش مستقیم دشمن ایستادگی کردند و با افتخار طی یک عملیات غرورآفرین و همه‌جانبه خاک وطن را از دشمن دژخیم، تا دندان مسلح پس‌ گرفتند تا تلنگری باشد برای مستکبرانی که چشم طمع به خاک ایران اسلامی دوخته‌اند.

 هر سال در نیمه اول اردیبهشت‌ماه به یاد این عملیات، ویژه‌برنامه‌هایی در منطقه بازی‌دراز برگزار می‌شود زیرا بازی‌دراز قدمگاه افلاکیانی است که امنیت کشورمان را مدیون خون‌ آنها هستیم و با حضور در چنین مراسماتی یاد و خاطره این عزیران را زنده نگه خواهیم داشت.

حمیدرضا حاتمی؛ خبرنگار و فعال رسانه‌ای

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از