حالت تاریک
جمعه, 12 اردیبهشت 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
تعریض پاطاق سرپل‌ذهاب مهم‌ترین طرح بزرگراهی استان کرمانشاه
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه مطرح کرد:

تعریض پاطاق سرپل‌ذهاب مهم‌ترین طرح بزرگراهی استان کرمانشاه

مدیرکل مسکن و شهرسازی کرمانشاه با بیان اینکه تعریض پاطاق مهم‌ترین طرح بزرگراهی استان کرمانشاه، گفت: تاکنون حدود ۷۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری در این مسیر انجام شده و پیشرفت فیزیکی پروژه در این بخش به حدود ۴۷ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ رامین الماسی صبح امروز جمعه در بازدید از پروژه تعریض پاطاق سرپل‌ذهاب در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: محور سرخه‌دیزه به‌دلیل قرار گرفتن در یکی از ۱۷ نقطه پدافندی حساس کشور، برای سال‌ها اجازه تعریض نداشت.

مديرکل مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه افزود: حدود ۱۰ سال پیش، با پیگیری‌های انجام‌شده و توافق‌نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و ستاد کل نیروهای مسلح، مقرر شد که مسیر سرخه‌دیزه تا محدوده پاطاق به طول ۱۸ کیلومتر تعریض شود.

به گفته الماسی، در این مسیر، پروژه‌ای با تونل‌هایی به طول مجموعاً حدود ۳ کیلومتر، شامل سه دهانه با ارتفاع زیاد طراحی شده است که طبق برآوردهای انجام‌شده، هزینه اجرای آن بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: این پروژه با حساسیت بالای پدافندی و ملاحظات محیط زیستی مواجه است و اگر پیگیری‌های جدی صورت نمی‌گرفت، اجرای آن ممکن نبود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۲ کیلومتر از پروژه با حضور پیمانکار و استقرار تجهیزات، وارد مرحله اجرای لایه دوم بتن RCC شده و این قطعه طی یک ماه آینده آماده آسفالت خواهد بود.

وی ادامه داد: از کیلومتر ۶۶ اسلام‌آبادغرب تا دهانه اول تونل، حدود ۸۶۶ متر مسیر داریم که تاکنون حدود ۷۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری در این مسیر انجام شده و پیشرفت فیزیکی پروژه در این بخش به حدود ۴۷ درصد رسیده است.

الماسی گفت: پس از دهانه اول، پروژه به دهانه دوم تونل می‌رسد که هنوز به دلیل حساسیت منطقه پاتاق و محدودیت‌های پدافندی، عملیات انفجاری در آن انجام نشده است. در این محدوده نیز حدود ۱۳۶ هزار مترمکعب خاک‌برداری مورد نیاز است.

وی افزود: تونل شماره یک حدود ۲۵۰ متر و تونل شماره دو نیز حدود ۴۵۰ متر طول دارد که عملیات حفاری تونل دوم از سمت خروجی آن آغاز شده و حدود یک متر پیشرفت داشته است.

به گفته این مسئول، بخش دیگری از پروژه شامل مسیر بهسازی و تعریض به طول حدود ۲ هزار و ۸۱۰ متر و همچنین قطعه‌ای به طول هزار متر است که در مجموع، ۳ هزار و ۸۱۰ متر از پروژه نیازمند بهسازی کامل است.

وی اظهار کرد: در مجموع، حجم خاک‌برداری پروژه حدود ۸۸۰ هزار مترمکعب برآورد شده که بخش قابل توجهی از آن تاکنون اجرا شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه با اشاره به اهمیت تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده، مذاکراتی با بانک ملی برای اجرای پروژه در قالب ماده ۵۶ صورت گرفته و بانک ملی نیز موافقت خود را اعلام کرده است. مکاتبات مربوط به ضمانت‌نامه‌های سازمان برنامه و بودجه نیز در حال انجام است.

وی تأکید کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های بزرگراهی استان است و امیدواریم با تأمین منابع مالی و اجرای دقیق برنامه زمان‌بندی، عملیات اجرایی آن به‌زودی به سرانجام برسد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!