حالت تاریک

نقدی بر تمساح خونی؛ اولین ساخته جواد عزتی

نقدی بر تمساح خونی؛ اولین ساخته جواد عزتی

در فیلم «تمساح خونی»، معضلات اجتماعی در قالب طنز به تصویر کشیده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ فیلم سینمایی تمساح خونی، به کارگردانی جواد عزتی، فیلمی متفاوت در ژانر کمدی سینمای ایران است که پس از حضور موفق و پرشور در جشنواره فجر 1402، از 16 اسفندماه با اکران بر پرده سینماهای سراسرکشور، با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبین مواجه و موفق به ثبت رکورد شگفت انگیز فروش 105 میلیارد تومانی در بازه زمانی 40 روزه شد.

این فیلم اولین تجربه جواد عزتی بعنوان کارگردان و به تهیه‌کنندگی کامران حجازی بود.

جواد عزتی برای این فیلم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین کارگردان (فیلم اول) را دریافت کرد.

فیلمنامه این فیلم را پدرام افشار نوشته و بازیگرانی چون جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، بهزاد خلج، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، شبنم قربانی و کیومرث مرادی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

اصلاً چرا تمساح خونی؟!

در خلاصه داستان فیلم کمدی-اکشن تمساح خونی یک جمله از سوی عوامل فیلم منتشر شده: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد»، این جمله به درستی، دقت و ظرافت تیم تولید این فیلم را در نامگذاری و روایت قصه فیلم نشان می دهد.

آنچه نخستین ساخته جواد عزتی را از سایر فیلم های کمدی متفاوت کرده، به اعتقاد مخاطبین می تواند نام خود جواد عزتی باشد، بازیگری که توانمندی اش در ایفای نقش های متفاوت بر کسی پوشیده نیست و این بار در مقام کارگردان و سازنده، توانست مخاطبین و منتقدین را میخکوب کند.

ریتم پرهیجان داستان

به جرئت کارگردانی جواد عزتی را می توان در صدر نکات مثبت فیلم دانست، جواد عزتی که بدون شک در بازیگری به درجات بالا رسیده و از برترین‌هاست، حالا میخواهد کارگردانی‌اش را هم به رخ بکشد و قلب و روح مخاطبان سینما را تسخیر کند. کاری که تا اینجا با بازیگری‌هایش کرده و حالا قرار است با کارگردانی‌اش امتحان کند و انصافاً هم در قدم اول موفق عمل کرده است.

تمساح خونی، از ابتدای قصه با ریتم پرهیجان و گاهی تند و گاهی کند خود که به ضرورت داستان اتفاق می افتد، تا پایان داستانش را با هیجان پیش می‌برد؛ به موقع می‌خنداند، به موقع تنفس می‌دهد و می‌شود دقیقا نوشت که به شعور مخاطب احترام می‌گذارد.

اولین ساخته جواد عزتی، با اینکه مخاطب را گاه و بی گاه به خنده وامیدارد، اما از شوخی های سخیف و سطح پایان در آن خبری نیست و به شعور مخاطب احترام می گذارد.

تیم بازیگری حرفه ای و بازی‌های درخشان

یکی از نقاط قوت فیلم تمساح خونی، که بسیار زیرکانه از طرف جواد عزتی اتفاق می افتد، حضور غافلگیرکننده بازیگران سرشناسی از جمله کامبیز دیرباز، پژمان جمشیدی، مهران غفوریان و هومن حاجی عبدالهی با بازی های درخشان در سکانس های کوتاه این فیلم است که بیننده را تا انتهای قصه به تماشا ترغیب و با خود همراه می کند.

انتخاب گروه بازیگری و هنرنمایی عباس جمشیدی فر در کنار جواد عزتی که بازی بسیارمنسجمی را شکل داده و همینطور الناز حبیبی به عنوان زوج هنری با جواد عزتی، به سنت سریال های موفق تلویزیونی، بسیار بجا صورت گرفته است.

نمونه موفق فیلم اکشن در سینمای ایران

نکته مهم دیگر در مورد فیلم، موفقیت عزتی در سر و شکل دادن به سکانس‌های اکشن و تعقیب و گریز اتومبیل‌ها در خیابان‌‌های شهر می باشد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر حس می‌شود که در نظر داشته باشیم در سینمای ایران تماشای فیلم اکشن و سکانس‌های تعقیب و گریز استاندارد، تا کنون تجربه موفقی نبوده، اما عزتی با کمک یک تیم بدلکاری حرفه‌ای و تسلطی که از تکنیک سینمایی از خود نشان می‌دهد، موفق می‌شود سکانس‌های اکشن قابل قبولی را برای مخاطب به نمایش گذارد که سطح سینمای ایران را در زمینه تعقیب و‌ گریزهای خیابانی ارتقا می‌دهد‌.

به تصویر کشیدن معظلات اجتماعی در قالب طنز

اگر قرار باشد نقدی همه جانبه از این فیلم ارائه کنیم، قطعا محتوای این فیلم را نیز باید مورد توجه قرار دهیم، عزتی در این فیلم تلاش کرده در قالب طنز، به موضوع قمار و این معضل اجتماعی اشاره و دغدغه های اجتماعی و اخلاقی جامعه را به تصویر بکشد.

منبع: دانا

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از