حالت تاریک
خطر آتش‌سوزی در کمین مزارع سرپل‌ذهاب است؛

جارسوزی روشی مجرمانه برای آماده‌سازی اراضی کشاورزی

جارسوزی روشی مجرمانه برای آماده‌سازی اراضی کشاورزی

آتش‌زدن اراضی کشاورزی به‌منظور آماده‌سازی مجدد زمین اقدامی مجرمانه و خطرناک است که در این روزها شدت گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ فصل برداشت گندم در شهرستان سرپل‌ذهاب با توجه به آب و هوای گرم و خشک آن زودتر از مناطق معتدل و سردسیر استان فرا رسید و اواسط اردیبهشت‌ماه مزارع گندم دیم در شهرستان درو شد. 

اراضی کشاورزی شهرستان با توجه به آب و هوای منطقه قابلیتی را برای کشاورزان شهرستان فراهم کرده که در طول یک‌سال زراعتی دو کشت داشته و هم از کاشت محصول گندم درآمدزایی کنند و هم در کشت دوم با کاشت ذرت از زمین کشاورزی خود به درآمد برسند. 

برداشت  مزارع گندم با دستگاه کمباین انجام می‌شود که پسماند و جامانده کاه و کلش باید برای کشت دوم در زمین‌های کشاورزی پاک شود برهمین اساس کشاورزان برای به استفاده از روشی آسان ولی به شدت تهدیدآمیز و بسیار آلوده‌کننده هوا که همان آتش‌زدن است، روی می‌آورند. 

آتش‌زدن جامانده مزارع کشاورزی یا همان جارسوزی پدیده‌ای است که کشاورزان برای سهولت کار خود از آن استفاده می‌کنند ولی برای مراتع و منابع طبیعی بسیار خطرناک است و سرایت آتش به زمین‌های مجاور و مراتع که در این فصل از سال به دلیل خشک بودن پوشش گیاهی آن بسیار مستعد آتش‌سوزی است باعث آتش‌سوزی‌های گسترده در مراتع و منابع طبیعی شهرستان می‌شود و پوشش گیاهی و جنگلی و همچنین حیات وحش موجود در آن را نابود می‌کند. 

یکی دیگر از تأثیرات جارسوزی در شهرستان آلودگی است که در اثر دود ناشی از آن ایجاد می‌شود، دود سیاه و غلیظ ناشی از جارسوزی آسمان شهرستان را در بر گرفته و اکسیژن موجود در هوا را از بین می‌برد، اراضی کشاورزی در مجاورت بیمارستان هرساله در این فصل به معضلی برای بیماران تبدیل شده که با آتش‌زدن جامانده محصولات کشاورزی در آن دود غلیظ ناشی از این آتش‌سوزی به بیمارستان نفوذ کرده و بیماران در بیمارستان را آزار می‌دهد. 

آتش‌زدن جامانده مزارع کشاورزی جرم است

کیانوش احسانی‌پور در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: غالب بودن نقش عامل انسانی در وقوع آتش‌سوزی‌ها نشان از این دارد که کشور و متولیان امر نتوانسته‌اند در زمینه فرهنگ‌سازی و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم وابسته به جنگل‌ها و مراتع، اقدامات اثرگذاری داشته باشند. 

مردم به ویژه کشاورزان باید توجه داشته باشند که سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی برداشت‌شده علاوه بر اینکه جرم بوده و ممنوع است باعث مشکلات زیست‌محیطی شده و برای خاک زمین کشاورزی آن‌ها نیز مضر است و حداقل به دلیل ضرر و زیانی که برای اراضی کشاورزی خودشان دارد از انجام آن امتناع کنند. 

آتش‌زدن بقایای محصول کشاورزی درو شده از دلایل ایجاد آتش‌سوزی در مراتع است

بهرامی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: در این فصل از سال تهدید وقوع آتش‌سوزی در مزارع گندم و جو در این شهرستان بسیار بالا است و کشاورزان باید در رعایت نکات ایمنی توجه بسیاری داشته باشند. 

رئیس جهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب افزود: همه‌ساله با شروع فصل برداشت محصول گندم و جو که با موسم گرما همراه است، شاهد بروز آتش‌سوزی در بسیاری از مزارع کوچک و بزرگ شهرستان بوده و خسارات وارده به این مزارع، گاهی به حدی زیاد است که همه مزرعه از بین می‌رود. 

وی تصریح کرد: از مهمترین نکاتی که همواره به کشاورزان هشدار داده می‌شود مراقبت و محافظت از مزارع آماده برداشت است که کشاورزان باید به طور نوبتی از مزارع خود محافظت کنند تا از بروز آتش‌سوزی جلوگیری و در صورت مشاهده آتش مراتب را به آتش‌نشانی گزارش دهند. 

بهرامی با تأکید بر لزوم آمادگی همه‌جانبه برای مقابله با حریق احتمالی مزارع، افزود: تراکتورهای محلی باید در حالت آماده‌باش نزدیک مزارع باشند تا در صورت بروز آتش‌سوزی از این وسائل هم بتوان به عنوان نیروهای کمکی استفاده کرد.

بهرامی با تأکید بر لزوم آمادگی همه‌جانبه برای مقابله با حریق احتمالی مزارع، افزود: تراکتورهای محلی در حالت آماده‌باش نزدیک مزارع باشند تا در صورت بروز آتش‌سوزی از این وسائل هم بتوان به ‌عنوان نیروهای کمکی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: آتش‌زدن بقایای مزارع کشاورزی برداشت شده می‌تواند از عوامل آتش‌سوزی مزارع برداشت نشده مجاور باشد که لازم است کشاورزانی که محصول خود را برداشت کرده‌اند از جارسوزی خودداری کنند.

وی در پایان افزود: عدم توجه رهگذران، پرتاب ته‌سیگار روشن، آتش‌بازی کودکان و همچنین وجود اجسام براق در مزارع از دیگر عوامل آتش‌سوزی در مزارع است.

کشاورزانی که محصول گندم خود را زودتر درو می‌کنند برای انجام عملیات آماده کردن زمین برای کشت دوم مبادرت به آتش زدن جار می‌کنند که این آتش ممکن است به مزارع مجاوری که هنوز درو نشده یا به مراتع سرایت کرده و باعث ایجاد حریق گسترده در منطقه شود که لازم است کشاورزان از این کار اجتناب کرده و دقت بیشتری اعمال کنند.


مقابله با آتش‌سوزی مراتع کشاورزی دغدغه مهم  مسئولان است 

صدرالله بابلی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: فصل برداشت گندم و خشک شدن مراتع در پیش است و مسئله مورد دغدغه مردم و مسئولان آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی است که برای جلوگیری از این بحران باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

فرماندار سرپل‌ذهاب افزود: آتش‌سوزی در مزارع کشاورزی طی این فصل گرم خطری است که محصول گندم کشاورزان را تهدید می‌کند بنابراین مسئولان از کنار زحمات بسیار کشاورزان‌ در امر تولید نباید با غفلت و سهل‌انگاری عبور کنند.

وی با اشاره به آماده‌باش کامل نیروهای ستاد مدیریت بحران شهرستان، تصریح کرد: رعایت اصول پیشگیری، پیش‌بینی و پیشگویی اصول مدیریت بحران است و در این راستا دستگاه‌های اجرایی سرپل‌ذهاب در آماده‌باش کامل قرار دارند و به شهرستان‌های همجوار خدمات ارائه می‌دهند.

نماینده عالی دولت در شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: بخشداران دشت ذهاب، مرکزی و قلعه‌شاهین برای رویارویی با هرگونه بحران و آتش‌سوزی در آماده‌باش کامل هستند و شهرداری سرپل‌ذهاب نیز ملزم شده که در اولین فرصت یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی با پرسنل کامل در روستای گرده‌نو بخش ذهاب مستقر کنند.

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: در هماهنگی‌های به‌عمل آمده با مدیرکل ستاد بحران استان کرمانشاه قرار است سه دستگاه خودروی آتش‌نشانی در سه دشت قلعه‌شاهین، دشت ذهاب، بشیوه و پاطاق استقرار یابد که در صورت ایجاد آتش‌سوزی به سرعت در محل حاضر شوند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امیدواریم کشاورزان از آتش‌زدن پسماند زمین‌های کشاورزی که هم باعث آتش‌سوزی مراتع و هم باعث آلودگی هوا می‌شود و هم برای خاک اراضی کشاورزی مضر است، اجتناب کنند، زیرا این موضوع پیامدهای بسیار منفی را به دنبال دارد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از