حالت تاریک
Image
Logo
شنبه, 14 مهر 1403
یادداشت؛

حقوق بشر ابزار نظام سلطه برای اعمال فشار

حقوق بشر ابزار نظام سلطه برای اعمال فشار

جهان غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا همواره کشورهای دیگر را محکوم به نقض حقوق بشر کرده و خودشان را مدعیان حقوق بشر می‌دانند در صورتی ادعاهای  آنها درباره حقوق بشر متناقض و خلاف واقع است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، از زمانی که نظام سلطه و در راس آن آمریکا به عنوان رهبر جهان غرب و جبهه حقوق بشر لیبرال در عرصه بین‌المللی جایگاه خود را تثبیت کرد، نگاه تماماً ابزاری و سوداگری به حقوق بشر داشته است.

واقعیت این است که متأسفانه در بیشتر مواقع، نگاه ابرقدرت‌ها، قدرت‌های بین‌المللی و استعمارگر به مجامع و نهادهای بین‌المللی، حقوق بشری، خود حقوق بشر و حقوق‌های بین‌المللی که از طریق سازمان ملل متحد  ارائه می‌شود، ابزاری بوده است.

این نگاه ابزاری را در چند بُعد به‌کار گرفته‌اند؛ یکی اینکه تمام اعمال خود را از طریق پوشش دفاع از حقوق بشر پنهان می‌کنند و در واقع از حقوق بشر به عنوان سرپوش گذاشتن، تبرئه و توجیه اعمال و جرائم خود استفاده می‌کنند، مانند کسی  که خودش دزد است  در حالی که دیگران را به دزدی متهم می‌کند.

نگاه دیگر این است که به وسیله سازمان ملل، حقوق بشر و حقوق‌های بین‌المللی، کشورهای غیر دوست خود را محکوم کنند و روی صندلی اتهام قرار دهند و هر کشوری که دوستشان است به آن کاری ندارند، نمونه بارز آن رژیم غاصب صهیونیستی است.

اما اگر بخواهیم حقوق بشر نظام سلطه و آمریکای  جهان‌خوار را بیشتر بشناسانیم به گوشه‌ای از جنایت‌های آن‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران خواهیم پرداخت.

بر هیچ کسی پوشیده نیست که با پیروزی این ملت بر رژیم  ستم‌شاهی، دولت آمریکا در سطح بین‌الملل با تمام قدرت در مقابل انقلاب اسلامی ملت ایران قرار گرفت، چرا که این کشور تا قبل از انقلاب اسلامی هر کاری که اراده می‌کرد در ایران انجام می‌داد و کسی نه تنها مانع آن نمی‌شد بلکه راهگشای آن هم بود.

نظام جمهوری اسلامی ایران دست امثال چنین کشورهایی را قطع و راه استقلال و مبارزه با استکبار و استعمار را در پیش گرفت، بر همین اساس در چهار دهه گذشته انواع و اقسام اقدامات خصمانه را از سوی آمریکا از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی شاهد بوده‌ایم، جنایاتی که چه به صورت مستقیم و چه با حمایت آمریکا علیه مردم ایران صورت گرفته است.

هرچند پرداختن به جزئیات طومار بلند توطئه‌ها و شرارت‌های آمریکا علیه کشورمان، مثنوی هفتاد من خواهد شد اما نیم‌نگاهی به مهم‌ترین این اقدامات خصمانه، گویایی بسیاری از واقعیت‌هاست که در اینجا به نمونه‌هایی اشاره می‌کنیم.

از «کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲» گرفته تا «تحمیل قانون استعماری کاپیتولاسیون» و «حمایت و تحکیم پایه‌های حکومت استبدادی شاه» تا «حمله نظامی به طبس»، «کودتای نقاب» و «تحریک و حمایت همه جانبه از صدام در جنگ تحمیلی»، «فشارهای اقتصادی و اقدامات تحریمی»، «حمایت، سازمان‌دهی و هدایت مخالفان نظام»، «فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی و جنگ روانی»، «مقابله با دست‌یابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته‌ای»، «تهاجم فرهنگی و جنگ نرم» و …. و در نهایت آخرین جنایت آمریکا را که به «ترور و به شهادت رساندن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» منجر شد، در بر می‌گیرد.

جنایات و توطئه‌های آمریکا و استکبار تنها موارد یاد شده نیست بلکه در دوره معاصر زخم‌های بزرگی از سوی مستکبران بر پیکر ملت ایران وارد شده که بیانگر ماهیت استکبار و بی‌ثمر بودن سازش با مستکبر است.

وقتی صحبت از افشا و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی می‌کنیم هدفمان سیاسی‌کاری نیست، بلکه اقدامی کاملاً منطبق با واقعیت‌ها بوده و حقوقی است.

حسن زاده؛ فعال رسانه‌ای

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از