حالت تاریک
ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی؛

خانواده‌محوری پیش‌شرط تحقق تمدن نوین اسلامی است

خانواده‌محوری پیش‌شرط تحقق تمدن نوین اسلامی است

توجه به خانواده یکی از الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی است بر همین اساس در جامعه نیازمند ترویج سبک زندگی اسلامی هستیم.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ بیست و پنجم ذی‌الحجه به حرمت نزول آیات سوره مبارکه هل اتی یا همان سوره انسان، روز خانواده و تكریم بازنشستگان نام گرفته که از سال ۱۳۸۶ در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

خانواده به عنوان مهم‌ترین و حساس‌ترین نهاد اجتماعی در جامعه می‌تواند توسعه منابع انسانی را به همراه داشته باشد و حضور بازنشستگان كه افرادی با تجربه هستند و سال‌ها در مسیر خدمت به مردم و سازندگی كشور گام برداشته‌اند، می‌تواند باعث شكل‌گیری آینده‌ای بهتر برای جامعه شود.

خانواده سالم و کنشگر یک سرمایه ماندگار است

تورج زینی‌وند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: خانواده در اسلام رکن اصلی و بنیاد بی‌بدیل جامعه است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه خانواده سالم و کنشگر یک سرمایه ماندگار است، افزود: این خانواده است که می‌تواند جامعه را به سوی خوشبختی یا بدبختی سوق دهد.

وی گفت: خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب‌پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند.

زینی‌وند در ادامه به احترام بزرگان و بازنشستگان اشاره و تصریح کرد: قرآن كریم به تكریم و احترام بزرگان خانواده توجه ویژه ای دارد و در این رابطه در آیه ۲۳ از سوره اسراء می‌فرماید: و پروردگارت فرمان داده كه به غیر از او را نپرستید و به پدر و مادر نیكی كنید، هر گاه یكی از آن دو یا هر دوی آنها نزد تو به سن پیری رسیدند كمترین اهانتی نسبت به آنها روا مدار و با خشونت رفتار نكن.

وی ادامه داد: بازنشستگان سرمایه‌ای غنی از تجربه و مهارت هستند، تکریم و تجلیل از بازنشستگان، تکریم کسانی است که بهترین سال‌های زندگی خود را وقف آرامش و آسایش ما کرده‌اند.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: در دنیای مدرنیته که هیچ چیز مقدس نیست، برای ما مسلمانان، خانواده و تجلیل از کسانی که برای پیشرفت کشور از هیچ تلاشی دریغ نکردند یک وظیفه اخلاقی و انسانی است.

بنیادی‌ترین موضوع یک جامعه خانواده است

مهرداد چراغی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با اشاره به اهمیت خانواده اظهار داشت: در اصل ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی موضوع خانواده مطرح شده است زیرا قانون اساسی به عنوان عالی‌ترین سند رسمی هر کشور شناسنامه علم قانون و قرارداد بین ملت و دولت محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه با بیان اینکه مطرح‌شدن موضوع خانواده در قانون اساسی نشان از اهتمام، اهمیت و ضرورت آن دارد، افزود: در مقدمه قانون اساسی با یک ادبیات ارزشی و خاص به این موضوع پرداخته شده است.

وی گفت: مهم‌ترین و عالی‌ترین اجتماعی که در کل مسائل قابل بحث است و از آن به عنوان بنیادی‌ترین موضوع یک جامعه یاد می‌شود، خانواده است چرا که خانواده کانون اصلی رشد و تعالی و منبع اصلی عشق، محبت و مودت است.

چراغی خاطرنشان کرد: اصل ۱۰ قانون اساسی مبنای کلی برای خانواده و ازدواج قائل شده است در این اصل به موضوع خانواده به عنوان وظیفه رسالت و مسئله بسیار مهم پرداخته شده لذا در این اصل بر تشکیل آسان خانواده تأکید شده است و دولتمردان را مؤظف می‌کند تا اقدامات لازم را در راستای تسهیل ازدواج انجام دهند.

وی گفت: همچنین در این اصل بر پاسداری از قداست خانواده تأکید شده است در نظام اسلامی و دین اسلام موضوع ازدواج امری مقدس تلقی می‌شود؛ برخی کشورها مکاتب و نظام‌های سیاسی ازدواج تنها از دید برطرف‌کننده غریزه جنسی و زاد و ولد می‌پردازند اما از نگاه مبانی دینی و الهی دین مبین اسلام به تمام جنبه‌های ازدواج پرداخته و آن را امری مقدس می‌داند از این رو پاسداری از قداست خانواده در قانون اساسی مملکت اسلامی ما گنجانده شده است. 

چراغی ادامه داد: موضوع دیگری که در قانون اساسی در ارتباط با خانواده به آن پرداخته شده، استواری روابط خانواده است که بر دو مبنا مطرح شده است اول مبنای حقوقی و دوم مبنای اخلاقی. 

وی تصریح کرد: تمامی زنان و مردان در جامعه اسلامی حقوقی دارند که در مقابل این حقوق تکالیفی نیز برای آنها معین می‌شود، تمام موارد حقوقی و تکالیف باید در مسیری مشخص به نام اخلاق قرار بگیرند لذا اخلاق باید محور منبع و منشأ تمام خانواده‌ها باشد.

یکی از اصول مهم در قانون اساسی حفظ بقا و منزلت خانواده است

 چراغی افزود: در اصل ۲۱ دولت وظیفه دارد حقوق زن را تضمین کند، تفکرات غرب‌گرا و غیرعرفی زن در جامعه اسلامی جایگاهی ندارد و این در حالی است که در اصل ۲۱ قانون اساسی بر دولت تکلیف شده تا حقوق زن را تضمین کند. 

وی گفت: منظور از حقوق تمام حقوق زن اعم از حقوق مادی و معنوی و نیز حمایت از مادران در تمام شئون و موضوعات است لذا دولت تکلیف دارد تا مادران را در تمام دوره‌ها همچون فرزندآوری، بارداری و شیردهی در تمام جنبه‌ها حمایت کند که این حمایت‌ها و تکالیف از اصول قانون اساسی هستند که به آنها فرمان اساسی گفته می‌شود.

چراغی عنوان کرد: یکی از اصول مهم در قانون اساسی حفظ بقا، کیان و منزلت خانواده است در این راستا باید دادگاهی ویژه برای رسیدگی به دعاوی خانواده تشکیل شود، وظیفه اصلی این دادگاه رسیدگی به اختلافات، تعارضات و مسائل خانواده است. 

رئیس بسیج جامعه حقوقدانان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در قوانین خانواده و مدنی بر حمایت از زن، مادر و زوجه تاکیدات بسیاری صورت گرفته است.

زن محور آرامش و سکون خانواده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: جامعه بشری و انسان طبیعتاً در اجتماع و به صورت اجتماعی زندگی می‌کند تا رشد دنیوی و اخروی داشته باشد که اولین سلول این جامعه خانواده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه افزود: آنچه‌ که در فطرت بشر وجود دارد و هدف خلقت بشر بوده است از یک مرد و یک زن تشکیل می‌شود در واقع کوچک‌ترین جمع موجود در یک جامعه را یک زن و یک مرد با یکدیگر با پیوند زناشویی به صورت یک خانواده تشکیل می‌دهند. 

میرزایی تصریح کرد: امروزه بسیاری از حکمرانی‌های شیطانی در تمدن و سبک زندگی غربی مدعی حقوق زنان هستند در حالی که به شدت نگاه ابزاری و شهوانی به بانوان دارند.

وی خاطرنشان کرد: در اسلام خانواده یکی از مقدس‌ترین اجتماعات بشری به شمار می‌آید و زن در خانواده نقشی بسیار محوری دارد و آرامش، سکون و آسایش خانواده با محوریت زن و مادر رقم می‌خورد.

میرزایی اذعان داشت: در خانواده اسلامی پدر نقش ریاست و اداره خانواده را به شکل کلی بر عهده دارد و بخش اقتصادی خانواده بیشتر وابسته به فعالیت‌های اوست.

وی با بیان اینکه خانواده پایه ایجاد یک اجتماع بشری است، گفت: باید خانواده‌هایی سالم داشته باشیم هرگاه فردی بخواهد یک ساختمان مستحکم و زیبا بسازد باید از مصالح، آجرها و لوازم درست و مناسب استفاده کند و چینش آن به گونه‌ای باشد که مقاوم، شکیل و با دوام باشد و امنیت، آسایش و رفاه انسان را تأمین کند یک خانواده در تشکیل یک جامعه مانند یک خشت است، اگر این خشت‌ها نامناسب، سست یا نادرست باشند با قرار گرفتن بر روی یکدیگر به یک خانه امن، با رفاه و گرم دست نخواهیم یافت، این خانه باعث اسکان و آرامش نخواهد شد و موجب تشکیل یک اجتماع مضطرب خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز در غرب بنیان خانواده از هم پاشیده شده و طبق برخی از آمارها در برخی کشورها حدود نیمی از متولدین، فرزندان نامشروع هستند بسیاری از این فرزندان نامشروع پدر و مادر خود را نمی‌شناسند لذا در جوامع غربی پیوند خانوادگی خاصی شکل نمی‌گیرد و در صورت شکل‌گیری با قوانین عجیب و غریب فمنیستی، لیبرالیستی، غرب‌گرایانه و شیطانی ادامه حیات آن بسیار دشوار خواهد بود. 

میرزایی گفت: در این جوامع برخی تعابیر و تعاریف موجب تضعیف و از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها می‌شوند، شکل‌نگرفتن خانواده‌ها و یا تشکیل خانواده‌های سست‌بنیاد و ناسالم موجب شده تا شاهد جوامعی ضعیف و ناسالم در دنیای غرب باشیم. 

وی افزود: شاید با قانون‌مداری زور و فشار بتوان ظاهر و انسجام خانواده‌ها را حفظ کرد اما در واقعیت امر اجتماع در جوامع غربی از درون دچار فروپاشی شده است.

میرزایی اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین پایه‌های ایجاد یک جامعه سالم تشکیل خانواده‌های سالم است، در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر جامعه‌پردازی داشته‌اند که یکی از ارکان مهم جامعه‌پردازی ساخت جامعه اسلامی است. 

وی گفت: برای تشکیل یک جامعه اسلامی باید خانواده‌های اسلامی با سبک زندگی ایرانی-اسلامی تشکیل دهیم، این خانواده‌ها در نهایت پایه شکل‌گیری یک تمدن اسلامی هستند بنابراین در جامعه اسلامی تشکیل خانواده سالم پایه شکل‌گیری یک اجتماع سالم است از این رو نظام اسلامی جایگاه ویژه‌ای برای خانواده در نظر گرفته و آن را مبنای ترقی و اعتلای جامعه قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ بدون شک با انجام فرامين دين اسلام در مورد خانواده و در نظر گرفتن آنها می‌توان تا حد زيادی زمينه سلامت، سعادت و جاودانگی را برای نهاد خانواده فراهم ساخت چرا که اسلام مكتب انسان‌ساز است و در مقايسه با ديگر اديان بيشترين عنايت، احترام، پاكی و تعالی خانواده را به اين نهاد مقدس داشته و بزرگان دين آن‌ را كانون تربيت و رحمت عنوان كرده و سعادت و شقاوت جوامع بشری را وابسته به اين نهاد می‌دانند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از