حالت تاریک
هزار و یک مشکل بیمارستان امام خمینی سنقر؛

رنج سنقری‌ها به‌دنبال چالش‌های حوزه درمان

رنج سنقری‌ها به‌دنبال چالش‌های حوزه درمان

مردم شهرستان سنقر و کلیایی با مشکلات فراوانی در حوزه درمان از جمله کمبود پزشک بومی، بالا بودن تعرفه ارائه خدمات، نبود برخی اقلام دارویی و قطعی سیستم نوبت‌دهی بیماران در تنها بیمارستان شهر مواجه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ارائه خدمات درمانی در بیمارستان باید منجر به رضایت بیماران شود، خدمات اثربخش، با کیفیت و ایمن بیمارستانی باید به صورت بیمارمحور ارائه شود تا منجر به رضایت مراجعه‌کنندگان شود زیرا رضایت بیمار یکی از مهم‌ترین شاخص‌های  کیفیت خدمات درمانی است و بیماران راضی مراقبت بیشتری از خود می‌کنند و همکاری بیشتری با ارائه‌کنندگان خدمات سلامت دارند که منجر به تسریع روند بهبود و عملکرد روند درمان آن‌ها می‌شود. 

یکی از مواردی که می‌تواند کیفیت خدمات را کاهش دهد، افزایش تقاضا و محدودیت منابع و نیروی انسانی و کمبود امکانات در ارائه خدمات است، در بخش مراقبت‌های بهداشتی، سیستم‌های برنامه‌ریزی کارآمد قرار ملاقات برای اطمینان از رضایت بیمار و تعالی عملیاتی بسیار مهم هستند، در سرتاسر جهان، بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت‌های بهداشتی مختلف راه‌حل‌های نوآوری در زمان‌بندی را اتخاذ کرده‌اند که خدمات آن‌ها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. 

شهرستان سنقر و کلیایی هم با توجه به وجود سیستم و مراکز  درمانی تازه‌ساخت گاهاً با مشکلاتی از جمله کمبود برخی اقلام دارویی، مشکل در سیستم نوبت‌دهی و کمبود پزشک متخصص و بومی در سطح شهرستان همچنین نبود برخی امکانات لازم درمانی مواجه هستند که بعضاً موجب نارضایتی برخی مراجعین و بیماران در سطح شهرستان شده است. 

خدمات‌رسانی ماهیانه به ۲۰ هزار بیمار سنقری 

روح الله حیدری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: یک دستگاه C_Arm به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد ریال، با پیگیری نماینده محترم شهرستان سنقر در مجلس شورای اسلامی و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، به این بیمارستان تخصیص داده شده است. 

وی افزود: اقدامات کارشناسی برای سرب‌کوبی دیوارهای اتاق عمل به منظور استقرار دستگاه انجام شده است و طی سه مرحله مناقصه هیچ پیمانکاری واجد شرایط نبود و نهایتاً در مرحله بعد پیمانکار پروژه مشخص شد و در مرحله قرارداد است. 

حیدری گفت: به منظور تداوم فعالیت اتاق عمل در طول مدت پروژه، تغییراتی جزیی در ساختار اتاق عمل ایجاد و سپس پروژه آغاز خواهد شد، با تدابیر صورت گرفته، در طول انجام پروژه، انجام جراحی‌ها در اتاق عمل تداوم خواهد داشت، اما این مسئله تا حدی زمان‌بندی سرب‌کوبی را طولانی‌تر خواهد کرد. 

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا اواخر پاییز سال جاری طرح به اتمام برسد و پس از اخذ تائیدیه‌های لازم از نهادهای ذی‌صلاح مبنی بر استاندارد بودن دیوارها، دستگاه C_Arm بهره‌برداری و امکان انجام بسیاری از جراحی‌های ارتوپدی در شهرستان میسر شود. 

حیدری تصریح کرد: بیمارستان برای نوبت‌دهی الکترونیک از سامانه نوبت‌دهی کشوری استفاده می‌کند، در مواقع بروز اختلال، تنها شرکت پشتیبان سامانه امکان رفع اختلال را دارد و همکاران ما در بیمارستان بلافاصله اختلال را به شرکت مربوطه اعلام و پیگیری می‌کنند و برای تداوم خدمات، تا زمان برقراری مجدد سامانه، نوبت‌دهی توسط همکاران درمانگاه انجام می‌گیرد. 

وی عنوان کرد: درمانگاه تخصصی و عمومی بیمارستان، ماهیانه به صورت میانگین به ۲۰ هزار نفر از همشهریان عزیز خدمات ارائه می‌دهد، با توجه به تعداد بالای بیماران خصوصاً در ایام تعطیلات و همچنین ضرورت رسیدگی فوری به بیماران اورژانسی، از صبر مراجعین محترم در صف انتظار ویزیت درمانگاه، کمال تشکر را داریم. 

حیدری گفت: تامین دارو برای داروخانه‌های دولتی، صرفاً از طریق سامانه‌های مشخص و با سهمیه تعیین شده بر اساس شاخص‌های جمعیتی، بیمارستانی و… از طرف معاونت محترم غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قابل انجام است لذا داروخانه‌های دولتی بر خلاف بخش خصوصی امکان تامین دارو خارج از ساز و کار قانونی ذکر شده را ندارند. 

رئیس بیمارستان سنقر و کلیایی خاطرنشان کرد: با توجه به مهمان‌پذیر بودن و مرکزیت شهرستان سنقر، تعداد مراجعین به این بیمارستان فراتر از حد متناسب با جمعیت رسمی شهرستان است، لذا گاهی در برخی اقلام دارویی، میزان نیاز بیش از سهمیه تخصیص داده شده است، طی پیگیری و تعامل مستمر کارشناسان دارو و تجهیزات بیمارستان با معاونت غذا و دارو کرمانشاه، کمبود بسیاری از اقلام جبران می‌شود با این حال در برخی اقلام این جبران به صورت نسبی صورت می‌گیرد و بیمارستان در این اقلام اولویت را به بیماران بستری اختصاص می‌دهد. 
حیدری گفت: در پایان ضمن تشکر از مردم فهیم شهرستان سنقروکلیایی بابت درک صحیح از حجم کاری بالای بیمارستان خصوصاً در شرایط خاص از جمله افزایش مراجعین در تعطیلات، شیوع بیماری‌های ویروسی و… به اطلاع می‌رسانم کادر بالینی و غیر بالینی بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی، در تلاش هستند متناسب با امکانات، منابع و شرایط، بالاترین سطح ممکن از خدمات را به همشهریان عزیز ارائه کنند. 

راه‌اندازی ۲ بخش درمانگاهی در تأمین اجتماعی سنقر

هادی دبیریان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: متاسفانه شرایط شهرستان طوری است که پزشکی بومی ندارد و به خاطر اختلاف تعرفه‌ای که بخش دولتی با بخش خصوصی دارد کمتر کسی تمایل دارد در مراکز دولتی فعالیت داشته باشد، اکنون در درمانگاه دو پزشک عمومی داریم و یک پزشک متخصص اطفال در روزهای دوشنبه و چهارشنبه فعالیت دارند، یک دندانپزشک و یک داروساز هم مشغول فعالیت هستند. 

رئیس درمانگاه تأمین اجتماعی سنقر و کلیایی افزود: چون درمانگاه جزو درمانگاه‌های عمومی سازمان است به تبع آن داروهایی که در لیست داروخانه قرار دارد، تأمین و خریداری می‌شود. 

دبیریان گفت: در یکی دو ماه آینده دو بخش در درمانگاه تأمین اجتماعی راه‌اندازی می‌شود یکی بخش مامایی و دیگری بخش بانوان که جزو مطالبه‌های مردم بودند برهمین مبنا مردم از مراجعه غیرحضوری بپرهیزند. 

وی افزود: آمار مراجعه‌کنندگان به درمانگاه تأمین اجتماعی با تمام این شرایط در ماه بالغ بر ۵ هزار نفر مراجعه‌کننده است که اکثراً به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند. 

نارضایتی مردم سنقر از خدمات درمانی 

مهدوی یکی از شهروندان سنقری نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ ضمن ابراز ناراحتی از کمبود پزشک متخصص با توجه به حجم بالای تعداد مراجعین به درمانگاه اظهار داشت: درمانگاه شهرستان سنقر فقط یک پزشک دارد با توجه به اینکه مراجعین و بیماران زیاد هستند و روزهای پنج‌شنبه و جمعه هم تعطیل است. 

وی با بیان اینکه اکثر مراجعین به بیمارستان و درمانگاه از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هستند، ادامه داد:   اکثر  بیمه‌شدگان شهرستان سنقر قشر زحمت‌کش کارگر هستند و انتظار دارند که درمانگاه حتی روزهای پایان هفته هم خدمات داشته باشد. 

مهدوی ضمن ابراز گلایه‌مندی از نبود برخی اقلام دارویی مورد نیاز بیماران در داروخانه درمانگاه و بیمارستان سنقر گفت: بیمارستان و درمانگاه برخی اقلام دارویی را ندارد و ما مجبوریم گاهاً با تعرفه آزاد یا غیردولتی دارو را از بیرون تهیه کنیم که این برای اقشار کم‌درآمد موجب متحمل شدن هزینه‌های سرسام‌آور درمان می‌شود. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به مشکلات عدیده حوزه درمان و نارضایتی عمومی در شهرستان سنقر و کلیایی انتظار می‌رود مسئولان نگاه ویژه‌تری به حوزه درمان این شهرستان داشته باشند تا بیماران علاوه بر رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از