حالت تاریک
چالش‌های توسعه شهری در مناطق مرزی؛

حضور اتباع غیرمجازی که مشکل‌آفرین شده‌اند

حضور اتباع غیرمجازی که مشکل‌آفرین شده‌اند

به‌دنبال توسعه نسبی مناطق مرزی، شاهد رشد پدیده مهاجرت اتباع غیرمجاز هستیم که آثار سویی را بر جای گذاشته‌اند تا جایی که اگر نگوییم سرعت رشد توسعه را در برخی از شاخص‌ها کندتر کرده‌اند حداقل آن را متوقف نگهداشته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، حضور اتباع بیگانه در هر كشوری دارای پیامدهای مختلف، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است كه مسئولان كشور مقصد نیز در این راستا برنامه‌ها و تمهیدات مدونی در دستور كار قرار می‌دهند.

 

ورود و اقامت اتباع بیگانه غیرمجاز به صورت آواره یا پناهنده از جمله مشكلات جدی است كه دولت را با گرفتاری‌های مختلفی از جمله تضعیف قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه، قابل اجرا نبودن قوانین مرتبط با تابعیت، ازدواج و اشتغال غیرقانونی و وجود كودكان بی‌هویت روبه رو می كند.

 

بر اساس ماده 120 قانون كار ایران، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به‌کار شوند، مگر آنكه دارای روادید ورود با حق كار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین ‌نامه‌های مربوطه پروانه كار دریافت كرده باشند.

 

طبق آمار ارائه شده از سوی برخی مسئولان حدود شش هزار تبعه خارجی در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند که اکثراً عراقی هستند علاوه بر آن چندی پیش گزارش‌هایی مستند مبنی بر حضور مهاجران غیرقانونی افغان نیز دریافت شد این در حالی است که بر اساس دستور وزارت کشور هرگونه اقامت، اسکان و به‌کارگیری اتباع افغانستانی در همه نقاط استان کرمانشاه ممنوع اعلام شده است.

 

بر اساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت کشور، طرح شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز از ۲۸ تیر ماه در استان کرمانشاه آغاز که بر اساس آن تمام کارفرمایانی که کارگران افغانستانی خارجی را به‌کارگیری کنند، دچار تخلف شده‌اند و با آنها برخورد خواهد شد.

 

  اجرای طرح شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز پیامدهای خوبی به‌دنبال داشته صرف نظر از کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور این افراد تا حدودی بارقه‌های امید را در دل جوانان جویای کار مناطق مرزی روشن کرده است که امیدواریم همچنان شاهد همت مسئولان در این راستا باشیم.

 

بیشتر مهاجران غیرقانونی در کرمانشاه افغانی هستند

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: مهاجرانی که در یک کشور سکنی می‌گزینند به دو دسته قانونی و غیرقانونی تقسیم می‌شوند مهاجران قانونی اغلب کسانی هستند که برای کار به یک کشور مهاجرت کرده‌اند و این مورد در  گذرنامه آنها قید شده است.

 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: بر این اساس این افراد باید مثل بقیه ایرانی‌ها مالیات بدهند و از خدمات ارائه شده بهره‌مند شوند اما بخش کثیری از مهاجران غیرقانونی هستند مخصوصاً افرادی که از کشورهای همسایه وارد ایران شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا گفت: مهاجران غیرقانونی مشکلات عدیده‌ای را برای استان‌هایی مثل کرمانشاه ایجاد می‌کنند اول اینکه ما حتی ظرفیت اشتغال برای نیروهای بومی خود را نداریم چه برسد به اینکه بخواهیم برای افراد دیگر از خارج از ایران و خارج از استان شغل ایجاد کنیم.

 

وی گفت: همچنین این افراد ساختار فرهنگی موجود در یک استان را با ساختارهای فرهنگی خود بر هم می‌زنند، مخصوصاً مهاجران با ساختار فرهنگی، بومی، غنی و منحصر به فرد استان کرمانشاه آشنا نیستند و سبب آشفتگی و بهم ریختگی در این ساختار می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: از آنجا که نرخ دستمزد این‌ مهاجران نسبت به کارگران ایرانی و بومی بسیار پایین‌تر است و ممکن است دست به جرائمی بزنند و مرتکب بزه شوند و در بحث قاچاق مواد مخدر و حتی قتل اقداماتی انجام دهند که بعضی اوقات نیز در جراید شاهد چنین مواردی از سوی مهاجران غیر قانونی هستیم.

 

وی گفت: نظارت کافی بر این افراد وجود ندارد در نتیجه امنیت به‌خطر می‌افتد خصوصاً در استان کرمانشاه که یک استان مرزی است و ملاحظات امنیتی مخصوص به خود را دارد.

 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: منطقی است که مهاجران غیرقانونی در این استان حضور نداشته باشند تا مشکلات امنیتی برای مردم این استان و حتی برای خود آنها به وجود نیاید و ساختارهای فرهنگی نیز دچار خدشه نشود.

 

وی تصریح کرد: از کارفرمایان عزیز تقاضا داریم اگر ظرفیت اشتغالی هم وجود دارد آن را برای جوانان بومی خود استان در نظر بگیرند.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا ادامه داد: مبحث نظارتی و امنیتی باید جدی‌تر گرفته شود برهمین اساس اگر واحدهای تولیدی یا خدماتی مهاجران را برای کارهای خود به‌کار می‌گیرند با آنها برخورد شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا اذعان کرد: این افراد نه دارای بیمه و نه مجوز قانونی هستند و اگر در جایی مشغول به‌کار دیده شوند هم با آنها و هم با کسانی که آنها را به‌کار گرفته‌اند، برخورد می‌شود چرا که کسی که از مراجع ذی‌صلاح مجوز ندارد اشتغال او خلاف قانون است. 

 

وی گفت: برخی از مهاجران برای کار آمده‌اند و باید حتماً مجوز بگیرند و وقتی که مجوز می‌گیرند مشمول قانون می‌شوند و باید مالیات پرداخت کنند که اگر غیر از این باشد خلاف قانون است. 

 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: در زمینه آمار مربوط به مهاجران غیرقانونی در استان هم آمار دقیقی در دست ندارم اما بیشتر مهاجران غیرقانونی از کشور افغانستان هستند.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اجرای جدی طرح شناسایی اتباع غیرمجاز و ساماندهی آنها ضرورتی انکارناپذیر به‌ویژه در استان‌های آسیب‌پذیر مرزی چون کرمانشاه است که امیدواریم با جدیت در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از