حالت تاریک
Logo
یکشنبه, 04 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
فلسفه وجوب زکات چیست؛

تقویت روحیه نوع‌دوستی تا فقرزدایی در جامعه اسلامی

تقویت روحیه نوع‌دوستی تا فقرزدایی در جامعه اسلامی

زکات به‌عنوان یکی از ارکان دین مبین اسلام دارای آثار و برکات فراوانی به ویژه تقویت روحیه نوع‌دوستی و فقرزدایی است.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛  زکات به عنوان فریضه‌ای واجب در جامعه اسلامی مورد سفارش معصومان و بزرگان دین است که همواره مورد تاکید قرار گرفته تا برادران مسلمان با انفاق بخشی تعیین‌شده از مال خود مانع از فقر و تنگدستی در جامعه اسلامی شوند.

تقویت روحیه نوع‌دوستی و خیرخواهی در میان انسان‌ها از دیگر فلسفه‌های زکات است و نهادینه شدن زکات به‌منزله تحقق یکی از ارکان اقتصادی اسلام، جامعه را از فقر نجات می‌دهد و بنابر فرموده مولای متقیان حضرت علی(ع) اگر همه مردم زکات مال خود را پرداخت کنند، فقیری باقی نخواهد ماند و اصلی‌ترین فلسفه زکات مبارزه با فقر و بدبختی در جامعه است.

«زکات» راهکاری برای کاهش رذائل

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌مراد کماسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از واجبات الهی موضوع زکات است در واقع زکات از عبادات مالی محسوب می‌شود و به عنوان یکی از ارکان اقتصادی اسلام جامعه را از واماندگی و فقر نجات می‌دهد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌ فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در اهمیت اصل زکات باید گفت در ۳۰ آیه از قرآن کریم در کنار اصل نماز به موضوع زکات نیز پرداخته شده است یعنی کسانی که مقید به انجام فریضه نماز هستند باید مقید به پرداخت زکات هم باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی گفت: در روایات آمده است که اگر کسی زکات بر وی واجب شود و عمداً از پرداخت آن سرباز زند مسلمان از دنیا نمی‌رود. 

وی افزود: یکی از زکات‌های واجب زکاتی است که معمولاً بر اقلامی همچون گندم، جو، خرما، کشمش و برخی از دام‌ها همچون گاو، گوسفند و شتر تعلق می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی تصریح کرد: زکات دیگری تحت عنوان زکات فطره هم وجود دارد که هم واجب الهی و هم سنت رسول خدا(ص) است این زکات بعد از ماه مبارک رمضان و با فرا رسیدن عید فطر بر شخص واجب می‌شود و باید حتماً پرداخت شود. 

وی بیان کرد: ابو بصیر و سلاله از امام جعفر صادق(ع) چنین روایت کرده‌اند که فرمودند اگر کسی روزه بگیرد و عمداً زکات فطره ندهد روزه‌اش پذیرفته نیست به عبارتی شرط قبولی روزه ماه مبارک رمضان پرداخت زکات فطره است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی خاطرنشان کرد: از اثرات پرداخت زکات فطره می‌توان به سلامتی بدن انسان اشاره کرد یعنی بخشی از عافیت انسان در طول سال به پرداخت زکات فطره توسط او باز می‌گردد همچنین زکات فطره راهی برای فقرزدایی، توجه به نیازمندان و افراد گرفتار و فقیر است. 

زکات پاکیزه کردن مال است

  مسئول حوزه نمایندگی ولی‌ فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه زکات به معنای پاک شدن است و در زمان گذشته مردم واژه«پاک کردن مال» را به جای پرداخت زکات استفاده می‌کردند، ادامه داد: سلامت روح و روان از دیگر اثرات مهم پرداخت زکات فطره است در واقع زکات فطره عامل پاک‌سازی روح و روان و نیز عامل تزکیه نفس است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی افزود: انسان زمانی که با رغبت و قصد قربت از اموال خود می‌گیرد و به نیازمندان پرداخت می‌کند رذائلی همچون بخل، دنیادوستی، حسادت و حرص را نیز از خود دور کرده و بذر نهال نوع‌دوستی، سخاوت، همدردی، همراهی با نیازمندان و مشارکت در امور خیر را در ضمیر وجود خود می‌پروراند.

وی گفت: زکات فطره بر تمامی مسلمانان چه کسانی که روزه گرفته‌اند، چه کسانی که عذر داشته و روزه نگرفته‌اند و چه کسانی که عمداً روزه نگرفته‌اند واجب است و سرپرست یک خانواده نه تنها باید زکات فطره خود بلکه تمام کسانی را که تحت تکلف او هستند پرداخت کند.

«زکات» بهترین راهکار عملی اسلام برای رفع فقر و تهیدستی در جامعه 

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: زکات یکی از واجبات دین است زکات به اندازه‌ای مهم است که در جای جای قرآن هرجا که بحث از نماز شده بحث زکات نیز به میان آمده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه افزود: در دستورات الهی که پیامبران برای امت‌های خود به ارمغان آوردند می‌بینیم که بر این امر مهم نیز تاکید کرده‌اند. 

وی گفت: در سوره‌های متعدد قرآن همچون بقره خداوند متعال پس از ابلاغ دستورات متعدد اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی به پرپایی نماز و پرداخت زکات نیز دستور می‌دهد و می‌فرماید وَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُواْ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱرۡكَعُواْ مَعَ ٱلرَّـٰكِعِينَ. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی ادامه داد: خداوند متعال در دستور به انبیای دیگر نیز همین مهم را دوباره گوشزد کرده تا امت‌ها و اهل بیت(ع) خود را به پرداخت زکات سفارش کنند.

وی با بیان اینکه امر به نماز یعنی رابطه بین بنده با خالق و امر به زکات یعنی رابطه بین مخلوق با جامعه، خاطرنشان کرد: به همان اندازه که انسان با خداوند رابطه دارد باید با خالق نیز رابطه داشته باشد و این یک تعادل بسیار دقیق برای امور مذهبی و دینی فرد است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی افزود: به همان اندازه که یک فرد به امور دنیا برای آسایش در آن توجه دارد باید به مسائل اخروی نیز برای آسایش دنیای پس از مرگ توجه داشته باشد لذا می‌توان این گونه هم گفت که به همان اندازه که ما با نگاه آخرتی و اخروی به مسائل نگاه می‌کنیم باید به مسائل اجتماعی هم توجه کنیم و در این رابطه غفلت نکنیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث زکات دو نوع زکات وجود دارد که زکات واجب و زکات مستحب است، تصریح کرد: از جمله زکات‌های واجب زکات بر برخی از محصولات کشاورزی، غلات، گندم، جو، خرما و کشمش است که برداشت این محصولات حد نصابی دارد که بر آنها زکات واجب تعلق می‌گیرد و کشاورز باید متوجه آن باشد و زکات آنها را پرداخت کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی تصریح کرد: از دیگر زکات‌های واجب زکات فطریه است که در پایان ماه مبارک رمضان و در روز عید فطر مطابق با اول شوال پرداخت آن واجب می‌شود.

وی گفت: بر هر فرد واجب است که میزان مشخص شده فطریه را از مال خود خارج کند و به نسبت خود و افراد تحت تکلف خود نسبت به پرداخت آن به افراد نیازمند اقدام کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی تصریح کرد: یکی از بهترین راهکارهای عملی اسلام برای رفع فقر و تهیدستی در جامعه پرداخت زکات است اگر کسانی که دارا هستند به فکر کسانی که ندار هستند باشند بسیاری از نمادهای فقر از جامعه رخت برمی‌بندد و تعادل، عدالت، مساوات و برابری در جامعه حفظ می‌شود.

وی افزود: پرداخت زکات یکی از مهم‌ترین دستورات شرعی برای رفع فقر و تهیدستی از سطح جامعه است، اگر تمام افراد جامعه اسلامی زکات فطره خود را به تناسب حقوقی که بر عهده دارند پرداخت کنند و به دست فقرا برسانند شاید شاهد افراد نیازمند کمتری در جامعه باشیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی یادآوری کرد: زکات فطریه در سال ۱۴۰۳ بنا به فتوای مرجع بزرگ تقلید و ولی امر مسلمانان، برای کسانی که از ایشان تقلید می‌کنند، برای کسانی که قوت غالب آنها نان است نفری ۶۵ هزار تومان و کسانی که قوت غالب آنها برنج است هر نفر ۱۸۰ هزار تومان است.

پرداخت زکات فطره مقدم بر نماز عید فطر است

حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم کماسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی«مرصاد»؛ اظهار داشت: فطره در اصطلاح، صدقه و عبادت مالی است كه موقع غروب شب عيد فطر برای سرانه افراد با شرایط خاص واجب می‌شود.

این کارشناس مذهبی و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه کرمانشاه افزود: هر فرد بالغ و عاقل و هوشيار که فقير نيست بايد براى خودش و كسانى كه نان‌خور او هستند، هر نفرى يک صاع كه تقريباً معادل ۳ كيلوگرم است گندم، جو، خرما، كشمش يا برنج يا ذرت و مانند آنها یا پول يكى از آنها را به مستحق بدهد.

وی با اشاره به اینکه زکات فطره موجب حفظ انسان از مرگ و اجل غیر حتمی می‌شود، تصریح کرد: قرآن کریم پرداخت زکات فطره را بر نماز عید مقدم داشته و آن را موجب رستگاری و سعادتمندی قرار داده است و این اوج اهمیت و شکوه زکات فطره است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی ادامه داد: در روایتی نقل شده که از پیامبر(ص) درباره زکات فطره سؤال شد حضرت آیه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی» را قرائت کردند و فرمودند: منظور زکات فطره است.

وی گفت: در روایتی از امام صادق(ع) زکات فطره را همانند صلوات بر پیامبر در نماز، از موجبات كمال روزه قرار داده است و در توضیح آن فرموده: كسى كه روزه بگيرد و به عمد زكات نپردازد، روزه‌‏اى در نامه عملش منظور نمى‌‏شود، چنان‌که اگر فردی در نماز صلوات بر پيامبر(ص) را ترک كند نمازى براى او محسوب نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بر اساس روایات و فتوای فقها وقت وجوب زكات فطره هنگام داخل شدن شب عيد است و برای كسى كه نماز عيد فطر مى‌خواند، لازم است فطره را پيش از نماز عيد بدهد و چنانچه نماز عيد نمى‌خواند، مى‌تواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد و در صورت عدم دسترسى به فقير مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نيت فطره جدا كرده و براى مستحقى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛  زکات راهکاری در راستای توسعه اقتصادی جامعه است و اگر جوامع و حکومت‌ها نتوانند، فاصله شدید بین فقیر و غنی را پر کنند دچار مشکل می‌شوند، بنابراین اگر فرهنگ پرداخت زکات در جامعه رشد و ترویج پیدا کند، بسیاری از مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر افراد و جامعه است حل خواهد شد.

گفتنی است با توجه به اینکه زکات به معنای پاک شدن است و در زمان گذشته مردم واژه «پاک کردن مال» را به جای پرداخت زکات استفاده می‌کردند انسان‌ها در طول ماه رمضان با روزه‌داری و عبادت خداوند بدن و روح و جان خود را از گناهان پاک می‌کنند و در آخرین روز ماه مبارک نیز باید با پرداخت حق فقرا یا همان زکات فطریه مال خود را نیز پاکیزه کنند.

 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از