حالت تاریک
هفدهم ربیع‌الاول روز نزول‌ بزرگترین رحمت‌ الهی‌؛

سیره و سنت نبوی معیار تاریخی انسانیت است

سیره و سنت نبوی معیار تاریخی انسانیت است

هفدهم ربیع‌الاول سالروز ولادت حضرت محمد(ص) آخرین پیام‌آور وحدت و صلح در جامعه بشری، روز اخلاق و مهرورزی نام‌گذاری شد تا با تأسی از راه و روش رسول خدا در راستای برخورداری از جامعه‌ای اخلاق محور حرکت کرد.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، هفدهم ربیع‌الاول سالروز ولادت حضرت محمد(ص) آخرین پیام‌آور رحمت و مهربانی است كه با بهره‌گیری از ویژگی‌های ممتاز بشری، حق و عدالت را در جهان گسترانید.

 

امین، مصطفی، نبی‌الرحمه، رسول‌الله، خاتم‌النبیین، سید‌المرسلین، رسول اعظم، رسول اكرم، طه و یس از لقب‌های پیامبراكرم(ص) هستند؛ ایشان از همان دوره كودكی به دلیل ویژگی‌های اخلاقی والایی چون امانت‌داری، درستی و راست‌كرداری، به «محمد امین» شهرت یافتند.

 

شخصیت والای نبی مکرم اسلام(ص) محور اجتماع، اتحاد و همبستگی مسلمانان است و آنها می‌توانند با الگوگیری از ایشان در مسیر دستیابی به زندگی مسالمت‌آمیز گام بردارند.

 

سیره و سنت نبی مکرم اسلام برای همیشه تاریخ معیار انسانیت شد

حجت‌الاسلام علی‌مراد کماسی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت محمد(ص)، اظهار داشت: همه پیغمبران برای هدایت بشر مبعوث شده‌اند و آخرین پیامبر، پیام‌آور رحمت لقب نام گرفته است زیرا افزون بر رحمت خدای متعال قانونی ارزنده و ارزشمند را به‌عنوان حقوق بشر برای همه انسان‌ها به ارمغان آوردند.

 

این کارشناس علوم دینی و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در سایه وجود مبارک ختمی مرتبت بود که جهل و خرافات جایش را به عقلانیت و انسانیت داد همچنین پیامبر(ص) با رسالت خود جامعه بشری را از جهل نجات دادند و محبت و اخوت را در قلوب مسلمانان کاشتند.

 

وی با اشاره به اینکه در میان القاب آن حضرت، لقب رحمت للعالمین مفهومی ژرف و عالمگیر دارد، گفت: به یمن ولادت معجزه‌آسای برترین فرستاده خداوند، مهربانی و عطوفت معنا گرفت و سیره و سنت نبی مکرم اسلام برای همیشه تاریخ، معیار انسانیت و زیست اخلاقی شد.

 

حجت‌الاسلام کماسی با اشاره به اینکه قرآن بزرگترین معجزه پیامبر است که هیچ کس نمی‌تواند مانند آن را بیاورد، خاطرنشان کرد: همه برکاتی که از اسلام، ایمان و ولایت داریم، از رهگذر این مولود و میلاد به دست ما رسیده است.

 

وی به برخی از ویژگی‌های اخلاقی پیغمبر اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های رفتاری حضرت محمد(ص) ساده‌زیستی و تواضع ایشان بود در واقع پیامبر(ص) هیچ وقت خود را از دیگران برتر نمی‌دانستند. این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه پیامبر(ص) بسیار خوشرو و خوش‌اخلاق بودند، ادامه داد: حضرت محمد امانت‌دار و درستکار بودند تا جایی که به ایشان لقب محمد امین داده بودند و مردم به ایشان اعتماد کامل داشتند.

 

وی تصریح کرد: به دلیل ویژگی‌های اخلاقی برجسته آن حضرت روز ولادت ایشان به‌عنوان روز اخلاق و مهرورزی نام گرفته تا مسلمانان با نگاه به سیره و سنت پیامبر اسلام(ص) و تعالیم اسلامی بر پایه اخلاق‌مداری و صلح تلاش كنند.

 

ضرورت تعلیم آموزه‌های دینی برای رهايی از تاريكی‌ها

 

حجت‌الاسلام مسعود احمدی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: هفته وحدت میراث گران‌بهای امام خمینی(ره) است که با تدبیری حکیمانه، روزهای واقع بین دو تاریخ دوازدهم و هفدهم ولادت پیامبر(ص) به روایت اهل سنت و شیعه را به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری کردند.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) که تأثیرات مخرب تفرقه را می‌دانستند و همیشه بر وحدت امت اسلامی تاکید داشتند، افزود: ما در عصر فعلی نيز برای رهايی از تاريكی‌ها همچنان به وجود پيامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و آموزه‌های وی نياز داريم و اين نياز هيچ‌وقت كهنه نمی‌شود.

 

وی گفت: مولفه‌های هم‌گرایی بین شیعه و اهل سنت زیاد است که از جمله آنها می‌توان به قبله مشترک، قرآن کریم و پیامبر(ص)، اشاره کرد و هفته وحدت فرصتی است که باید مولفه‌های هم‌گرایی تقویت و بیش از پیش به آنها توجه شود.

 

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: مهم‌ترین عنصر در ایجاد وحدت میان جوامع اسلامی، اخلاق و منش اسلامی و عدم توهین به مقدسات سایر مذاهب است و این امر بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، میلاد حضرت محمد(ص) خاتم پیامبران، فرصت ارزشمند برای تفكر درباره سیره و روش ایشان است تا تمامی جهانیان در كنار یكدیگر برای رسیدن به سعادت و رستگاری حقیقی بكوشند و شاهد شكوفایی اخلاق و فضیلت در دنیای كنونی باشند.

 

اهل بیت پیامبر (ص) از بنیان‌گذاران وحدت و منادیان اصلی آن بوده و همواره در سیره خود بر این امر مهم تأکید داشته‌اند که وحدت و یگانگی در زندگی جمعی مسلمانان نقشی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز دارد همچنین هفته وحدت، آیینه‌ای است که اتحاد اقوام و مذاهب اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان را بازتاب می‌دهد. سربلندی اسلام و شکست نقشه دشمنان در گرو تمرکز بر اشتراکات دینی با بصیرتحداکثری و دنبال کردن وحدت مسلمانان‌ است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از