حالت تاریک
استاد حوزه علمیه مطرح کرد:

ضرورت تلاش برای حفظ ارزش‌های دینی

ضرورت تلاش برای حفظ ارزش‌های دینی

استاد حوزه علمیه امام خمینی(ره) گفت: اگر بخواهیم درس بزرگی از قیام کربلا بگیریم، درس ما این است که به صورت جدی در بطن جامعه فعال بوده و برای حفظ ارزش‌های دینی تلاش و کنش‌گری کنیم.

حجت‌السلام والمسلمین اسماعیل شادمانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: در رابطه با فلسفه قیام عاشورا و اقدام امام حسین (ع) علیه یزیدیان می‌توان گفت برای احیای سنت پیامبر اسلام (ص) بوده است همان‌طور که خود ایشان نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه امام خمینی (ره) کرمانشاه عنوان کرد: احیای سنت‌های پیامبر اکرم (ص)، در واقع احیای ارزش‌های دینی در جامعه بود که متأسفانه حاکم وقت، یزید ملون به عنوان سردمدار اصلی حکومت، آنها را از بین برده و ضد ارزش‌ها را تبدیل به ارزش کرده بود.

شادمانی در ادامه افزود: در آن فضای غبارآلود که سرشار از بدعت بود و عملاً اسم و پوستینی خالی از اسلام مانده بود، امام حسین (ع) برای احیای دین رسول خدا (ص) و جد بزرگوارش قیام کرد که طعم اسلام واقعی را به کام مردم بچشاند.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: متأسفانه در آن ایام برداشت مردم از جامعه اسلامی این بود راه دین و حکومت از یک‌دیگر جدا است، به همین خاطر یک حکومت سکولار شکل گرفت و این توجیه کلان وجود داشت که حاکمان می‌توانند فاسق باشند و عالمان نیز در یک گوشه خزیده و مشغول فعالیت‌های دینی باشند و هر کدام راه خود را بروند.

شادمانی بیان کرد: در آن ایام اگر عالمان از دخل و تصرف و جبر و اجبار دور بودند، قابل تحمل و تأمل بود، اما متأسفانه عالمان نیز تحت تأثیر حکومت قرار گرفته و ریزه‌خوار حکومت شدند و برای منافع حکومت خدمت کردند.

وی افزود: لذا آنچه که مردم از علمای دین می‌دیدند رفتارهای غیر‌اصولی و غیراخلاقی و بعضاً ورود خرافه‌های عجیب و غریب به دین بود که دامن‌گیر جامعه اسلامی شده بود، لذا امام حسین (ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و این یکی از دغدغه‌های مهمی بود که امام (ع) نسبت به جامعه داشتند.

شادمانی تصریح کرد: از نگاه امام حسین (ع)، امر به معروف و نهی از منکر در یک جامعه باید در سطح بالای کنش‌گری قرار داشته باشد و مردم منفعل نباشند و به صورت فعال و مستمر در پی اجرای مبانی و اصول دین در جامعه باشند تا حدود الهی در جامعه اجرا شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه امام خمینی (ره) اظهار داشت: در جامعه‌ای که امام حسین (ع) در آن علم قیام را برداشت و درس بزرگی نیز برای جامعه امروز ما است، جامعه دچار رکود، خاموشی و بی‌تفاوتی شده بود، جامعه‌ای که در قرآن کریم بارها و بارها نسبت به آن تذکر داده شده است که به نابودی کشیده می‌شود مثل جوامع قوم عاد و ثمود که نابود شدند.

شادمانی تأکید کرد: در جامعه‌ای که به نابودی کشیده می‌شود، انسان‌های سالم اما بی‌تفاوت گناهشان کم‌تر از انسان‌های گناه‌کار و معصیت کار نیست و در واقع این بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی نسبت به جاری شدن احکام الهی و اصول ارزشی یکی از دغدغه‌هایی است که امام حسین (ع) داشتند و برای اصلاح آن دست به قیام زده و در این راه شهید شدند.

این کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: امروز اگر بخواهیم درس بزرگی از قیام کربلا بگیریم، درس ما این است که به صورت جدی در بطن جامعه فعال بوده و برای حفظ ارزش‌های دینی تلاش و کنش‌گری کنیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از