حالت تاریک
معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمانشاه تأکید کرد:

ضرورت توجه بیشتر به هنرستان‌های کرمانشاه

ضرورت توجه بیشتر به هنرستان‌های کرمانشاه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به هنرستان‌های استان، گفت: شناساندن فضاهای فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها نیازمند تبلیغات مناسب است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ علی شعبانی ظهر امروز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه که در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت هنرآموزی اظهار داشت: در بین دانش‌آموزان باور غلطی رایج شده که هرکس به دانشگاه نرود موفق نیست. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه افزود: برخی کارتل‌ها و مؤسسات خصوصی در زمینه آموزش نیز از آنجا که نفع خود را در رقابت دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه می‌بینند با تبلیغات خود بیشتر بر حرص و ولع دانش‌آموزان برای رفتن به دانشگاه می‌افزایند. 

وی با بیان اینکه متأسفانه صدا و سیما نیز با تبلیغ آموزشگاه‌ها و مؤسسات کنکوری و آموزشی بر این قضیه دامن می‌زنند، گفت: امروزه جامعه بیشتر به تکنسین‌های حرفه‌ای احتیاج دارد تا مهندسانی که به صورت تئوری سال‌های طولانی را در دانشگاه‌ها سپری کرده‌اند. 

شعبانی ادامه داد: ما با کمبود مهندس با درجات علمی بالا در جامعه مواجه نیستیم، آنچه امروزه چرخ صنعت را در کشور دچار مشکل می‌کند نبود کارگر و تکنسین متخصص و کافی در حوزه‌های صنعتی است. 

وی خاطرنشان کرد: تربیت تکنسین‌ها و کارگران متخصص در حوزه‌های صنعتی به آن اندازه که نیاز جامعه است حاصل نمی‌شود مگر با کار فرهنگی بر روی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برای تغییر نگرش آنها درباره رشته‌های فنی.

شعبانی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها دانش‌آموزان خود را زمانی موفق می‌دانند که به بهترین دانشگاه‌ها راه پیدا کنند و در رشته‌هایی همچون پزشکی و مهندسی تحصیل کنند. 

وی افزود: هنرستان‌ها و سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید با تبلیغات مناسب دانش‌آموزان را برای ورود به هنرستان‌ها ترغیب کنند. 

شعبانی تأکید کرد: دانش‌آموزان باید بدانند که راه میان‌بر برای تولید ثروت هنرستان است یک دانش‌آموز هنرستانی پایه دوازدهم با مهارتی که آموخته می‌تواند حداقل ماهی ۵ میلیون تومان درآمدزایی برای خود داشته باشد اما یک دانش‌آموز سال سوم دبیرستان یا همان پایه دوازدهم در رشته‌های نظری کاملا یک فرد مصرف‌کننده است. 

وی با بیان اینکه شناساندن فضاهای فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها نیازمند تبلیغات مناسب است، گفت: سازمان‌ها و روابط عمومی‌های مختلف از سازمان‌های فرهنگی، سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان آموزش و پرورش گرفته تا صدا و سیما باید رسالت معرفی رشته‌های فنی در هنرستان‌ها و شناساندن اهمیت آنها را بر دوش بگیرند. 

شعبانی ادامه داد: با معرفی فضای حرفه‌ای هنرستان‌ها به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان رغبت کافی در آنها برای ادامه تحصیل در هنرستان‌ها و ورود سریع‌تر به بازار کار جذاب رشته‌های فنی به وجود می‌آید. 

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان هنرستانی به هیچ عنوان نباید در خود احساس کمبود کنند بلکه به واسطه ورود به حوزه‌های فنی، حرفه‌ای و هنری باید در خود احساس غرور و افتخار کنند.

شعبانی افزود: مربیان، معلمان و مسئولان هنرستان باید اعتماد به‌نفس دانش‌آموزان هنرستان خود را تقویت کنند زیرا با تقویت اعتماد به‌نفس، دانش‌آموزان هنرستانی به اهمیت حرفه‌ای که می‌آموزند پی می‌برند و زودتر به تولید ثروت می‌رسند. 

وی افزود: برخی رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به ظرفیت زیرساخت‌ها و آینده دانشجویان اقدام به جذب و پذیرش دانشجویان بیشتر می‌کنند و متأسفانه افزایش ظرفیت برخی رشته‌ها محرکی قوی برای اقبال دانش‌آموزان به سمت رشته‌های نظری در دبیرستان‌ها و دوری از رشته‌های فنی در هنرستان‌ها است. 

شعبانی اذعان داشت: یکی از راهکارهای ترغیب دانش‌آموزان به سوی هنرستان‌ها و رشته‌های فنی ارائه بسته‌های پیشنهادی کاربردی متناسب با هر شهرستان است یعنی در بعضی شهرها اقبال به بعضی رشته‌ها بیشتر است که این موضوع در تدوین رشته‌های هنرستانی باید مد نظر قرار گرفته شود و هنرستان‌ها هم در مبحث آموزش و هم در مبحث کاربردی باید با حرفه‌های ارائه شده منطبق باشند.

وی گفت: حوزه‌های حرفه‌ای هنرستان‌ همان حوزه‌های تولیدی و خدماتی هستند؛ قسمت تولیدی آموزش‌های هنرستانی در جامعه در حوزه‌های صنعت و کشاورزی بروز پیدا می‌کند بنابراین امروزه هنرستان‌ها باید بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار بگیرند.

 

انتهای خبر/

ضرورت توجه بیشتر به هنرستان‌های کرمانشاه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از