حالت تاریک
بیش از این صبر نتوانیم آن ایوب بود؛

توقف‌گاهی به‌نام تسهیلات ازدواج در کرمانشاه

توقف‌گاهی به‌نام تسهیلات ازدواج در کرمانشاه

شاید اگر بگوییم که دریافت تسهیلات ازدواج در استان کرمانشاه نیازمند طی کردن هفت خان رستم است گزافه نگفته‌ایم در واقع جوانان کرمانشاهی درست پشت این ایستگاه متوقف می‌شوند و ماه‌ها در انتظار دریافت وام به سر می‌برند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ازدواج امر مقدسی است که دین مبین اسلام و پیامبر اکرم (ص) بر آن تأکید بسیاری دارند و وسیله‌ای برای حراست و حفاظت از آسیب‌های جامعه است اما در کنار تشویق به این امر خیر باید مشوق‌هایی برای جوانان در نظر گرفته شود تا بتوانند زندگی مناسبی را آغاز کنند.

در کشورمان برای کمک به ازدواج زوجین جوان تسهیلاتی تحت عنوان وام ازدواج برای جوانان در نظر گرفته شد که ابتدا مقدار آن طی سال‌های گذشته مبلغ ۳ میلیون تومان تعیین شد اما بعدها به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی مقدار آن به‌تدریج افزایش یافت به‌نحوی که برای امسال برای هر نفر ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده و برای زوج‌های جوان‌تر این مبلغ افزایش یافته است.

اما یکی از چالش‌های زوج‌های جوان از گذشته تاکنون دریافت این تسهیلات بوده به‌صورتی که بانک‌ها شرایط و مقررات خاصی را در این مسیر اعمال می‌کنند و یا نبود اعتبارات کافی موجب می‌شود متقاضیان برای دریافت وام ازدواج مدت زمان زیادی را در صف انتظار باشند و آغاز زندگی مشترک آنها به تأخیر می‌افتد زیرا برای تهیه مسکن و لوازم زندگی به پول آن نیازمند هستند.

بانک‌های عامل میزان اعتبار متفاوتی را برای پرداخت وام ازدواج در نظر می‌گیرند و همین سبب می‌شود زوج‌های جوان برای انتخاب بانک مورد نظر دچار تردید باشند و برای انتخاب بانکی که سريع‌تر تسهیلات را پرداخت کنند سرگردان باشند و همچنین مدت زمان ماندگاری در نوبت یکی از چالش‌های اصلی این حوزه است.

با توجه به اهمیت ازدواج جوانان و فرزندآوری طی سال‌های گذشته قانون جوانی جمعیت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما به نظر می‌رسد با وجود قانون‌های مختلف و تأثیرگذار در نهایت این اعتبارات هستند که نحوه اجرای قانون را مشخص می‌کنند و هم‌اکنون تعداد بسیاری از جوانان در نوبت دریافت هستند و در پاسخ تأخیرهای فراوان برای دریافت تسهیلات با پاسخ کمبود اعتبار مواجه می‌شوند.

استان کرمانشاه جزو استان‌هایی است که به‌دلیل قرار گرفتن در غرب کشور و نوار مرزی از اقتصاد به مراتب ضعیف‌تری برخوردار است و منابع تخصیص‌یافته به بانک‌ها نیز محدودتر از سایر استان‌ها است و استاندار کرمانشاه نیز در جلسات مختلف نسبت به تأمین اعتبار برای تسهیلات وام ازدواج تأکید دارند اما هم‌چنان این استان پایین‌تر از میانگین کشوری قرار دارد.

میانگین پرداخت وام ازدواج در کرمانشاه از کشور پایین‌تر است

حسین آذرکمند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: وام ازدواج یکی از تسهیلاتی است که توسط شورای جوانان پیگیری می‌شود و با همکاری بانک‌های عامل همواره سعی کرده‌ایم کم‌ترین مشکل را در استان کرمانشاه برای پرداخت تسهیلات داشته باشیم.

وی گفت: طی سال گذشته ۲۴ هزار و ۳۰۶ نفر متقاضی دریافت تسهیلات وام ازدواج بودند که ۸۰.۶۳ درصد وام خود را دریافت کردند که رقم بسیار خوبی در استان کرمانشاه است و باید سعی کنیم وضعیت موجود را بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۷۹ کرمانشاهی معادل ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج دریافت کردند اما متأسفانه میانگین پرداخت وام ازدواج از میانگین کشوری پایین‌تر است که بستگی به شرایط بانک‌های عامل دارد.

معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: ميانگين پرداخت وام ازدواج در کشور ۸۵.۷ درصد است که حدود ۵ درصد استان کرمانشاه از ميانگين کشور عقب‌تر است و باید با حمایت بانک‌ها و پرداخت تسهیلات زمینه کمک به زوج‌های جوان فراهم شود.

آذرکمند بیان کرد: تا پایان خردادماه سال جاری ۱۱ هزار و ۸۶۹ نفر برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند که ۳ هزار و ۲۴ نفر موفق به دریافت آن شدند و ۸ هزار و ۸۴۵ نفر در صف انتظار قرار دارند و بهترین بانک برای پرداخت تسهیلات بانک ملی است.

منابع تسهیلات ازدواج نیازمند افزایش است

جلال صفری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: تسهیلات وام ازدواج بر اساس سامانه بانک مرکزی پرداخت می‌شود و استان‌ها هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تأخیر و تعجیل آن ندارند و باید با توجه به نوبت وام‌گيرنده پرداخت شود.

صفری خاطرنشان کرد: منابع بانکی برای پرداخت تسهیلات مختلف محدود و متفاوت است و بانک‌ها معمولاً منابع مشخصی برای پرداخت تسهیلات اختصاص می‌دهند در صورتی که مبلغ وام ازدواج هر سال تغییر می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود در بازه‌های زمانی مختلف تعداد افراد کم‌تر یا بیشتری وام خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت جوان کشور زیاد است پیش‌بینی می‌شود تعداد متقاضیان طی امسال و سال‌های بعد افزایش پیدا کند و منابع تسهیلات وام ازدواج و فرزندآوری نیز باید به تبع آن افزایش پیدا کند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمانشاه افزود: تلاش می‌کنیم در شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمانشاه با جذب اعتبارات بیشتر زمینه پرداخت هر چه سریع‌تر تسهیلات ازدواج را فراهم و مشکلات و موانع را برطرف کنیم.

صفری خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تسهیلات ازدواج و ۱۹ هزار تسهیلات فرزندآوری به خانواده‌های کرمانشاهی پرداخت شد و تلاش می‌کنیم این وام و تسهیلات به‌موقع به مردم پرداخت شود.

مسئولان دغدغه‌مند جوانان باشند

امیر شهبازی شهروند کرمانشاهی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: متأسفانه با وجود گذشت چندین ماه از ثبت‌نام در سامانه وام ازدواج تاکنون پیامک معرفی به بانک ارسال نشده و باید دید پس از گذشت ۴۰ روز چه زمان این پیامک ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: پس از معرفی به بانک باید دید بانک عامل چه شرایطی مانند اعتبارسنجی و تائید ضامن برای پرداخت تسهیلات ازدواج، چه زمانی این وام را پرداخت خواهد کرد.

شهروند کرمانشاهی تأکید کرد: محل اشتغال خودم در شهر کرمانشاه قرار دارد اما برای دریافت تسهیلات شعبه بانک عامل در شهرستان اسلام‌آبادغرب را انتخاب کرده‌ام تا مدت زمان کمتری را سپری کند اما گویا چنین موضوعی صحت ندارد.

وی عنوان ‌کرد: بسیاری از جوانان برای تشکیل زندگی و خانواده نیازمند دریافت این تسهیلات هستند و بدون آن آغاز زندگی میسر نیست و از دولت انتظار داریم با توجه به اهمیت زندگی و امید جوانان پرداخت این تسهیلات را در اسرع‌وقت و بدون سخت‌گیری انجام دهند.

شهروند کرمانشاهی افزود: با توجه به وضعیت تورم و معیشت زوج‌های جوان برای خرید لوازم خانگی و تهیه مسکن نیاز جدی به وام ازدواج خود دارند تا بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند و انتظار از مسئولان این است که تسهیل‌کننده امور باشند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به مشکلات عدیده استان کرمانشاه از بیکاری وسیع تا نرخ تورم بالا و افزایش آسیب‌های اجتماعی انتظار می‌رود برای پرداخت وام ازدواج دیگر شاهد تشکیل صفوف طولانی نباشیم تا بیش از این بر بار مشکلات جوانان این دیار افزوده نشود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از