حالت تاریک
امام جمعه گیلانغرب:

غیبت حضرت ولیعصر(عج) از اسرار الهی است

غیبت حضرت ولیعصر(عج) از اسرار الهی است

امام جمعه گیلانغرب گفت: حکمت غیبت حضرت ولیعصر(عج) وقتی ظاهر می‌شود که حضرت ظهور کند و اسرار این غیبت خود را ایشان در زمان ظهورش بیان می‌کند و این در حیطه امر الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسوی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ علت غیبت امام زمان(عج) خود مردم بودند که به عوض بهره‌مندی و استفاده از امام قصد کشتن و نابودی ایشان را داشتند، این اهمال و کوتاهی خود مردم بود که موجب شد نتوانیم از هدایت امام مهدی(عج) بهره کامل را بگیریم. 

امام جمعه گیلانغرب افزود: سخن از مهدی موعود(ع) فراوان است و اعتقاد به مهدویت اصل مسلمی است که در بین مسلمانان رایج است، خداوند در سوره مبارکه قصص می‌فرماید «وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» و می‌خواهیم که منّت گذاریم بر مستضعفان در زمین و آن‌ها را پیشوایان [مردم] قرار می‌دهیم و آن‌ها را وارثان [زمین] قرار می‌دهیم. 

وی تصریح کرد: اصل حکمت طولانی شدن امر غیبت همچون بعضی از اصول مثل وقوع قیامت یا احوالات انسان‌ها در برزخ از اسرار الهی است، شیخ طبرسی در کتاب الاحتجاج جلد ۲، ص ۳۷۶ می‌فرماید «ان وجه الحکمه فی ذلک لا ینکشف الا بعد ظهوره» حکمت غیبت حضرت ولیعصر(عج) وقتی ظاهر می‌شود که حضرت ظهور کند و اسرار این غیبت خود را ایشان در زمان ظهورش بیان می‌کند و این در حیطه امر الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی بیان داشت: در برخی از روایات حکمت غیبت حضرت ولیعصر، خوف از اعدا (دشمنان) را ذکر کرده‌اند این هم یک حقیقت است، انبیا عظام بعد از امر تبلیغ دین، پیروانشان به انحراف کشیده شدند، بعد از ظهور حضرت رسول(ص) هم که انقلابش به ثمر می‌نشیند و مردم را هدایت می‌کند و از آن وضع نجات می‌دهد آخرین دستور خداوند به رسول‌الله(ص) این است که جانشینان خود را معرفی ‌کند. 

وی ادامه داد: به اذن خدا در حادثه غدیر و در آن شرایط سخت که حاجیان همراه رسول خدا در حجةالوداع جمع شده بودند این دستور آمد و پیامبر(ص) دست مولا را بالا بردند و جانشین خود را معرفی کردند، اما آنچه که پیداست متاسفانه هم مردم و هم قدرت‌طلبان جانشین رسول را کنار گذاشتند؛ به عبارتی این خوف برای ولادت حضرت مهدی(عج) هم وجود داشته است. 

امام جمعه گیلانغرب بیان داشت: پدر بزرگوار امام زمان(عج) را به جایی بردند (سامرا) که در لشگرگاهی حصر خانگی کردند، قبل‌تر هم پدربزرگشان امام هادی(ع) را هم در اینجا نگه داشتند؛ تهدید بر خاندان امام زیاد بود که اگر به دنیا بیاید ایشان را از بین ببرند اما به اذن خدا تولد صورت می‌گیرد همان‌طور که حضرت موسی(ع) در زمان فرعون متولد شدند و فرعون با آن کشتاری که راه انداخت نتوانست جلوی امر خداوند را بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی افزود: در روایتی ضراره از امام صادق(ع) پرسیدند که علت غیبت حضرت ولیعصر(ع) چیست؟ امام صادق(ع) فرمودند «یخالف علی نفسه»، ولی این ترس مذموم نیست بلکه کمال دین خواهی و کمال خواهی است، در زندگی امیرالمومنین(ع) می‌بینیم که وقتی پیغمبر(ص) خبر شهادتش را داد؛ علی(ع) خدا رو شکر کرد، اما امام(ع) در قضایایی که بعد از رحلت پیامبر(ص) پیش آمد و حق ایشان ضایع شد فرمودند وقتی دیدم یارانم اندک است بخل ورزیدم از مرگ که خودم و دیگران جانشان را به خطر بیندازند؛ چون در اینجا حجت خدا جانش را از دست می‌داد و خونش هدر می‌رفت و اولین کسی که بر او حفظ جان حجت خدا واجب است خود حجت خداست. 

امام جمعه گیلانغرب خاطرنشان کرد: اگر اراده خدا تعلق بگیرد حضرت ظهور می‌کند و همه عوامل در اختیارش قرار می‌گیرد اما خداوند نمی‌خواهد به این شکل حکومت را پی‌ریزی کند بلکه می‌خواهد مردم تشنه صلح شوند و خودشان سراغ این گمگشته بگردند درواقع مردم به یک حالتی درواقع تشنه به این آب ضلال برسند و باصفا شوند بر همین اساس بیان کرده‌اند چون که این تشنگی حاصل نشده هنوز غیبت ادامه دارد. 

وی در پایان گفت: خدا می‌بیند ۱۱ نور ولایت بعد از رسول خدا(ص) یکی پس از دیگری در مظلومیت کامل به شهادت رسیدند و یا خانه‌نشین شدند و مجال اینکه حکومت دینی را به تمام معنی در جهان ایجاد کنند پیدا نکردند بنابراین برای تنبیه مردم خداوند این یکی را نگه داشته است تا وقتی که مردم به توبه کردن بیفتند و همه آگاه شوند و از خداوند بخواهند که امام را برساند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از