حالت تاریک
چهارشنبه, 03 اردیبهشت 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
فلسفه تجدید نظر در نظام آموزشی
یادداشت؛

فلسفه تجدید نظر در نظام آموزشی

با پیروزی انقلاب اسلامی، ساختار آموزشی وابسته به نظام شاهنشاهی پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی کشور نبود. این ضعف، زمینه‌ساز ضرورت بازنگری و تحول بنیادین در نظام آموزشی شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با وجود ساختارهای فرهنگی و آموزشی، رژیم شاه، ظرفیت حرکت در مسیر اهداف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی را نداشت و نظام آموزشی و فرهنگی بیمار باقیمانده از آن، محیطی ناسالم و بیگانه از فرهنگ و راه و رسم ملت انقلابی رقم زده بود، با پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت تحولی بنیادین بیش از هر چیز احساس می‌شد. 

تحرک‌های ناجوانمردانه منافقین و گروهک‌های ضد انقلاب در ۲۹ فروردین ۱۳۵۹ با حمله به دانشگاه تربیت معلم و ضرب و شتم دانشجویان مسلمان و اینکه کنترل دانشگاه را در دست گرفتند، حجت را برای همگان تمام کرد که اقدامات جدی فرهنگی باید تدوین و پایه‌ریزی شود. 

مردم مانند تمام حوادث تاریخی این مرز پر گهر، در دوم اردیبهشت‌ماه همان سال با راهپیمایی پرشور و حیاتی در مقابل این فریب‌خوردگان کج‌اندیش، ایستادند و با دستان خالی، اما اراده‌هایی استوار و پولادین، با وجود مسلح بودن منافقان به سلاح‌های گرم، آن‌ها را تسلیم کرده و دانشگاه را آزاد کردند. این آغازی بود برای حرکتی عظیم در تمدن‌سازی که ریشه در مبارزه‌های هدفمند مردمی دارد. 

می‌توان گفت: پیروزی انقلاب اسلامی، نیاز به تحول عمیق در فرهنگ‌های وارداتی در جامعه و خصوصا در نظام آموزشی و فرهنگی کشور احساس می‌شد؛ چرا که نظام آموزش کشور که پایه فرهنگ جامعه است، تحت سلطه استعمار پایه‌ریزی شده بود و تأمین‌کننده نیازهای اساسی جامعه اسلامی و مبتنی بر فرهنگ اسلامی نبود. 

به همین خاطر، در ابتدای انقلاب گروه‌های مختلف وابسته به غرب و شرق دانشگاه را پایگاهی برای اشاعه عقاید انحرافی خود و نیز کانون مقابله با دانشجویان انقلابی و مسلمان قرار داده بودند و دانشگاه به صحنه زد و خورد و ضرب و شتم گروهک‌ها بدل شده بود. پس تحقق انقلاب فرهنگی امری بدیهی بود. 

بررسی اسناد تاریخی، مصاحبه‌ها، حوادث و… نشان می‌دهد؛ عمده‌ترین اهداف این انقلاب فرهنگی تجدید نظر در نظام آموزش و ساختار دانشگاه‌ها و متحول ساختن آن متناسب با نیازهای کشور و تأمین استقلال سیاسی، اقتصادی و رهایی از وابستگی به شرق و غرب و نیز تصفیه دانشگاه‌ها از عناصر وابسته به استعمارگران و ابرقدرت‌ها و به طور کلی از عناصر ضدانقلاب بود. 

پیام نوروزی حضرت امام خمینی (ره) در اول فروردین ۱۳۵۹ همچنین دیدار با اقشار مختلف مردم و اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها در اول اردیبهشت‌ماه همان سال که به تشریح چگونگی اسلامی شدن دانشگاه‌ها پرداختند، زمینه‌ساز انقلاب فرهنگی و به تبع آن تعطیلی دانشگاه‌ها از ۱۵خرداد ۱۳۵۹ تا ۲۷ آذر ۱۳۶۱ به منظور انجام اصلاحات و سالم‌سازی محیط دانشگاه‌ها شد. 

در واقع هدف اصلی از انقلاب فرهنگی، ترویج اندیشه پاک انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها و فضای جامعه برای ایستادگی در مقابل استکبار جهانی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی بود که امروزه جلوه‌های آن را در دنیا نیز می‌بینیم. 

یادداشتی به قلم دکتر مصطفی کریمی؛ مدرس دانشگاه‌های کرمانشاه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!