حالت تاریک
زیبایی‌های طبیعی‌تاریخی کرمانشاه را بشناسیم؛

قوری‌قلعه؛ شاهکار طبیعت تا پرآو؛ اورست ایران

قوری‌قلعه؛ شاهکار طبیعت تا پرآو؛ اورست ایران

غارها از جاذبه‌های طبیعی‌تاریخی استان کرمانشاه هستند که از میان آنها می‌توان به غارهای کاوات، پرآو، جوجار، قوری‌قلعه و شکارچیان اشاره کرد.

 

 علیرضا مرادی‌بیستونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: غارها از جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه هستند که از میان آنها می‌توان به غارهای کاوات، پرآو، جوجار، قوری‌قلعه، آفتاب، دودر، شکارچیان، کنجی، تاریک و غار قمارخانه اشاره کرد. 

این کارشناس پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: غارهای کاوات، جوجار و پرآو با توجه به اینکه در مناطق صعب‌العبور قرار دارند همگان قادر به بازدید از آنها نیستند اما در این میان این غارها «قوری‌قلعه» در معرض بازدید عموم قرار دارد.

 وی با بیان اینکه این غارها در زمره آثار تاریخی هستند، گفت: به غیر از غار قوری‌قلعه بقیه غارها نمی‌توانند مورد بازدید عموم قرار گیرند البته غار شکارچیان که در محوطه تاریخی بیستون قرار دارد می‌تواند مورد بازدید قرار گیرد.

آوه‌زا به معنای محل زایش آب است

مرادی‌بیستونی تصریح کرد: غار ««آوه‌زا» نیز که یکی از غارهای بسیار زیبا و دیدنی استان به‌شمار می‌آید مکان خوبی برای بازدید مردم است اما مسیر دسترسی به این غار بسیار سخت است و امکانات رفاهی نیز در نزدیکی آن وجودی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آوه‌زا به معنای محل زایش آب است، طبیعت کرمانشاه از صخره و آب تشکیل شده است و اکثر کوه‌های زاگرس در این استان کاسپی هستند به همین دلیل شاهد وجود غارهای متعددی در استان کرمانشاه هستیم. 

مرادی‌بیستونی افزود: این غارها در دوران پارینه سنگی قدیم، پارینه‌سنگی میانی، نوسنگی و حتی در دوره‌های بعد و دوره‌های تاریخی مسکونی بوده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 

وی ادامه داد: این غارها محل زندگی انسان‌ها بوده و توانسته‌اند از گذشته‌های دور از آنها به عنوان سرپناه استفاده کنند، امروزه غارهای متعددی در استان کرمانشاه قرار دارند برخی از این غارها در بخش طبیعی در زمره آثار و میراث طبیعی و طبیعت‌گردی جهانی به ثبت رسیده‌اند و دارای شاخصه‌های جهانی هستند.

این کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه برخی دیگر از غارها نیز به ثبت آثار ملی رسیده‌اند، تصریح کرد: دسترسی به برخی غارها فقط برای غارنوردان و کوهنوردان میسر است که از آن میان می‌توان به غار پرآو و غار جوجار اشاره کرد.

غار پرآو به اورست جهان معروف است

وی گفت: غار پرآو به اِورست غارهای جهان معروف است، از آنجا که این غار یکی از عمیق‌ترین غارهای جهان است مورد توجه بسیاری از غارنوردان حرفه‌ای داخلی و خارجی قرار گرفته است.

مرادی‌بیستونی ادامه داد: غار جوجار نیز از جمله غارهایی است که جدیداً کشف شده و کارهای بررسی و ثبت این غار توسط کوهنوردان، طبیعت‌گردان و بخش محیط‌زیست و میراث فرهنگی در دست اقدام است. 

وی افزود: از دیگر غارهای موجود در استان می‌توان به غارهای آفتاب، دودر، کنجی، دو اشکفت و قمارخانه اشاره کرد که در مناطقی هم‌چون دامنه‌های بیستون، طاق‌بستان و دیگر مناطق استان قرار گرفته‌اند این غارها به عنوان قدیمی‌ترین پناهگاه‌ها و مأمن‌هایی برای انسان در منطقه زاگرس شناخته شده‌اند. 

کوه‌های زاگرس از پرتجمع‌ترین مناطق سکونت انسان در دوران پارینه‌سنگی

مرادی‌بیستونی بیان کرد: منطقه کوه‌های زاگرس از پرتجمع‌ترین مناطق سکونت و استفاده انسان در دوران پارینه‌سنگی و عصر سنگ بوده است، غارهای دیگری در استان هستند که در دوران تاریخی مختلف وجود داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به غار تنگه بزازخانه اشاره کرد که در دوران نوسنگی مورد استفاده قرار گرفته است. 

غار قوری‌قلعه شاهکار طبیعت و طولانی‌ترین غار آبی جهان است

وی در ادامه گفت: یکی از شگفت‌انگیزترین غارها که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاهکارهای طبیعت نام برد غار قوری‌قلعه است این غار علاوه بر اینکه یک محیط بسیار زیبا و طبیعی است در آن آثاری از دوران پارینه‌سنگی و ساسانی نیز کشف شده است.

مرادی‌بیستونی عنوان کرد: ظروف دوره ساسانی که از درون این غار بیرون کشیده شده‌اند از شاهکارهای دوران ساسانی محسوب می‌شوند.

وی گفت: غار قوری‌قلعه در حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه با مرکز شهر کرمانشاه فاصله دارد و از نظر زیبایی دارای استلاگمیت‌هایی (مخروط‌های آهکی) بسیار زیبا است.

این کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه این غار محل تأمین آب اهالی روستای قوری‌قلعه است، گفت: برخی معتقدند «قعری قلعه» در واقع به معنای «پایین دره است» که قعر در این ترکیب به معنای پایین است.

غار قوری‌قلعه در دهه ۷۰ برای عموم مردم بازگشایی شد

 وی ادامه داد: در سال‌های دهه ۷۰ این غار برای بازدید عموم بازگشایی شد و هم اکنون ۶۰۰ متر از مسیر داخل این غار قابل پیاده‌روی و بازدید است، طول این غار حدود ۲ هزار و ۳۰۰ متر است که از این نظر یکی از طولانی‌ترین غارهای ایران محسوب می‌شود.

مرادی‌ بیستونی بیان کرد: تالارهای متعددی در داخل این غار وجود دارند که از آن میان می‌توان به تالار مریم اشاره کرد البته برخی تالارهای این غار برای دسترسی عموم آزاد نیست. 

وی گفت: سالانه افراد زیادی از سراسر ایران و جهان برای بازدید از این غار به منطقه هورامانات می‌آیند که شناخته‌شدن این غار به عنوان یک اثر تاریخی-طبیعی باعث ایجاد اشتغال در منطقه نیز شده که مردم به یُمن وجود این غار و حضور گردشگران می‌توانند به معرفی و فروش محصولات خود بپردازند. 

 

انتهای خبر/

 

قوری‌قلعه؛ شاهکار طبیعت تا پرآو؛ اورست ایران

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از