حالت تاریک
مازاد تولید چغندر قند دردسر کشاورزان سرپل‌ذهابی
از کشاورز اصرار و از کارخانه‌دار انکار؛

مازاد تولید چغندر قند دردسر کشاورزان سرپل‌ذهابی

یکی از چالش‌های حوزه کشاورزی در شهرستان سرپل‌ذهاب مازاد تولید محصول چغندر قند با وجود محدودیت ظرفیت کارخانه‌جات شهرستان است که موجبات نارضایتی آن‌ها را فراهم آورده است‌.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ چغندر قند یکی از محصولات مهم کشاورزی و استراتژیک برای رسیدن به اهداف اقتصادی در صنعت کشاورزی است که به دلیل سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی، ارزش غذایی فراوان، امکان کشت مکانیزه و صرفه اقتصادی مناسب به یکی از اجزای کلیدی اقتصادی کشاورزی تبدیل شده است.

جاگیری در تناوب زراعی یکی دیگر از مزایای این محصول است به نحوی که پس از کشت آن، خاک در یک شرایط مطلوب برای کشت دوم قرار می‌گیرد و همچنین ضمن کاهش تراکم علف‌های هرز و پوکی خاک، حاصل‌خیزی زمین را به میزان بسیاری افزایش می‌دهد.

کشت این محصول استراتژیک کشاورزی از سال‌های گذشته در شهرستان سرپل‌ذهاب آغاز شد اما سطح زیر کشت در سال گذشته به بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار رسید که ۱۲ درصد از کل کشت کشور است و بیش از ۲۴۰ هزار تن چغندر قند در سرپل‌ذهاب تولید شده است.

یکی از مشکلاتی که چغندرکاران سرپل‌ذهابی در سال کشاورزی گذشته با آن روبه‌رو بودند عدم تحویل محصولات آن‌ها از سوی کارخانه‌های قند بود، تحویل چغندر قند توسط کارخانه‌های قند انجام می‌شود و برای اینکه این مشکلات پیش نیاید نماینده‌های کارخانه‌ها قبل از کشت محصول با کشاورزان قرارداد دوطرفه منعقد می‌کنند و بیشتر از قرارداد منعقدشده دریافتی نخواهند داشت.

توان خرید محصول چغندر توسط کارخانه‌های قند سقف مشخصی دارد و بیشتر از سقف مورد نظر، توان خرید و تحویل محصولات کشاورزان را ندارند لذا کاشت بیش از نیاز کارخانه‌ها و خارج از قراردادهای منعقده باعث به‌وجود آمدن مشکلات عدم تحویل محصول چغندرکاران در زمان برداشت محصول می‌شود و لازم است برای جلوگیری از ضرر کشاورزان برنامه‌ریزی مناسب در رابطه با کشت این محصول در سرپل‌ذهاب انجام شود.

کارخانه‌های قند منطقه در سال‌جاری اعلام کرده‌اند که توان خرید محصول چغندر آن‌ها به میزان تولید در سطح زیرکشت ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است ولی هم‌اکنون کشاورزان سرپل‌ذهابی درخواست کاشت بیش از ۱۲ هزار هکتار چغندر قند را دارند و در واقع می‌خواهند بیش از توان خرید کارخانه‌های قند کاشت کنند.

برای کشت چغندر قند در سرپل‌ذهاب برنامه‌ریزی شود

عزیزی از کشاورزان سرپل‌ذهابی است که در این رابطه به خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: ما امسال مشکل زیادی برای تحویل محصول چغندر خود به کارخانه‌ها داشتیم چون کشت چغندر امسال بسیار زیاد بود و باید برای کشت آن در شهرستان برنامه‌ریزی شود تا این مشکلات به‌وجود نیاید.

انعقاد قرارداد با کارخانجات قبل از کشت محصول در شهرستان بین نماینده کارخانه و کشاورزان در کنترل کشت بسیار مهم است اما برخی از کشاورزان بدون توجه به این امر نسبت به کاشت چغندر پاییزه اقدام می‌کنند که باید یا برای آن‌ها فکری شود و یا از کشت محصول خارج از قراردادها جلوگیری به عمل آید.

نارضایتی کشاورزان سرپل‌ذهابی از کشت محصول چغندر قند

دارابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: کاشت محصول چغندر قند صرفه اقتصادی خوبی دارد و لذا ما امسال شاهد استقبال خوبی از سوی کشاورزان شهرستان بودیم.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب افزود: بر اساس برآوردهای اولیه و پایش سوابق و پهنه‌بندی‌های جهاد کشاورزی ۱۱ هزار هکتار برای کشت چغندر قند در شهرستان شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: اعلام آمادگی کارخانجات قند بیستون و اسلام‌آبادغرب، دو کارخانه اصفهان، شهرکرد و قزوین صرفاً ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است که با کشاورزان عقد قرارداد خواهند کرد.

دارابی با اشاره به نارضایتی مردم شهرستان افزود: نارضایتی کشاورزان از این موضوع است که نمی‌توانند سطح کشت مورد نظر خود را به چغندر قند اختصاص دهند و مشکل دوم نیز این است که کشاورزان تمایل دارند به دلیل بُعد مسافت و افزایش کرایه حمل بار، محصول خود را تحویل کارخانجات داخل استان دهند که ظرفیت دو کارخانه استان نیز محدود است و توان عقد قرارداد بیش از ظرفیت خود را ندارند.

وی تصریح کرد: لذا کشاورزانی که حواله دریافت کردند برای عقد قرارداد با نمایندگان کارخانجات خارج از استان از این موضوع ناراضی و گلایه‌مند هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: موضوع بعدی در این رابطه این است که کشاورزان انتظار دارند کارخانجات استان ظرفیت تحویل محصول خود را بین تمام دهستان‌ها تقسیم کنند اما این کارخانه‌ها بر اساس سیاست و برنامه‌های خود تمایل دارند در یک منطقه تمرکز داشته باشند که هم مدیریت برداشت برای آن‌ها آسان باشد و هم دستگاه‌های برداشت و حمل محصول آن‌ها متمرکز باشد که این موضوع هم باعث نارضایتی کشاورزان شهرستان شده است.

محصول چغندر قند با وجود صرفه اقتصادی و درآمدزایی مناسبی که برای کشاورزان دارد اگر بدون برنامه‌ریزی مناسب کاشت شود در زمان برداشت باعث به وجود آمدن مشکلاتی خواهد شد که می‌تواند کشاورز را از کاشت این محصول متضرر کند.

کارخانه‌های قند سرپل‌ذهاب ظرفیت خود را افزایش دهند

مرزبان بساطی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مرصادنیوز؛ اظهار داشت: کشاورزان شهرستان تقاضای سطح زیر کشت نزدیک به ۱۲ هزار هکتار چغندر را دارند در حالی‌که چغندر مورد نیاز هفت کارخانه قند ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

معاون امور عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار سرپل‌سرپل‌ذهاب افزود: بر این اساس اگر کشاورزان شهرستان بیشتر از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار چغندر کشت کنند کارخانه‌ای برای تحویل مابقی محصول برداشت شده اضافی آن‌ها وجود ندارد و قطعاً متضرر خواهند شد.

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم کارخانه‌های قند فعالیت خود را در سالی که به نام رشد تولید و مهار تورم مزین شده، افزایش دهند تا بتوانند محصولات کشاورزان را خریداری کنند.

این مقام مسئول اذعان داشت: کشاورزان همچنین از کارخانجات سطح استان انتظار دارند که ظرفیت تحویل چغندر خود را افزایش دهند تا کشاورزان بتوانند محصول برداشت شده خود را در داخل استان تحویل دهند.

معاون امور عمرانی فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: ما مکاتباتی با وزیر دفاع داشتیم و جلسه‌ای نیز با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی استان و نمایندگان هفت کارخانه قند برگزار کردیم و مطالبات کشاورزان شهرستان به آن‌ها منتقل شد اما پیگیری‌ها و مکاتبات ما تاکنون به نتیجه قطعی منجر نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ امیدواریم مطالبات و انتظارات کشاورزان و چغندرکاران شهرستان سرپل‌ذهاب با برنامه‌ریزی مناسب محقق شده و با تصمیم‌گیری لازم از بروز مشکلات برای چغندرکاران در زمان برداشت محصول جلوگیری شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از