کارشناس مسائل دینی مطرح کرد:
انتظار فرج مفهومی عمیقتر از انتظار ظاهری
کارشناس مسائل دینی انتظار فرج را مفهومی عمیقتر از امید ظاهری دانست و بر شناخت باطنی امام عصر (عج) و نقش عملی منتظران در زمینهسازی ظهور تأکید کرد.
حجتالاسلام والمسلمین مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ به اهمیت جایگاه امام زمان (عج) در زندگی انسانها و ضرورت تقویت ارتباط معنوی با آن حضرت اشاره کرد و با تأکید بر اینکه امام عصر (عج) تجلی نهایی صفات الهی و تکمیلکننده مسیر نبوت و امامت است، اظهار داشت: امام زمان (عج) نهتنها مایه هدایت و رحمت برای شیعیان، بلکه منجی همه انسانها در مقیاس جهانی است؛ شناخت و نقش ایشان در عالم هستی، کلید اصلی برای درک جایگاه انتظار است.
کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه شناخت ظاهری کافی نیست، افزود: شناخت حضرت ولیعصر (عج) باید به شکل عمیق و باطنی باشد، تنها در این صورت است که انسان میتواند جایگاه منحصربهفرد این امام عظیمالشأن را درک کند، این شناخت بهمعنای درک تأثیرات معنوی امام در عالم هستی و نقش حضرت مهدی (عج) در هدایت بشر است؛ بر اساس فرمایشات امیرالمؤمنین علی (ع)، هیچ فعالیت و حرکتی بدون شناخت و معرفت امکانپذیر نیست؛ بنابراین، شناخت امام زمان (عج) گام اول برای ارتباط معنوی با ایشان است.
وی با ذکر روایتی از دیدار یکی از خادمان امام حسن عسکری (ع) با حضرت حجت (عج) پیش از غیبت، تأکید کرد: شناخت، تنها زمانی عمیق میشود که انسان امام (عج) را بهعنوان منجی، پناهگاه و واسطه فیض الهی در تمام جنبههای زندگی بپذیرد؛ شناخت واقعی ایشان به درک نقش ایشان در هدایت، دفع بلاها و نجات بشریت وابسته است، نه صرفاً به شناخت ظاهری.
میرزایی در ادامه به نقش محبت در مسیر شناخت اشاره و عنوان کرد: محبت به امام زمان (عج) از دل معرفت و شناخت عمیق به وجود میآید، این محبت نوعی وابستگی قلبی و روحی به حضرت است که انسان را به سمت اطاعت از دستورات اهل بیت (ع) سوق میدهد؛ محبت و اطاعت، دو اصل مکملاند که ارتباط انسان با امام زمان (عج) را تقویت کرده و زمینهساز پیادهسازی آموزههای مهدوی در زندگی فردی و اجتماعی میشوند.
این فعال حوزه مهدویت تأکید کرد: این محبت باید به مرحلهای برسد که اعمال انسان منعکسکننده باور عمیق او به نقش امام زمان (عج) باشد؛ اطاعت از امام عصر (عج) بهمعنای هماهنگ کردن همه جنبههای زندگی با دستورات اهل بیت (ع) و تلاش برای اجرای سبک زندگی مهدوی است.
این کارشناس مذهبی در تشریح مفهوم انتظار فرج، بیان کرد: انتظار فرج، تنها به معنای امید به ظهور امام زمان (عج) نیست، بلکه یک سبک زندگی و رویکرد کلی است که بر اساس اصول مهدوی تنظیم میشود، امام صادق (ع) در این زمینه فرمودهاند: «شیعیان باید به فضل اهل بیت (ع) معرفت پیدا کنند، از ایشان پیروی کنند و انتظار فرج را بکشند».
وی اذعان کرد: منتظر واقعی کسی است که در همه ابعاد زندگی خود، از خانواده و جامعه گرفته تا کار و مسئولیتهای اجتماعی، نشان دهد که آماده ظهور امام عصر (عج) است این آمادگی باید در رفتار، اخلاق، عبادات و تعاملات فردی و اجتماعی دیده شود.
میرزایی در ادامه به نقش انسانها در زمینهسازی ظهور اشاره کرد و گفت: منتظران واقعی نمیتوانند تنها به دعا و امیدواری اکتفا کنند، بلکه باید برای فراهم کردن زمینههای ظهور، تلاش عملی داشته باشند، این تلاش شامل تربیت نسل مهدوی، اصلاح اخلاقی و اجتماعی، ترویج آموزههای اهل بیت (ع) و حفظ انسجام و اتحاد در جامعه است.
این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه هر عملی در این راستا به معنای اعلام آمادگی برای ظهور است، تصریج کرد: اگر ما در رفتار و اعمال خود، مراقبت و دقت داشته باشیم و تلاش کنیم که زندگی خود را با آموزههای امام عصر (عج) هماهنگ کنیم، این خود پیام انتظار را به ایشان منتقل میکند و نشان میدهد که ما آماده حضور حضرت هستیم.
وی به وظایف فردی و اجتماعی منتظران اشاره کرد و افزود: در سطح فردی، منتظر باید با اصلاح رفتار و تقویت ایمان خود، آمادگی معنوی پیدا کند، در سطح اجتماعی نیز تلاش برای عدالتخواهی، اصلاح امور جامعه و کمک به دیگران، از وظایف کلیدی منتظران است؛ منتظران باید رنگ و بوی انتظار را در تمام جنبههای زندگی خود نشان دهند.
میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار امام زمان (عج) تنها یک مفهوم معنوی نیست، بلکه یک مسیر عملی است که در همه ابعاد زندگی انسان جریان دارد، اگر بتوانیم زندگی خود را در مسیر انتظار تنظیم کنیم، نهتنها ارتباط معنوی ما با امام عصر (عج) تقویت میشود، بلکه زمینهساز ظهور نیز خواهیم بود؛ مهمترین پیام انتظار، آمادگی واقعی و پایدار در گفتار، رفتار و اعمال است که نشاندهنده منتظر بودن ماست.
انتهای خبر/