حالت تاریک

مقایسه تعداد کلیساها و مساجد

مقایسه تعداد کلیساها و مساجد

با مقایسه آمار کلیساهای ایران نسبت به مساجد مسلمانان در فرانسه، روشن می‌شود که مسیحیان ایران _ به رغم تعداد بسیار اندکی که دارند، در مقابل جمعیت عظیم مسلمانان فرانسه، از اما کن مذهبی بسیار بیشتری برخوردارند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با مقایسه آمار کلیساهای ایران نسبت به مساجد مسلمانان در فرانسه، روشن می‌شود که مسیحیان ایران _ به رغم تعداد بسیار اندکی که دارند_ در مقابل جمعیت عظیم مسلمانان فرانسه، از اما کن مذهبی بسیار بیشتری برخوردارند.

این تعداد از عبادتگاه‌های اقلیت‌ها نه تنها در مقایسه با مساجد مسلمانان در کشورهای دیگر، بلکه حتی در مقایسه با سرانۀ فضای عبادی مسلمانان در خود ایران هم شگفتی‌آور است، زیرا اقلیت‌های دینی، نزدیک به ۳ برابر مسلمانان به نسبت جمعیت، فضای عبادی دارند.

مسیحیان بیش از ۲۵۰ کلیسا در سطح کشور در اختیار دارند و تقریبا به ازای جمعیتی حدود ۳۲۰ نفر (و به عبارتی ۵۰۰نفر)، یک کلیسا برای آنان وجود دارد؛ در حالی که به ازای هر ۱۱۰۰ مسلمان یک زیارتگاه وجود دارد، اما کن مذهبی اقلیت‌ها همچنین به طور پیوسته از سوی دولت و با هزینۀ عمومی ترمیم و بازسازی می‌شود؛ برای نمونه: کلیسای تاریخی «سنت هوانس» مراغه که قدمتی هشتصدساله دارد و تنها کلیسای جنوب استان آذربایجان شرقی است، توسط ادارۀ میراث فرهنگی و گردشگری در حال بازسازی است.

اما در فرانسه که به اصطاح مهد آزادی است وضع کاما متفاوت است، اسلام بزرگترین اقلیت دینی فرانسه است و بیشترین تعداد مسلمانان در کشورهای غربی در این کشور زندگی می‌کنند، سازمان سیا جمعیت مسلمانان در فرانسه را بین ۹-۷ درصد جمعیت فرانسه یعنی حدود ۵میلیون نفر می‌داند البته جمعیت مسلمانان در فرانسه را تا ۸ میلیون برآورده کرده‌اند که این اختاف، به دلیل‌عدم تظاهر بسیاری به اسلام است؛ چرا که مذهب به عنوان مانعی در راه جذب مسلمانان در جامعه فرانسوی است.

اما با وجود جمعیت بسیار زیاد مسلمانان، در کل فرانسه، فقط ۸ مسجد جامع وجود دارد و عاوه بر آن، می‌توان از حدود صد نمازخانه تقریبا آبرومند و نمازخانه‌های کوچکی که در مغازه ها، خانه ها، کارگاه‌هایی که در سراسر فرانسه به این امر اختصاص یافته، نام برد.

درمجموع حدود ۱۵۰۰ مسجد و محل عبادت مختص مسلمانان وجود دارد، یعنی به ازای هر ۳۳۰۰ مسلمان فقط یک مکان عبادی وجود دارد، البته برخی معتقدند که آمار مرا کز عبادی در حال حاضر در فرانسه ۲۵۰۰ عدد است که بازهم عدد قابل توجهی فاصله میان اقلیت مسیحی در ایران و اقلیت مسلمان در فرانسه وجود دارد.

مقایسه تعداد نمایندگان ادیان در مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس سنای آمریکا

در ایران حدودا به ازای هر ۲۸۰.۰۰۰ نفر، یک نماینده در مجلس شورای اسامی حضور دارد، از طرف دیگر، اقلیت‌های دینی در ایران تنها حدود ۲ درصد جمعیت، یعنی حدود ۱۶۰.۰۰۰ نفر هستند یعنی به طور طبیعی اقلیت‌ها نباید حتی یک نماینده داشته باشند؛ در حالی که از ۲۹۰ نماینده مجلس، پنج نفر مربوط به اقلیت‌های دینی است.

طبق اصل ۶۴ قانون اساسی، زرتشتیان، کلیمیان، مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده دارند، اقلیت‌ها نه تنها در مجلس حضور داشته، بلکه در جلسات غیرعلنی که سریترین مباحث نظام مطرح می‌شود نیز حاضرند.

اما در آمریکا مسئله کاما متفاوت است، مسلمانان بیش از ۲ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند و یهودیان کمتر از ۲ درصد، اما ساختار آرا به صورتی است که مثلا در سال‌های اخیر تعداد نمایندگان مسلمان در مجلس فقط دو نفر بوده است که همان نیز به دلیل مخالفت سیاستمداران تندرو با حضور آن‌ها در رأس ساختار سیاسی کشور، همواره با چالش‌های خاصی همراه بوده است؛ اما یهودیان که کمتر از مسلمانان جمعیت دارند ۳۸ نماینده در مجلس آمریکا دارند!

این مقایسه، گوشه‌ای از توجه جمهوری اسلامی به اقلیت‌ها در مقابل ظلم آمریکا و کشورهای غرب را نشان می‌دهد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از