معاون متوسطه آموزش و پرورش کرمانشاه مطرح کرد:
نمرات حبابی چالش دانشآموزان کرمانشاهی
معاون متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: یکی از مشکلات عمده ما در هدایت تحصیلی، وجود نمرات حبابی است، این امر موجب میشود دانشآموزان به رشتههایی هدایت شوند که توانایی و استعداد لازم برای آنها را ندارند.
ماشاءالله پروین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با اشاره به وضعیت تحصیلی دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی اظهار داشت: در دوره ابتدایی به دلیل ارزشیابی توصیفی، معیار نمرهدهی وجود ندارد و افت تحصیلی قابل توجهی دیده نمیشود.
معاون متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: در دوره متوسطه اول نیز با توجه به برگزاری امتحانات داخلی توسط معلمان، مشکلات چندانی وجود ندارد، اما مسئله مهم، بحث هدایت تحصیلی است که شامل ارزیابی میانگین نمرات، آزمونها و نظر دانشآموز و والدین میشود.
وی با اشاره به چالشهای هدایت تحصیلی، گفت: یکی از مشکلات عمده ما در هدایت تحصیلی، وجود نمرات حبابی است، این امر موجب میشود دانشآموزان به رشتههایی هدایت شوند که توانایی و استعداد لازم برای آنها را ندارند و این موضوع در دوره متوسطه دوم افت تحصیلی را بهدنبال دارد.
پروین افزود: در متوسطه دوم، دو شاخه نظری و مهارتی دارد؛ در هنرستانها، به دلیل ماهیت عملی و پودمانی دروس، مشکلات کمتری وجود دارد اما در شاخه نظری، بیشترین تراکم دانشآموزان در رشتههای تجربی و انسانی است که عدم توازن رشتهای ایجاد کرده است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این موضوع بهویژه در سالهای اخیر بهدلیل نگاه اشتباه جامعه به رشته تجربی و چشمانداز شغلی آن، تشدید شده است.
وی در ادامه به نتایج مثبت در امتحانات نهایی و کنکور اشاره کرد و گفت: با توجه به تأثیر تصحیح الکترونیکی و سئوالات مفهومی بر نتایج امتحانات نهایی، میانگین نمرات نهایی در استان کرمانشاه واقعیتر شده و رشد قابلتوجهی داشته است.
پروین عنوان کرد: در سال تحصیلی اخیر، میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم در کرمانشاه حدود نیم نمره نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
وی درباره نتایج کنکور افزود: در کنکور امسال، بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از دانشآموزان استان در رشتههای مختلف پذیرفته شدند.
پروین گفت: از تعداد فوق، ۳۵۰ نفر در رشتههای برتر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و ۵۰۰ نفر در رشتههای پیراپزشکی قبول شدند، همچنین ۲۰۰ نفر در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدهاند.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت هدایت تحصیلی صحیح و توجه به استعداد دانشآموزان، اظهار امیدواری کرد: با برنامهریزیهای دقیق و همراهی معلمان، مدیران و خانوادهها شاهد رشد بیشتر در میانگین نمرات نهایی و نتایج درخشان کنکور خواهیم بود.
انتهای خبر/