حالت تاریک
مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه خبر داد:

ورود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز به مدارس کرمانشاه

ورود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز به مدارس کرمانشاه

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: امسال حدود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز وارد چرخه تعلیم و تربیت خواهند شد که از این تعداد ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر را کلاس اولی‌ها تشکیل خواهند داد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ سلمان محمدی ظهر امروز سه‌شنبه در نشست خبری که در سالن جلسات آموزش و پرورش کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که در طی دو سال اخیر انجام گرفت موضوع استخدام معلمان جدید بود که در شیوه جدید گزینش معلمان عدالت و شایسته‌گزینی رعایت شده است.

وی گفت: داوطلبان استخدام در آموزش و پرورش پس از قبولی در آزمون کتبی که معمولاً به صورت سه برابر ظرفیت اعلام می‌شود وارد مراحل بعدی گزینش می‌شوند در ابتدا مدارک امتیاز آور خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند سپس در مصاحبه و گزینش عمومی شرکت می‌کنند و در پایان در ارزیابی تخصصی حضور می‌یابند به این منظور برخی از معلمان دوره‌های آموزش ارزیاب را می‌گذرانند و به عنوان ارزیاب انتخاب می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: ۲۰ مدرسه به عنوان ۲۰ کانون ارزیابی انتخاب می‌شوند و در هر کانون هشت ارزیاب مستقر می‌شود روزانه ۶ تا هفت داوطلب برای ارزیابی به کانون‌های ارزیابی مراجعه می‌کنند تا پنج دقیقه قبل از شروع فرآیند ارزیابی هیچ‌ کسی نمی‌داند در این کانون قرار است چه ویژگی‌ها و موضوعاتی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

محمدی بیان کرد: هر حوزه کدی را دریافت می‌کند که با واردکردن آن کد یک سناریو را دریافت می‌کند داوطلب بر اساس این سناریو باید چندین کار را انجام دهد یکی از این کارها ایفای نقش است در این مرحله یکی از ارزیاب‌ها یکی از مسائل آموزشی را به صورت نمایشی با داوطلب بازی می‌کند تا واکنش او را در برخورد با آن مسئله مشاهده و ثبت کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مراحل ارزیابی ارائه تدریس است که در آن به داوطلب موضوعی برای تدریس داده می‌شود در این مرحله ارزیاب‌ها شیوه‌های تدریس داوطلب را با دقت مشاهده و نشانگرهای موجود در تدریس را ثبت می‌کنند مرحله آخر ارزیابی داوطلبان شرکت در بحث گروهی است در این مرحله داوطلبان در کنار هم می‌نشینند و نظرات خود را درباره موضوعی که به آنها داده شده است بیان می‌کنند و با یکدیگر به تبادل نظر می‌پردازند.

محمدی گفت: اعمال نظر شخصی در این شیوه ارزیابی و گزینش معلمان به هیچ عنوان جایی ندارد و ارزیابان با دقت مشاهدات خود را از رفتار و نحوه تدریس معلم ثبت می‌کنند مدارک و مستندات به همراه در نهایت اسامی پذیرفته‌شدگان توسط این سازمان اعلام می‌شود این شیوه که در آن معلمان توسط معلمان گزینش می‌شوند نسبت به شیوه‌های پیشین استخدام معلمان هم به عدالت و هم به شایسته‌گزینی نزدیک‌تر است. 

جذب ۴ هزار معلم در آموزش و پرورش استان کرمانشاه

وی در ادامه افزود: در طی دو سال گذشته قریب به ۴ هزار نفر با این شیوه به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند در این مدت جمع کثیری از معلمان با سابقه پس از تعیین تکلیف رتبه‌بندی‌شان بازنشسته شدند که با استخدام این تعداد، کمبود نیروی انسانی به میزان زیادی جبران شد، می‌توان گفت تقریباً هیچ دستگاهی در استان با این کمیت و کیفیت نیرو جذب نکرده است.

اعمال ۵۰ یا ۶۰ درصد معدل امتحان نهایی در کنکور

محمدی تصریح کرد: کار با ارزش دیگری که در طی این دو سال انجام شد اعمال ۵۰ یا ۶۰ درصد معدل امتحان نهایی در کنکور بود شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی است این شورا پس از بررسی‌های فراوان آموزش و پرورش را مکلف به استانداردسازی آزمون‌های نهایی خود کرد تا دیگر دانش‌آموزان استرس کنکور نداشته باشند.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با این شیوه آزمون کنکور تأثیر ۴۰ درصدی و معدل دروس نهایی آموزش و پرورش تأثیر ۶۰ درصدی در گزینش نهایی دانشجویان خواهند داشت در سال گذشته در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحانات نهایی با موفقیت در استان برگزار شد.

وی افزود: برای برگزاری این آزمون‌ها ۱۸۰ حوزه اجرایی در کل استان فعال بودند به حمدالله در این حوزه‌ها آزمون‌های هر سه رشته علوم تجربی، علوم انسانی و ریاضی با شیوه بسیار دقیق و صحیح برگزار شدند، پاسخ‌برگ دانش‌آموزان پس از برگزاری هر آزمون در محل همان آزمون اسکن می‌شد مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش برگه‌های اسکن شده را بدون سربرگ برای تصحیح توسط معلمان در سراسر کشور توزیع می‌کرد.

محمدی گفت: هیچ معلمی نمی‌دانست برگه چه دانش‌آموزی و از کدام استان را تصحیح می‌کند پس از تصحیح برگه‌های بارگذاری‌شده بر روی سامانه توسط معلمان، این برگه‌ها یک بار دیگر توسط یک همکار دیگر تصحیح می‌شد و معلم دومی نمی‌دانست که برگه‌هایی که در حال تصحیح آنها بود قبل از او توسط معلم دیگری تصحیح شده بودند. 

وی ادامه داد: اگر اختلاف نمره در این حالت یک نمره و یا بیش از یک نمره بود سیستم به طور خودکار معلم سوم قرار می‌داد، پس از اعلام نتیجه اگر باز هم دانش‌آموز اعتراض داشت معلم چهارمی نیز آن را تصحیح می‌کرد این روش برگزاری، تصحیح و درج نمرات نهایی نیز بسیار عادلانه است و کسی نمی‌تواند در آن اعمال نظر شخصی انجام دهد.

این مسئول تصریح کرد: حُسن دیگر این روش این است که مرجعیت را به معلم و کتاب برمی‌گرداند این روش عدالت را حتی در مناطق محروم نیز برقرار می‌کند زیرا در گذشته کسانی که پول داشتند هزینه‌های هنگفت کلاس‌های تکنیک‌های تست‌زنی را پرداخت می‌کردند و این تکنیک‌ها را می‌آموختند و در کنکور موفق‌تر بودند و کسانی که این تکنیک‌ها را یاد نمی‌گرفتند از موفقیت کمتری برخوردار می‌شدند.

وی گفت: برعکس آن شیوه امروزه سئوال‌های مفهومی از کتاب طرح می‌شود و هرجا که کتاب باشد مسلماً معلم هم هست و خوشبختانه با شیوه‌های جدید گزینش هم اکنون تمام مدارس از معلم‌های توانمند برخوردار هستند، وقتی مرجعیت به مدرسه، معلم و کتاب بازگشت دانش‌آموز دیگر یک بُعدی بار نمی‌آید که فقط تست‌زنی کند و مدرسه به مکانی برای تربیت تبدیل می‌شود. 

محمدی بیان کرد: پس برای جمع‌بندی می‌توان گفت که امسال امتحانات نهایی هم در حوزه اجرا و هم در حوزه تصحیح با موفقیت به انجام رسیدند و سال آینده شاهد تأثیر ۶۰ درصدی نمره این امتحانات در آزمون ورودی دانشگاه‌های سراسر کشور خواهیم بود.

ساخت ۳۷ چمن مصنوعی در مدارس سطح استان با رعایت اصل عدالت و محرومیت‌زدایی

وی در ادامه گفت: کار بسیار خوب دیگری که در این مدت به انجام رسید در حوزه ورزش بود، قریب به ۳۷ چمن مصنوعی در مدارس سطح استان و شهر کرمانشاه با رعایت اصل عدالت و محرومیت‌زدایی ساخته شد، اداره کل ورزش و جوانان استان به اندازه معاونت ورزش آموزش و پرورش زمین مصنوعی در استان نساخته است.

محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر زمین‌های احداث‌شده چهار استخر جدید نیز در دست ساخت هستند حدود ۱۷ سالن ورزشی و کلاس درس تربیت بدنی نیز به سالن‌ها و کلاس‌های قبلی اضافه شده‌اند که ساخت سالن‌ها با اولویت مدارس دخترانه بوده است.

وی عنوان کرد: گلایه‌هایی در زمینه تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی در مدارس و دو شیفت‌شدن آنها در مناطقی همچون ۲۲ بهمن یا کارمندان وجود دارد، متأسفانه با توجه به انبوه‌سازی مسکن، رشد آپارتمان‌نشینی، افزایش جمعیت و نبود فضای کافی برای ساخت مدارس جدید، با مشکل افزایش جمعیت کلاس‌های درس مدارس و دو شیفت‌شدن آنها مواجه شده‌ایم. 

محمدی اذعان داشت: علاوه بر آن اشراف آپارتمان‌ها بر مدارس دخترانه موجب شده تا آموزش و پرورش، سالن‌های سرپوشیده ورزشی را در محیط مدرسه با اولویت مدارس دخترانه بسازد تا دختران بتوانند بدون ترس از دیده‌شدن به ورزش بپردازند البته این سالن‌ها در ساعات تعطیلی مدارس، اجاره داده می‌شود تا بخشی از هزینه‌های آموزش و پرورش به این صورت جبران شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهای خوب انجام گرفته در دو سال اخیر رتبه‌بندی معلمان بود هرچند رتبه‌بندی در اجرا ایراداتی داشت اما به حمدالله یک کار بسیار بزرگ در راستای معیشت فرهنگیان عزیز بود. 

محمدی گفت: در حوزه ساماندهی نیروی انسانی نیز استان کرمانشاه با پیش‌بینی‌های انجام‌شده در ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۲ توانست نیروها را به صورت عادلانه در سطح مدارس استان توزیع کند و خوشبختانه مشکل زیادی در زمینه تعداد و ساماندهی نیروی انسانی وجود نداشت.

هیچ‌گونه کمبودی در زمینه نیروی انسانی نخواهیم داشت

وی افزود: با پیش‌بینی‌ها و تمهیداتی که برای سال جدید در نظر گرفته شده است امسال نیز هیچ‌گونه کمبودی در زمینه نیروی انسانی نخواهیم داشت و در واقع از ابتدای مهر هیچ کلاس بدون معلم و هیچ معلم بدون کلاسی در سطح استان وجود نخواهد داشت. 

آموزش و پرورش کرمانشاه آماده پاسخ‌گویی به انتقادات و شکایات دانش‌آموزان و والدین

محمدی افزود: در این راستا در قالب پروژه مهر تمهیدات لازم در زمینه برنامه، فضا، تجهیزات و نیروی انسانی در نظر گرفته شده است تا هیچ مشکلی از ابتدای مهر وجود نداشته باشد؛ با این وجود آموزش و پرورش همیشه آماده پاسخ‌گویی به انتقادات، اعتراضات و شکایات دانش‌آموزان و والدین عزیز بوده و هر کجا که مشکلی گزارش شود سریعاً برای بررسی و رفع آن اقدام خواهد کرد.

امسال حدود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز وارد چرخه تعلیم و تربیت خواهند شد

وی خاطرنشان کرد: امسال حدود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز وارد چرخه تعلیم و تربیت خواهند شد که از این تعداد ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر را کلاس اولی‌ها تشکیل خواهند داد و ان‌شاءالله دانش‌آموزان از اول مهر بدون مشکل در سر کلاس‌های درس حاضر خواهند شد.

بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت دانش‌آموزان است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت دانش‌آموزان است، از خانواده‌ها تقاضا کرد فرزندان خود را در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونتشان ثبت‌نام کنند.

دریافت شهریه در مدارس اجباری نیست

وی در ادامه با بیان اینکه از مدارس خواسته شده هنگام دریافت کارنامه و ثبت‌نام دانش‌آموزان برای دریافت شهریه به خانواده‌ها سخت‌گیری نکنند، تأکید کرد: دریافت شهریه هنگام دریافت کارنامه و ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست اما انتظار داریم خانواده‌ها با مشارکت داوطلبانه به مدارس کمک کنند.

خانواده‌ها برای سرویس مدرسه در سامانه «سپند» ثبت‌نام‌ کنند 

محمدی در ادامه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آموزش و پرورش متولی سرویس مدارس نیست، گفت: خانواده‌ها باید برای استفاده از دانش‌آموزان از سرویس مدرسه در سامانه «سپند» ثبت‌نام‌ کنند و همچنین در مورد روپوش دانش‌آموزان از مدیران مدارس خواسته شده نسبت به این موضوع سخت‌گیری نکنند.

 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از