پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-05-07 01:11 - شماره خبر : 8417 0
مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه مطرح کرد:

کاهش آورده متقاضیان در نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تأمین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن اهمیت دارد، گفت: کاهش طبقات پروژه‌های نهضت ملی مسکن کرمانشاه منجر به کاهش سهم آورده متقاضیان شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به اهمیت ساخت مسکن برای عموم مردم و به دنبال اطلاع از آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن بر آن شدیم با رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به گفتگو بنشینیم که شرح آن در ادامه می‌آید.

مرصادنیوز: وظایف وزارت راه و شهرسازی چیست و در راستای چه اهدافی گام برمی‌دارد؟

الماسی: مجموعه وزارت راه و شهرسازی و به‌تبع آن ادارات راه و شهرسازی از مجموعه‌های مهم و اثرگذار کشور هستند که در حوزه مسکن، شهرسازی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی دارای مسئولیت‌های تأثیرگذاری است که مأموریت‌های خود را متناسب با اولویت کشور انجام می‌دهد و در دولت سیزدهم با تأکید رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی سعی شد تا به بهترین وجه‌ممکن پروژه‌ها به سرانجام برسد.

مرصادنیوز: قانون مسکن مصوب سال ۸۷ را چگونه ارزیابی می‌کنید و نقش آن را در گسترش ساخت و ساز تا چه میزان مؤثر می‌دانید؟

الماسی: هر طرح و پروژه‌ای قطعاً معایب و مزایای خاص خود را دارد اما مهم آن است که چگونه از آن به بهترین وجه‌ممکن بهره‌برداری شود که نمونه آن قانون ساخت مسکن مصوب سال ۸۷ بوده که با توجه به اهمیت ساخت و ساز برای تأمین مسکن مورد نیاز مردم رویکرد دولت‌ها در این عرصه بسیار مهم است.

در سال ۸۷ قانونی مصوب شد که حمایت برای ساخت و تولید مسکن را ساماندهی کرد با وجود اینکه تا پیش از این قانون برنامه دقیق و مدون برای اجرای طرح‌های مختلف وجود نداشت و دولت‌های مختلف برای ساخت مسکن به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌کردند و طرح‌ها یا به نتیجه می‌رسید یا به حال خود رها می‌شد.

در این قانون به ساخت مسکن به‌ویژه برای محرومان توجه ویژه شد و با حذف قیمت زمین از قیمت تمام‌شده بخش قابل‌توجهی از قیمت نهایی کاهش یافت زیرا حداقل ۲۰ درصد از هزینه ساخت برای تأمین زمين است که در طرح مسکن مهر دولت نهم و دهم تجربه‌های خوبی در این زمینه حاصل شد و توانست به مردم کمک کند اما دولت یازدهم و دوازدهم نگاه چشم‌گیری به موضوع ساخت مسکن نداشت و به‌دلیل این که تسهیلات بانکی حذف شد با کمبود زمين مواجه شدیم به‌صورتی که بین عرضه و تقاضا فاصله شکل گرفت و نرخ اجاره‌بها نیز افزایش یافت.

در سال ۹۷ بخش دیگری تحت عنوان جهش تولید مسکن به قانون مصوب سال ۸۷ اضافه شد که مکمل و تکمیل‌کننده آن بود و جهت حرکت کلی دولت‌ها را به وضوح مشخص کرد.

مرصادنیوز: طرح نهضت ملی در دولت سیزدهم چگونه شکل گرفت؟

الماسی: در دولت سیزدهم قانون جهش تولید مسکن برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن مورد توجه و تأکید قرار گرفت تا بتوانیم نیاز جامعه را پاسخگو باشیم و مسیر ساخت مسکن متوقف نشود.

در ماده ۱۷ قانون سال ۸۷ تولید مسکن اختیارات ویژه‌ای به استانداران تنفیذ شد تا بتوانند به‌صورت ویژه جلسات مختلف را تشکیل و پیگیری ویژه در این حوزه را داشته باشند و این اختیار توسط قانون‌گذار دیده شده است.

ادامه طرح نهضت ملی مسکن در آینده نیازمند توجه مجلس شورای اسلامی و دولت چهاردهم است تا بتوانند ادامه‌دهنده این مسیر باشند.

مرصادنیوز: نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه چگونه آغاز شد؟

الماسی: با توجه به اینکه استان کرمانشاه جزو آخرین استان‌هایی بود که استاندار آن انتخاب شد اجرای طرح نهضت ملی مسکن با مشکلاتی مواجه شد اما طی یک سال پس از آن با تأمین زمين به عنوان زیرساخت اصلی مورد توجه قرار گرفت و سعی شد پروژه‌ها با سرعت بیشتری دنبال شود.

یکی از مشکلات حوزه مسکن در زمان استانداری آقای امیری‌مقدم این بود که طرح‌ها متناسب با توان مردم و دیدگاه اجتماعی تعریف نمی‌شد و اولویت مسئولان افزایش کیفیت ساختمان برای جبران نواقص مسکن مهر بود که تعداد واحدها را در طبقات و تأمین پارکينگ شامل می‌شد که مشکلاتی را به‌ویژه برای تأمین اعتبار پروژه به‌همراه داشت.

در این طرح تنها قیمت زمین در بخش ساخت مسکن برای محرومین حذف می‌شد و مابقی اعتبار پروژه باید از سهم آورده متقاضیان تأمین و زمانی که تعداد طبقات افزایش می‌یابد، هزینه آسانسور و و ایجاد طبقه منفی ایجاد می‌شود که به‌صورت متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان متقاضیان باید ماهانه طی دو سال پرداخت می‌کردند تا اعتبار پروژه تأمین شود.

مرصادنیوز: مدیریت استان کرمانشاه چگونه توانست سهم آورده متقاضیان را کاهش دهد؟

الماسی: پس از تغییر استاندار کرمانشاه و با نگاه اجتماعی آقای صحرایی که مردم توانایی تأمین سهم آورده بسیار زیاد برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را ندارند یافتن راهکار برای حل این مشکل در دستور کار قرار گرفت که هم‌اکنون با کاهش تعداد طبقات به سه طبقه و در سایر شهرها با واگذاری زمین به مردم حداکثر طبقات به سه طبقه کاهش یافت و با حذف آسانسور و طبقات منفی کمک شایانی به متقاضیان برای پرداخت اقساط پروژه‌ها کرد و پارکینگ خودروها به داخل حیاط منتقل شد و اکنون پروژه‌ها در سه طبقه با ۶ واحد در حال ساخت است.

نحوه قرارداد پروژه‌های نهضت ملی مسکن به این گونه است که زمین توسط اداره‌کل راه و شهرسازی تأمین و آماده ساخت می‌شود و سپس با متقاضیان قرارداد تا پایان سفت‌کاری و نما بسته می‌شود و مابقی پروژه به متقاضیان واگذار می‌شود اما چنان‌چه متقاضیان مایل با عقد قرارداد جدید باشند می‌توانند با پیمانکار وارد گفتگو شوند و در مجموع این اقدام خلاقانه استان کرمانشاه به تمام کشور معرفی شد.

مرصادنیوز: مشکل تأمین زمين نهضت ملی مسکن استان کرمانشاه چگونه رفع شد؟

الماسی: یکی از مشکلات عمده در اجرای این طرح تأمین زمين در شهرهای مختلف استان کرمانشاه بود که با همکاری همه‌جانبه تمام دستگاه‌ها بسیاری از زمين مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها تأمین شد که اداره‌کل راه و شهرسازی در این حوزه سختی کار را برعهده داشت.

اکنون می‌توانیم به تعداد تمام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه به‌ویژه کلان‌شهر کرمانشاه اعلام کنیم که زمين تأمین شده و در جدیدترین اقدام ۴۲۰ هکتار زمین به محدوده شهر کرمانشاه و جوانرود در شورای عالی شهرسازی و معماری الحاق شد که بخش قابل توجهی از مشکلات را در آینده رفع کرد.

یکی دیگر از مزایای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اجرای آن در حریم روستاهای این طرح بود که سبب شد مردم به روستاها برای ساخت مسکن مهاجرت کنند و زمینه آن را فراهم کرد تا زیرساخت روستایی بهسازی شود و مردم این مناطق احساس فراموشی نکنند.

بسیاری از افراد در روستا امروز متقاضی آن هستند که به‌جای دریافت مسکن ۸۰ متری یک قطعه زمین ویلایی ۳۵۰ متر تا ۵۰۰ متری را دریافت کنند که اجرای این طرح در روستاها مورد استقبال قرار گرفت که ۱۱ هزار نفر در استان کرمانشاه این تقاضا را ثبت کردند و به‌زودی این زمین‌ها واگذار می‌شود.

مرصادنیوز: اقدامات بازآفرینی شهری در شهرک مهدیه را تشریح بفرمایید؟

الماسی: یکی از شاخص‌ترین اقدامات اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه توجه به سکونت‌گاه‌های غیررسمی به دلیل مهاجرت و سایر عوامل بود که نمونه آن در محلات شهرک مهدیه، صادقیه، ملاحسینی قابل مشاهده است که این مناطق از سرانه‌های عمومی محروم بودند که با اقدام جهادی با همکاری شهرداری کرمانشاه این محلات از بن‌بست خارج و حیات مجدد به آنها بازگشت.

پیش از این امکان ورود و خروج به محله دره‌دراز وجود نداشت و تهدیدی جدی برای شهر کرمانشاه محسوب می‌شد اما اکنون ایجاد معابر جدید این محله به یک فرصت تبدیل شده و طرح‌های نهضت ملی مسکن در حال اجرا است و مردم نیز پیام شهرسازی را دریافت کردند و بسیاری از آنها در حال ساخت و ساز هستند و دیگر دره‌دراز تهدید نیست.

 

انتهای خبر

https://mersadnews.ir/short/V0rZM
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار