حالت تاریک
Image
Logo
دوشنبه, 16 مهر 1403
کرمانشاه میزبان همایش ملی «جغرافیا و پایداری محیط»
عضو هیأت‌ علمی دانشگاه رازی خبر داد:

کرمانشاه میزبان همایش ملی «جغرافیا و پایداری محیط»

عضو هیأت‌ علمی گروه جغرافیا دانشگاه رازی کرمانشاه از برگزاری دومین همایش ملی «جغرافیا و پایداری محیط، منابع و مسائل آب و چشم‌انداز آن در ایران» به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آئیژ عزمی ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری همایش ملی توسعه پایدار که در سالن جلسات معاونت علمی - پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دومین همایش ملی «جغرافیا و پایداری محیط، منابع و مسائل آب و چشم‌انداز‌ آن در ایران» ۲۳ آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی دومین همایش ملی «جغرافیا و پایداری محیط، منابع و مسائل آب و چشم‌انداز آن در ایران» افزود: مهلت ارسال مقالات برای شرکت در این رویداد علمی تا پایان مهرماه است؛ محورهای این همایش بر چهار موضوع کلیدی در حوزه‌ آب متمرکز است.

وی با بیان اینکه نخستین دوره این همایش سال ۱۳۹۱ با محوریت اصول توسعه پایدار با دریافت ۱۲۰ مقاله برگزار شد، گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که پیش‌بینی می‌شود این تعداد به حدود ۳۰۰ مقاله نیز برسد؛ از برگزیدگان مقالات برتر در مراسم اختتامیه تقدیر خواهد شد.

عضو هیأت‌ علمی گروه جغرافیا دانشگاه رازی کرمانشاه و دبیر اجرایی این همایش، زمان اتمام داوری مقالات را هفتم آبان‌ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: مقالات در ژورنال‌های علمی کشوری و بین‌المللی منتشر خواهند شد.

عزمی افزود: این همایش یک روزه در تاریخ ۲۳ آبان‌ ماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار خواهد شد که با برنامه‌ریزی انجام گرفته مقالات در دو مجله معتبر «جغرافیای پایداری محیط» و «آب» چاپ خواهند شد.

وی با بیان اینکه شورای برنامه‌ریزی دانشگاه از آبان‌ماه ۱۴۰۲ برای این همایش جلسات مختلفی برگزار و مقدمات آن را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: بر اساس رایزنی‌های انجام شده احتمالاً میهمانانی از دانشگاه کالیفرنیا آمریکا خواهیم داشت و از اساتید شاخص داخلی نیز برای حضور در این همایش دعوت خواهد شد.

عزمی تصریح کرد: موضوع آب بسیار با اهمیت است از شمال ایران که دریاچه خزر در حال کوچک‌شدن است و از غرب که خروج منابع آبی داریم و همچنین جنوب کشور که مسائل امنیتی آن بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: در این همایش پدیده‌هایی مثل خشکسالی، سیل، فرونشست زمین و چالش‌های امنیتی آب بررسی می‌شود که در پایان همایش قطعنامه خواهیم داشت که بتوانیم راهبردها را به‌کار ببریم و اجرایی کنیم.

عزمی هدف از برپایی این همایش را ارتباط با مدیران دستگاه و سازمان‌های دولتی به عنوان پل ارتباطی با مردم در راستای مدیریت آب عنوان و خاطرنشان کرد: موضوع آب مهم‌ترین چالش کشور و حتی خاورمیانه است که نگرانی‌هایی در پی دارد.

وی گفت: محورهای مورد بحث شامل مدیریت منابع، سیاست‌گذاری‌ها در برنامه اول تا برنامه هفتم دولت برای بحث پایداری و منابع در کشور، ناترازی منابع آب، نقاط ضعف و قوت و سیاست‌گذاری‌هایی است که مسئولان باید انجام دهند.

ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه در مدیریت منابع آب

در ادامه این نشست خبری ایرج جباری با اشاره به اهمیت بسیار بالای آب، اظهار داشت: راهکارهای مدیریت مصرف آب باید از طریق دانشگاه‌ها و افراد صاحب‌نظر به‌ صورت علمی و آکادمیک ارائه شود.

دبیر علمی همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط افزود: مصرف بی‌رویه آب و آلودگی‌ آب‌های زیرزمینی جزو چالش‌های مهم کشور هستند که دانشگاه می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های علمی - پژوهشی خود نقش مرجع و منبعی معتبر برای حل مشکلات فوق باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از