پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1402-08-03 07:05 - شماره خبر : 1009 0
بازاری که خریدار ندارد؛

کوچک‌تر شدن سفره‌های خرید میوه در کرمانشاه

به‌دنبال کاهش قدرت خرید مردم آن هم در استانی نظیر کرمانشاه که نرخ تورم در آن بالا است، شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌های خرید میوه هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، صرف نظر از لذت‌های خرید میوه، مصرف آن از نیازهای ضروری بدن محسوب می‌شود که متاسفانه هر روز سهم آن در سبد غذایی مردم کمتر و کمتر می‌شود.

با وجود فرا رسیدن فصل پاییز و به بازار آمدن میوه‌های نوبرانه استقبال مردم کرمانشاه به دلیل کاهش قدرت خرید خوب نیست درحالی که همچنان خرید مواد غذایی مضر نظیر نوشابه، فست فود، چیپس و... از سبد غذایی خانوار حذف نشده است.

 

با پذیرش نقش غیرقابل انکار تورم بر روی کاهش قیمت کالا از جمله میوه، اما باید مردم برای حفظ سلامتی خود مصرف میوه را در اولویت قرار دهند و البته در این میان باید نظارت ویژه‌تری بر فرآیند تولید و عرضه این محصول به‌عمل آید.

 

افت شدید قیمت میوه در کرمانشاه به دلیل کاهش تقاضا

 

عزت‌الله گهرباری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: تقریباً ۳۰۰ میوه‌فروش دارای مجوز واحد صنفی در سطح شهر کرمانشاه وجود دارد.

 

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان کرمانشاه با اشاره به وجود معضل دلالان، افزود: یکی از کارهای دلالان اجاره فضای مقابل واحدهای صنفی به دست‌فروشان است، گاهی مواقع پیش می‌آید که این فضا را به ۱۰ نفر اجاره می‌دهند و دست‌فروشان هم چون در مضیقه هستند مجبورند با هر قیمتی که دلالان می‌گویند موافقت کنند.

 

وی نظارت بر این واحد‌ها را بر عهده دستگاه‌های ذی‌ربط دانست و گفت: اتحادیه هم اکنون فاقد قدرت اجرایی و گشت نظارتی به‌منظور نظارت بر قیمت‌ها و نحوه فروش محصولات است البته در این زمینه مکاتبات زیادی با ارگان‌های مختلف انجام داده‌ایم اما متاسفانه هیچ‌کسی پاسخگو نیست.

 

گهرباری در خصوص جابه‌جایی میدان‌بار گفت: سال‌ها است که بحث تغییر مکان میدان بار مطرح است ولی متاسفانه هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است و هیچ اراده‌ای نیز برای عملی کردن این طرح در حال حاضر وجود ندارد.

 

وی در مورد میوه‌فروشان سیار که با وانت‌بار و امثال آن مشغول به‌کار هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد بیکار در استان که دارای چنین وسائل نقلیه‌ای هستند خودسرانه اقدام به خرید میوه از اقصی نقاط کشور و فروش آن در کرمانشاه می‌کنند برای مثال از شمال نارنگی و پرتقال یا از ساوه انار خریداری می‌کنند.

 

وی گفت: قیمت انواع میوه و سبزیجات طی چند هفته گذشته در کرمانشاه به‌دنبال کاهش خرید از سوی مردم با افت قابل توجهی همراه بوده است.

 

گهرباری با اشاره به اینکه حتی میزان دورریز میوه‌ها نیز مشخص نیست و بستگی به باری دارد که یک غرفه‌دار در میدان بار می‌خرد و عرضه می‌کند البته غرفه‌داران و فروشندگان میوه هیچ‌گاه در این زمینه آمار دقیقی را ارائه نمی‌دهند.

 

وی گفت: بیشترین تخلفات این صنف مربوط به کم‌فروشی، گرا‌ن‌فروشی و عدم ارائه فاکتورهای معتبر است و از دیگر تخلفات می‌توان به تداخل صنفی اشاره کرد به این معنا که خشکبار فروش‌ها گاهی اقدام به فروش تره‌بار می‌کند.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، برای ترغیب مردم به مصرف میوه فرهنگ‌سازی بسیار موثر است که افزون بر آن نظارت ویژه‌تر بر مراحل تولید و فرآیند عرضه است.

کوچک‌تر شدن سفره‌های خرید میوه در کرمانشاه
https://mersadnews.ir/short/4kW74
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار