حالت تاریک
Image
Logo
دوشنبه, 16 مهر 1403
۵۳۳ روستای کرمانشاه خالی از سکنه است
مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه:

۵۳۳ روستای کرمانشاه خالی از سکنه است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳ هزار نقطه جمعیتی روستایی در استان وجود داشته که از این تعداد، ۵۳۳ روستا خالی از سکنه است.

محمدجواد خجسته در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه معیار و ملاک رسمی برای ارائه آمار، آخرین سرشماری است؛ طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ استان کرمانشاه دارای ۲ هزار و ۶۰۰ روستا بوده که جمعیت آن‌ تقریباً ۴۸۰ هزار نفر است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه با اشاره به وجود ۱۴ شهرستان، ۳۴ بخش و ۸۷ دهستان در استان، افزود: برای یک هزار و ۸۲۲ مجوز روستا مجوز دهیاری صادر شده که البته تعدادی هم متأسفانه خالی از سکنه شده‌اند.

وی با بیان اینکه مجوز دهیاری به روستاهای بالای ۲۰ خانوار داده می‌شود، گفت: طبق آخرین سرشماری از دهیاری‌ها یک هزار و ۷۰۹ روستا در کرمانشاه بالای ۲۰ خانوار هستند.

خجسته افزود: دهیاری‌ها براساس شاخص‌های مشخصی در ۶ سطح درجه‌بندی می‌شوند؛ هم‌اکنون ۱۰ دهیاری در بالاترین سطح (درجه ۶) و ۲۴ دهیاری در سطح پنجم قرار دارند؛ خوشبختانه در سال جاری، ۴۵۳ دهیاری استان موفق به ارتقای سطح خود شده‌اند.

وی تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳ هزار نقطه جمعیتی روستایی در استان وجود داشته که از این تعداد، ۵۳۳ روستا خالی از سکنه و حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نقطه روستایی دارای جمعیت ساکن بوده‌اند.

خجسته در بخش دیگری از سخنانش به حوزه مقاوم‌سازی مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: کرمانشاه دارای ۱۱۹ هزار واحد مسکن روستایی است که تاکنون ۸۸ هزار واحد معادل ۷۴ درصد مقاوم‌سازی شده و به واسطه این پیشرفت رتبه نخست کشور را دارد.

وی بیان کرد: در بحث سهمیه تسهیلات طرح بهسازی مسکن روستایی سهم استان در سال ۱۴۰۲ ، ۶ هزار واحد بود؛ تاکنون ۵ هزار و ۱۰۰ متقاضی به بانک معرفی شده که ۴ هزار و ۳۰۰ مورد منجر به انعقاد قرارداد و حدود ۳ هزار واحد مسکونی هم طرح بهسازی آن‌ها به اتمام رسیده است.

خجسته در ادامه به طرح هادی روستایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای یک هزار و ۷۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه شده و اخیراً طبق آخرین اطلاعات ۸۷۵ روستا بازنگری شده و در یک هزار و ۹۱ روستا این طرح اجرا شده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه افزود: میانگین اجرای طرح هادی در استان اکنون ۶۳ درصد است که کرمانشاه سال گذشته با ارتقا ۱۰ پله به میانگین کشوری رسیده است که در اجرای طرح هادی جزو ۱۰ استان برتر کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گاز در دولت سیزدهم به ۵۶۸ روستا گازرسانی شده و در حال حاضر ۲ هزار و ۲۵۴ روستا از نعمت گاز برخوردار هستند.

خجسته با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد روستاهای استان گازکشی شده‌اند، یادآوری کرد: بر اساس استانداردهای موجود، روستاهای بالای ۲۰ خانوار را گازکشی می‌کنند اما اداره گاز استان، برای بعضی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار را که در طول مسیر بوده، گازرسانی انجام داده است.

وی افزود: با اتصال ۳۷۰ روستا به شبکه آب‌رسانی، جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند؛ در حال حاضر، یک هزار و ۷۷۰ روستا تحت پوشش شبکه آب پایدار قرار دارند که این امر نشان‌دهنده پوشش ۸۳ درصدی روستاها از آب سالم است.

این مسئول در ادامه به موضوع راه‌های روستایی پرداخت و اظهار داشت: تقریباً ۸۲ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از راه آسفالته برخوردار هستند.

وی در ادامه درباره اعتبارات بند الف، بند ب و ارزش افزوده کشوری گفت: امسال ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که طبق بند الف ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده متمرکز استانی ۵۴ میلیارد تومان که در مجموع ۲۷۷ میلیارد تومان بوده است.

 مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: از محل ماده ۵۸ هم ۱۲ میلیارد و از محل ماده ۴۲ هم ۵/۶ میلیارد تومان واریزی به روستاها اختصاص یافت.

خجسته گفت: از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی معاونت توسعه روستایی رئیس‌جمهور امسال هم موفق شدیم برای دو نقطه دارای محرومیت ویژنان و سرفیروزآباد اعتبار در نظر گرفته شود.

وی گفت: سال گذشته با هدف تقویت توانمندی‌های جوامع روستایی و از محل اعتبارات تکلیفی، مبلغ ۲۳۸ میلیارد تومان برای روستاهای استان کرمانشاه در نظر گرفته شد؛ خوشبختانه با جذب ۱۵۷ میلیارد تومان از این اعتبار، استان کرمانشاه موفق به کسب رتبه اول کشوری در این زمینه شد.

این مسئول گفت: هدف ما توانمندسازی و پایداری جوامع روستایی است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۳/۵ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۰ روستا از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی معاونت توسعه روستایی رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده است.

وی یادآوری کرد: همه فعالیت‌های صورت گرفته و مشوق‌ها از جمله زیرساخت‌های روستایی، اشتغال‌زایی و تسهیلات مختلف عمرانی و خدماتی ارائه شده، همگی مقدماتی برای مهاجرت از شهرها به روستاها بوده و امیدواریم جاذبه ماندگاری در روستا افزایش پیدا کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از