حالت تاریک
مدیر حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب:

اربعین نشانه مسلم اسلام و شیعه است

اربعین نشانه مسلم اسلام و شیعه است

مدیر حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب گفت: در زمان ائمه زیارت امام حسین (ع) وجود داشت حتی برخی شبهه وجوب زیارت را داشتند اما گستردگی اکنون را نداشته و یکی از نشانه‌های مسلم دینی دین اسلام و تشیع همین راهپیمایی زیارت اربعین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلام جعفری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مراسم اربعین که اکنون چند سالی است با شکوه، نشاط و حضور جمعی شیعیان و بلکه غیرشیعیان برگزار می‌شود یکی از شعائر الهی است، شعائر الهی بر دو قسم است یکی چیزی که از روز اول جزو شعائر دین بود، مثلاً قرآن می‌فرماید: «إن ٱلصفا وٱلۡمرۡوة من شعائر ٱلله» صفا و مروه جزو شعائر الهی هستند یعنی صفا و مروه از همان روز اول به عنوان شعیره (شعیره الهی) قرار گرفته است. 

مدیر حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب افزود: برخی شعائر هستند که در طول زمان شکل می‌گیرند مثلاً در دین مسیحیت عشای ربانی یکی از شعائر هفت‌گانه مسیحیت است و بسیار بسیار برای مسیحی‌ها مهم است، شب آخری که عیسی (ع) با حواریون غذایی تناول می‌کنند به عنوان شام آن زمان به عنوان یک شعیره نبود اما در طول قرن‌ها این اهتمام مسیحی‌ها به عشای ربانی آن را جزو شعائر مسیحیت قرار داد. 

وی تصریح کرد: در دین مقدس اسلام یک چیز مقدس مانند ولایت امیرالمومنین (ع) و یا تعظیم مشاهد مشرفه از روز اول شعیره و مقدس بودند؛ ولایت حضرت علی (ع)، نبوت پیغمبر اکرم (ص) و نماز از همان روز نخستین این‌گونه بود، اما برخی شعیره‌ها هم در طول زمان شکل می‌گیرند و محقق می‌شوند که یکی از این موارد همین مسئله زیارت اربعین و پیاده‌روی اربعین و شور گسترده مردم و مسلمانان در زیارت اباعبدالله‌الحسین (ع) است. 

جعفری بیان کرد: سال‌های اولیه و در زمان ائمه (ع) زیارت امام حسین (ع) وجود داشت حتی برخی شبهه وجوب زیارت را داشتند کما اینکه درباره زیارت امام هشتم (ع) این احتمال داده شده است اما گستردگی اکنون را نداشته و یکی از علائم و نشانه‌های مسلم دینی دین مقدس اسلام و مذهب تشیع همین راهپیمایی زیارت اربعین است. 

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در زیارت اربعین چند مسئله خودمایی می‌کند اول اینکه نفس زیارت اباعبدالله‌الحسین (ع) هدف است در عین حال مقدمه و وسیله برای اهداف دیگری است یکی اینکه زیارت امام حسین (ع) موجب تقرب به خداوند است و موجب ثواب و مغرفت و باعث و از بین رفتن سیئات می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: زیارت اباعبدالله‌الحسین (ع) در واقع نوعی اعلام دلسوزی برای مظلومیت اهل بیت (ع) است یعنی زهد اسلامی با آدم‌های فقیر همدرد باشد و این همدردی خودش نوعی هدف است؛ زیارت اربعین نوعی اعلام وفاداری و میثاق و پیوند بین زیارت‌کننده و خون شهدا است یعنی در واقع شخصی که زیارت می‌رود پیمان عملی می‌بندد که من مدافع مظلوم هستم و با ظالم مبارزه می‌کنم، در واقع انسان می‌گوید این خون‌هایی که اینجا ریخته شده هدف داشته است هدف همان مبارزه با ظلم و طاغوت‌ها بوده است. 

جعفری ادامه داد: امروز هم اگر سیدالشهدا (ع) بود با رژیم صهیونیستی و صهیونیسم مبارزه می‌کرد از مظلومان (مسلمان و غیرمسلمان) عالم دفاع می‌کرد؛ یکی دیگر از برکات اربعین اعلام اتحاد و وحدت همه مسلمانان است، یکی از علما بزرگ (آیت‌الله سبزواری) در پیاده‌روی‌ها مباحث علمی و فقهی و اعتقادی مطرح می‌کردند یعنی اربعین علاوه بر اینکه عزاداری است به نوعی هم مجلس علم و هم مجلس ترفیع درجات علمی است. 

وی در پایان گفت: در واقع زیارت اربعین در عین حال که خود زیارت هدف است ولی اهداف بسیار بسیار بالایی هم در کنار این زیارت تبلور دارد علما هم به این اهداف اهمیت فراوانی می‌دادند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از