حالت تاریک
استفاده از پیجرها اقدامی تروریستی است
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه:

استفاده از پیجرها اقدامی تروریستی است

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: استفاده از پیجرها به عنوان ابزار جنگی و کارگذاری مواد منفجره در آن‌ها، توسط رژیم غاصب صهیونیستی یک اقدام شنیع و تروریستی علیه مردم فلسطین، لبنان و غزه است.

فرید آزادبخت در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در رابطه با استفاده از پیجرها به عنوان ابزار جنگی و پیامدهای آن از منظر حقوق بشر، اظهار داشت: استفاده از ابزارهای غیرنظامی مانند پیجرها در جنگ، به ویژه وقتی که این ابزارها به صورت عمدی وسایل جنگی تبدیل می‌شوند، از منظر حقوق بشر و حقوق بشردوستانه یک اقدام شنیع، بزدلانه و تروریستی محسوب می‌شود. 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه عنوان کرد: اصل تفکیک نظامیان و غیرنظامیان یکی از اصول بنیادین حقوق بشردوستانه است، که تصریح می‌کند در هر گونه درگیری مسلحانه، باید بین افراد مسلح و غیرنظامیان تمایز قائل شد، لذا استفاده از پیجرها به عنوان ابزار جنگی، به ویژه اگر با انگیزه هدف قرار دادن غیرنظامیان انجام شود، نقض این اصل است. 

آزادبخت با بیان این که اقدامات رژیم اشغالگر صهیونیستی کاملاً غیراخلاقی و ضد حقوق بشر است، اذعان کرد: کارگذاری مواد منفجره در پیجرها با هدف آسیب رساندن به غیرنظامیان، نه‌تنها یک عمل غیراخلاقی بلکه نقض جدی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است. 

این کارشناس مسائل در روابط بین‌الملل تأکید می‌کند: هیچ طرفی در جنگ نمی‌تواند رنج غیرضروری به غیرنظامیان یا حتی نظامیان وارد کند و این موضوع به عنوان یک اصل در دنیا شناخته می‌شود، بنابراین تبدیل پیجرها به بمب‌های دست‌ساز و استفاده از آن‌ها برای آسیب رساندن به غیرنظامیان، مصداق بارز نقض این اصل است، چنین اقداماتی نه‌تنها جان انسان‌ها را تهدید می‌کند بلکه حتی منجر به ایجاد ترس و ناامنی در جوامع مختلف می‌شود. 

آزادبخت با اشاره به اصل ضرورت نظامی و مقررات لاهه، در مسائل روابط بین‌الملل، خاطرنشان کرد: اصل ضرورت نظامی بیان می‌کند که هرگونه اقدام نظامی باید به منظور دستیابی به اهداف نظامی ضروری باشد؛ استفاده از پیجرها به عنوان وسیله‌ای برای هدف‌گذاری غیرنظامیان نه‌تنها ضرورتی ندارد بلکه کاملاً بی‌معنا و غیرقابل توجیه است، لذا این نوع اقدامات به وضوح نقض اصول بنیادین جنگ و اخلاقیات انسانی توسط رژیم کودک‌کش صهیونیستی را نشان می‌دهد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در رابطه با مقررات ژنو نیز، تأکید کرد: مقررات ژنو نیز بر حفاظت از غیرنظامیان تأکید دارد و هرگونه عمل که منجر به آسیب به غیرنظامیان شود، طبق این قانون ممنوع است لذا منفجر کردن پیجرها با هدف حمله به غیرنظامیان، نقض جدی این مقررات بین‌المللی است، چرا که این نوع اقدامات نه‌تنها موجب رنج و درد برای افراد بی‌گناه می‌شود بلکه باعث تضعیف اصول انسانی و اخلاقی در جامعه جهانی نیز می‌گردد. 

آزادبخت در پایان گفت: استفاده از پیجرها به عنوان ابزار جنگی و کارگذاری مواد منفجره در آن‌ها، توسط رژیم غاصب صهیونیستی یک اقدام شنیع و تروریستی علیه مردم فلسطین، لبنان و غزه است که با اصول بنیادین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در تضاد است، لذا ضرورت دارد که جامعه جهانی با قاطعیت علیه چنین رفتارهایی ایستادگی کرده و اقدامات لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان در شرایطی که شاهد آن هستیم انجام دهد. 

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از