حالت تاریک
عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس:

خاموشی‌ها زیان‌های جبران‌ناپذیری به توسعه کشور می‌زند

خاموشی‌ها زیان‌های جبران‌ناپذیری به توسعه کشور می‌زند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قطع برق در بخش صنایع نه‌تنها منجر به زیان‌‌های جدی به واحدهای صنعتی خواهد شد بلکه ضربه‌های جبران‌ناپذیری به توسعه و پیشرفت کشور خواهد زد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به تأکید مسئولان در حوزه انرژی برق، هم‌چنان شاهد چالش ناترازی برق در کل کشور هستیم؛ متأسفانه موضوع ناترازی به جدی‌ترین مشکل صنعت برق کشور تبدیل شده است که در فصل تابستان به خوبی خود را نشان خواهد داد و موجب می‌شود قطعی برق علاوه بر بخش خانگی در بخش صنایع تولیدی نیز رخ دهد که زمین‌گیر شدن و مشکلات متعددی را برای فعالان اقتصادی و صنعتی به دنبال دارد.

 خاموشی‌های پی‌درپی برق باعث ایجاد مشکلات متعدد و جدی برای صنایع تبدیلی شده و این روزها داد همه صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی را درآورده که دچار خسارت‌های سنگینی در این عرصه شده‌اند.

قطع برق در بخش صنایع نه‌تنها منجر به زیان‌‌های جدی به واحدهای صنعتی خواهد شد بلکه ضربه‌های جبران‌ناپذیری به توسعه و پیشرفت کشور خواهد زد؛ لذا در این زمینه به گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی‌کیا نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تخصصی صنایع و معادن، نشسته‌ایم.

مرصادنیوز: در حوزه مشکلات برق صنایع‌ و واحد‌های تولیدی چه اقداماتی انجام شده است؟

حسینی‌کیا: برای رفع مشکل برقی صنایع در مجلس دوره یازدهم جلسات مستمری در کمیسیون تخصصی صنایع در مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر نیرو برگزار شد و در مجلس دوازدهم که تازه شروع به‌کار کردند از هفته آینده بحث بررسی مشکلات صنایع به صورت تخصصی آغاز خواهد شد و قالب بررسی‌ها در مورد موضوع انرژی و برق است.

در کشور حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داریم و هر روز که رو به جلو می‌رویم این میزان افزایش پیدا کرده و دولت برای اینکه بتواند اقدامات موثری انجام دهد نیاز به منابع کافی دارد اما متأسفانه به دلیل نبود منابع کافی، به ناچار باید واحد‌های تولیدی بزرگ پای کار بیایند که در راستای رفع مشکل انرژی مورد نیاز بتوانند نسبت به احداث نیروگاه خورشیدی و تأمین انرژی مورد نیاز خود اقدام کنند که در این زمینه حدود ۱۰ هزار مگاوات قرارداد بسته شده و حتی بخشی از این انرژی به مدار وارد شده و امیدواریم که این اقدام سرعت گرفته و دولت نیز به بخش خصوصی نسبت به احداث نیروگاه کمک کند.

 دولت سیزدهم در رفع ناترازی برق کشور اقدام و تدبیری انجام داد که بتوانیم از این بحران عبور کنیم، علاوه بر وارد کردن انرژی نیروگاه‌های خصوصی به مدار کشور، بخش تعطیلی واحد‌های صنعتی را جابه‌جا کرده است که با این اقدام چیزی حدود یک‌هزار مگاوات مدیریت بهینه انجام شده است و علاوه بر این موارد با تغییر ساعات اداری کشور و ایجاد مشوق‌ برای خانواده‌ها در حوزه صرفه‌جویی برق برای اینکه واحد‌های تولیدی به فعالیت خود ادامه دهند، مدیریت خوبی صورت گرفته است.

در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همه اعضا معتقد هستند در دنیا آخرین جایی که سراغ قطعی برق آن می‌روند حوزه صنعت و کشاورزی است، اما اکنون در موقعیت و شرایطی قرار داریم که مجبور به قطع کردن برق واحدهای صنعتی و کشاورزی هستیم و بر اساس شرایطی نامطلوب به این عرصه ورود پیدا کردیم اما امیدواریم با نظارتی که وزارت نیرو از این شرایط به خوبی عبور کنیم و بتوانیم به انرژی پایداری برسیم.

مرصادنیوز: با توجه به اوضاع و شرایط  کشور، مدیریت انرژی در استان کرمانشاه چگونه است و اینکه آیا ضرر و زیان متوجه صنایع استان شده است؟

حسینی‌کیا: بله، قطعاً با توجه به شرایط به وجود آمده ضرر و زیان متوجه صنایع استان کرمانشاه هم شده و به همین خاطر پیگیری‌ها توسط مجمع نمایندگان استان انجام گرفته؛ طی جلسه‌ای که با مدیرعامل توانیر داشتیم و با توجه به توضیحاتی که ارائه شد به این نتیجه رسیدیم که استان کرمانشاه نباید با استان‌های صنعتی و برخوردار مقایسه شود بلکه نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری است؛ اما با این حال برخی از صنایع بزرگ در استان از جمله سیمان غرب، جهان‌فولاد و... دچار مشکلاتی شدند که قطعاً اثرش را بر روی بازار و افزایش قیمت‌ها خواهد گذاشت.

با پیگیری و مدیریتی که توسط استاندار محترم انجام شد به خاطر برخی از تعطیلی‌ها از شرکت توانیر خواسته شده که به میزان قطعی‌ها، برق مورد نیاز در اختیار واحد‌های تولیدی و صنعتی استان کرمانشاه قرار گیرد.

در واقع قطع شدن برق صنایع تنها مشکل استان کرمانشاه نیست بلکه در کل کشور درگیر این موضوع هستیم، در حالی که در کل دنیا روال به این صورت است که در شرایط اضطراری در قدم اول برق خانگی قطع خواهد و در انتها به سمت قطع برق صنایع و کشاورزی می‌روند، اما متأسفانه در ایران به صورت برعکس شروع شده و این رویکرد خوبی 

نیست چرا که مشکلاتی هم‌چون بیکاری و مباحث معیشتی مردم را به دنبال دارد، اما با قطعی برق دو تا سه ساعته مناطق به راحتی می‌توانستیم این مشکل را مدیریت کنیم که واحدهای صنعتی و کشاورزی کمتر دچار آسیب شوند و این یکی از موضوعات مهمی است که باید به صورت جدی پیگیری و بررسی شود.

مرصادنیوز: از ظرفیت هم‌جواری با کشور عراق برای تأمین برق استفاده شده است یا اینکه تنها به این کشور برق صادر می‌شود؟ 

حسینی‌کیا: یک‌سری قراردادها و تعهدات با کشور عراق منعقد شده است که در برخی اوقات در بحث مدیریت برق بر روی استان کرمانشاه تأثیر خواهد داشت، چرا که وقتی تعهداتی به یک کشور داده خواهد شد، نمی‌توان از انجام آن تعهدات چشم‌پوشی کرد و اگر تعهدات انجام نشود قطعاً امتیاز صادرات از دست خواهد رفت و کشورهای دیگر جایگزین می‌شوند که به همین خاطر با کاهش درآمدهای ارزی روبه‌رو خواهیم شد.

به عقیده بنده انرژی برق به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما متأسفانه در بحث مدیریت مشکل داریم که بخشی از مربوط به مردم است و بخش دیگر نیز واحدهای صنعتی و تولیدی هستند، البته نقش دولت نیز در این حوزه بی‌تأثیر نیست چرا که نیروگاه تولید برق در کشور کم نداریم اما نتوانستیم این همه برقی را که تولید می‌شود درست مدیریت کنیم و درست مصرف کردن را به مردم آموزش دهیم.

استان کرمانشاه متأسفانه به دلیل برخی مباحث کشوری، کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است و این خاموشی‌های مکرر علاوه بر بخش صنایع‌ در بخش کشاورزی نیز خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده است.

مرصادنیوز: در رابطه با خسارات وارد شده به بخش کشاورزی بگویید که آیا کمبود برق چه صدمه‌ای به آن‌ها وارد خواهد کرد؟

حسینی‌کیا: دولت، مدیریت بخش صنعت و کشاورزی را در کنار هم پیش می‌برد و در این حوزه نیز دولت به خاطر ناترازی برق، بر اساس قانون خانه‌باغ‌هایی که به صورت موقت دارای برق هستند برق آنها قطع خواهد شد، لذا باید به سمتی برویم که هم مدیریت مصرف را درست کنیم و هم ناترازی به حداقل برسد و قطعی برق در صنایع و کشاورزی به کم‌ترین زمان ممکن کاهش پیدا کند چرا که زمان یک تا ۷ ساعت قطعی برق در بخش کشاورزی آسیب‌های زیادی را به کشاورزان وارد کرده است.

نکته جالبی که در بخش کشاورزی مطرح است اینکه افرادی کنتور هوشمند وصل کرده‌اند برق آنها قطع شده، اما افرادی که کنتور هوشمند وصل نکرده‌اند برقشان قطع نمی‌شود و این تبعیضی است که در بخش مدیریت وجود و باید اصلاح شود.

کشاورزی از حوزه‌های مهم اقتصادی کشور است، به ویژه در استان کرمانشاه حائز اهمیت جدی بوده اما متأسفانه به دلیل خاموشی‌ها بنا به تصمیمات کلان کشوری، بخش اعظمی از بخش کشاورزی متضرر شده است که جلوگیری و جبران آن از حوزه اختیارات مدیران استان خارج است.

مرصادنیوز: چه تدابیری برای صرفه‌جویی برق ادارات اندیشیده شده است؟

حسینی‌کیا: میزان مصرف برق ادارات  مشخص شده است که می‌توان با این برنامه‌ریزی مصرف برق را مدیریت کرد، چرا که میزان ظرفیت مصرف هر اداره مشخص شده و بر اساس آن مدیریت انجام می‌شود.

مرصادنیوز: یکی دیگر از معضلات استان کرمانشاه کاهش روشنایی معابر درون شهری است نظر شما در این موضوع چیست؟

حسینی‌کیا: وقتی ناترازی در برق وجود دارد به همه بخش‌ها سرایت خواهد کرد که یکی از این بخش‌ها روشنایی معابر است به همین خاطر به ناچار باید بعضی جاها، برق معابر را قطع کنند؛ بنابراین همان‌طور که پیش‌تر بیان کردم در بخشی از این ناترازی‌ها مردم را شریک کنیم که درست مصرف کردن را بیاموزند تا مدیریت مصرف درست انجام شود.

مرصادنیوز: واحدهایی که با قطعی برق مواجه هستند و در این ایام متضرر شده‌اند، آیا دولت بسته‌های تشویقی مثل معافیت‌های مالیاتی و... به آنها خواهد داد؟

حسینی‌کیا: دولت در مباحث معافیت مالیاتی و یا سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند کمک کند در حالی که معافیت مالیاتی در برخی مواقع ممنوع است، اما می‌توانیم با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون را در این زمینه تغییر دهیم که یک کمکی به واحدها تولیدی و صنعتی باشد؛ در حالی که بنده متعقدم لزومی به تغییر قانون نیست چرا که دولت می‌تواند کمک کند و ما به عنوان نمایندگان مردم و زبان کرمانشاه باید این پیام را به گوش دولت برسانیم که حتما این کار رو خواهیم کرد.

مرصادنیوز: توضیحات پایانی را جمع‌بندی کنید.

حسینی‌کیا: کلیت موضوع ناترازی انرژی در کشور جدی است و جزو موضوعات مهم و در دست اقدام مجلس شورای اسلامی و دولت است، لذا اقدامات موثری در این حوزه باید صورت گیرد از جمله: مدیریت در توزیع، مدیریت در مصرف، اصلاح روش‌های مصرف و اصلاح قیمت برای پر مصرف‌ها که می‌توانند در مصرف انرژی کمک کند و ناترازی انرژی از بین برود؛ یک بخشی  نیز احداث است که میزان احداثی‌ها با ناترازی‌ها در حال حاضر هم‌خوانی ندارد و نیازمند تسهیلات و کمک دولت است یا اینکه دولت نرخ‌ها را بالاتر ببرد که برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند، مقرون به صرفه باشد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از