حالت تاریک
Logo
پنج‌شنبه, 24 آبان 1403
ضرورت تقویت برش استانی سند تحول بنیادین
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد:

ضرورت تقویت برش استانی سند تحول بنیادین

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسئولان باید مقوله آموزش و پرورش و تربیت نسل نوجوان و جوان را در صدر اولویت‌های راهبردی خود قرار دهند، گفت: باید برش استانی سند تحول بنیادین تقویت شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد»؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز پنج‌شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، اظهار داشت: از زمانی که مباحث تعلیم و تربیت اسلام به‌صورت عمیقی مورد توجه قرار گرفت و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله مصباح، کاردان و بزرگان تعلیم و تربیت کشور وارد این میدان شدند موجب شد تا در عصر حاضر رشته‌های مختلف و مراکز متعدد تعلیم و تربیت راه‌اندازی شود.

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و عضو هیأت مؤسس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: بیش از یک دهه است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارم و مباحثی همچون تدوین سند آموزش و پرورش از دغدغه‌های من بوده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در همه سفرهای استانی خود به تمام دستگاه‌های استان متذکر می‌شوم که سه حوزه زیربنایی شامل آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه را مد نظر قرار دهند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: این مثلث علم و فرهنگ است که تمام جامعه را می‌سازد و مایه رشد و تعالی می‌شود این مثلث که پایه اصلی آن آموزش و پرورش است بنیاد همه تحولات و اساس رشد و ترقی یک جامعه است.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که آموزش و پرورش آن پویا، فعال، خلاق، مبتکر، طراح و پیشرو باشد حتماً از دانشگاه و حوزه علمیه خوبی نیز برخوردار خواهد بود و جامعه‌ای که از این سه نهاد در وضعیتی مطلوب برخوردار باشد صنعت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و دیگر مسائل آن شکوفا خواهد شد.

آیت‌الله اعرافی گفت: در جلسات دولت، کمیسیون‌های مجلس، شورای نگهبان و دیگر جلسات تأکید کرده‌ام که همه ما در قبال آموزش و پرورش مسئول هستیم لذا هنر مسئولان ارشد کشوری و استانی باید این باشد که همه را پای کار آموزش و پرورش بیاورند و این سخن اصلاً مبالغه‌آمیز نیست و اهمیت این موضوع بارها به رؤسای جمهور سابق و فعلی کشور تأکید شده است.

وی بیان کرد: در اولین جلسه‌ای که با جناب آقای پزشکیان داشتیم نیز درباره این موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختیم به نظر من تمام کسانی که دور میز دولت می‌نشینند همگی باید موضع خود را نسبت به آموزش و پرورش بیان کنند و بگویند چه کارهایی می‌توانند برای آموزش و پرورش کشور انجام دهند بنابراین قبل از هر مطالبه‌ای همگی باید خود را بدهکاران آموزش و پرورش بدانند. 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من در دیدارهای خود با تمام مقامات و مسئولین کشوری، لشکری، دانشگاهی و حوزوی مکرراً اهمیت آموزش و پرورش را گوشزد کرده‌ام و می‌کنم من بیش از ۱۰ جلسه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم حضور داشتم با پیگیری من برخی بندها و موارد در این کمیسیون درج شدند بیشترین تأکید من در این جلسات مسائل مربوط به آموزش و پرورش، دانشگاه نخبگان و بین‌الملل بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: راه پیشرفت جامعه این است که تمام مسئولان و مردم استان، مقوله آموزش و پرورش و تربیت نسل نوجوان و جوان را در صدر اولویت‌های راهبردی خود قرار دهند.

وی گفت: متأسفانه نظام با تمام قوا پای کار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیامده است و بودجه لازم را برای آن اختصاص نداده است سازمان برنامه و بودجه مجلس و دولت با تمام قدرت پای کار سند تحول بنیادی نیامده‌اند.

آیت‌الله اعرافی افزود: سند تحول بنیادین یک سند جامع است و قرار بر آن شد تا هر پنج سال یک بار مورد بازبینی قرار بگیرد بنابراین دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنها کار آموزش و پرورش نیست.

وی گفت: ۱۵ محور مهم در سند تحول بنیادین وجود دارد که باید جزو مهم‌ترین مسائل آموزش و پرورش باشند، سند تحول یک برش استانی مهم دارد که استاندار محترم باید همه را پای کار آن در استان بیاورد، بنابراین باید برش استانی سند تحول بنیادین تقویت شود.

آیت‌الله اعرافی افزود: در برنامه هفتم توسعه نیز آموزش و پرورش از جایگاه و اهمیت ویژه برخوردار است باید سعی شود تا یک برش استانی نیز از مباحث مربوط به آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسط توسعه مسئولان استان تهیه شود. 

وی بیان کرد: اگر آموزش و پرورش بخواهد رشد کند باید معلم، مدیر و کارگزاران آن از منزلت و معیشت مطلوبی برخوردار باشند، بخشی از این موضوع به تصمیمات کلان کشوری باز می‌گردد متأسفانه با وجود تخصیص بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به مبحث رتبه‌بندی معلمان نتیجه لازم از آن حاصل نشده است.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: هرچند رتبه‌بندی از محورهای سند تحول بود و در کشور نیز اجرایی شد اما با آنچه که از آن انتظار می‌رفت فاصله داشت و به اعدادی که می‌خواست نرسید.

آیت الله اعرافی افزود: آموزش و پرورش نیازمند منزلت و معیشت معلمان است بخشی از احقاق صحیح منزلت و معیشت آن در حوزه تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری قرار می‌گیرد ولی برای بخش‌هایی از آن می‌توان به صورت استانی و شهرستانی نیز تصمیم‌گیری کرد ما توقعات زیادی از مربیان معلمان و مدیران داریم اما خدمات لازم را به آنها ارائه نمی‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نظام آموزشی مشکلاتی دارد که بخشی از آن بی‌توجهی‌های موردی است در عین حال شورای آموزش و پرورش و دستگاه اجرایی استان می‌تواند تدابیری برای ارتقای منزلت فرهنگیان عزیز بیندیشد.

آیت‌الله اعرافی گفت: بنابراین منزلت و معیشت را فراتر از قوانین اما در چهارچوب اختیارات می‌توان به فرهنگیان بازگرداند و شرط آن نیز کار و اتخاذ تدابیر درست برای رسیدن به محورهایی است که جان بیشتری را در کالبد نظام تعلیم و تربیت می‌دمد.

وی افزود: یکی دیگر از نکات مهم در حوزه آموزش و پرورش دانش‌افزایی معلمان و به‌ویژه مدیران است متأسفانه دانشگاه فرهنگیان اهتمام لازم به این موضوع مهم را ندارد و پس از این باید با توجه بیشتری به افزایش دانش معلمان و مدیران اهتمام ورزید.

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از