حالت تاریک
کمتر شنیده‌هایی از عملیات کربلای ۵؛

کربلای ۵ آغازی بر پایان جنگ تحمیلی

کربلای ۵ آغازی بر پایان جنگ تحمیلی

عملیات کربلای ۵ یکی از مهمترین عملیات‌ها بود که اگرچه طی آن شهدای گران‌قدری را تقدیم اسلام و انقلاب کردیم اما سرآغازی بر پایان جنگ ایران با دشمن بعثی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، کربلای 5 از بزرگترین عملیا‌ت‌های دوران دفاع مقدس بود و در تاریخ جنگ به عنوان سنگین‌ترین و گسترده‌ترین عملیات شناخته می‌شود این عملیات ساعت یک و 30 دقیقه بامداد نوزدهم دی‌ماه 1365 آغاز شد و با تیزهوشی و برنامه‌ریزی بدون نقص فرماندهان و رزمندگان دلاور كشور، دستاورد بزرگی را در كارنامه رشادت‌های دفاع مقدس ثبت كرد.


در این عملیات که ۷۰ روز به طول انجامید ۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشته، زخمی‌ و اسیر شدند و در طول مدت عملیات نیروهای نظامی ایران به مرز شهر استراتژیک بصره رسیدند، در عملیات «کربلای ۵» نیروهای‌ ایران‌ به‌ لحاظ‌ مقاومت‌ و جنگندگی‌ دشمن در شرایط‌ بسیار مشکل‌ و پیچیده ای قرار داشتند چون منطقه‌ عمومی‌ شرق‌ به دلیل اهمیت‌ سیاسی‌ و نظامی‌ همواره‌ جایگاهی‌ قابل‌ توجه‌ در اندیشه‌ طراحان‌ جنگ‌ داشته است.

 

با توجه به مناسبت سالروز عملیات کربلای ۵ با «علی‌حسن احمدی» یکی از رزمندگان حاضر در این عملیات به گفتگو نشستیم که شرح آن در ادامه می‌آید؛


شهادت‌طلبی و اخلاص رزمندگان رمز پیروزی در عملیات کربلای 5
علی‌حسن احمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد» اظهار داشت: عملیات کربلای 5 عملیاتی بی‌نظیر در طول تاریخ دفاع مقدس بود که در نوزدهم دی‌ماه سال 65 در منطقه شلمچه انجام گرفت، این عملیات 15 روز بعد از عملیات کربلای چهار اتفاق افتاد که دشمن با کمک ستون پنجم منافقان و ماهواره‌ها از محل استقرار و تجمع نیروها مطلع بود.


این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: طوری که در کتاب «ویرانی دروازه‌ شرقی» نوشته وفیق‌السامرایی از زمان دقیق عملیات می‌گوید عملیاتی که بعد از در گیرشدن چندین گردان غواص خط‌‌‌‌شکن و مشخص شدن وضعیت آن دستور توقف صادر می‌شود و قبل از سپاهیان 100 هزار نفری حضرت محمد(ص) دشمن به این نتیجه رسیده بود که عملیات بزرگ ایران شکست خورده و این سپاهیان همه کشته شده بود و جشن پای‌کوبی چندین روزه در شهرهای عراق بر پا بود».


وی ادامه داد: با آن وضعیت پیش آمده در کربلای 4 روحیه چندان خوبی در بین نیروها مشاهده نمی‌شد اما یک مطلب همیشه در بین نیروها بود اینکه دستور امام خمینی(ره) است و ما به تکلیف‌مان عمل می‌کنیم و نتیجه‌اش با خدا خواهد بود.

 

احمدی ادامه داد: از طرفی نیروها از پشت جبهه هم در فشار بودند عراق می‌دانست نیروهای عمل‌کننده در کربلای 4 از کدام شهرها هستند لذا شهرها را به شدت بمباران می‌کرد از جمله شهرهای استان کرمانشاه و به‌ویژه مرکز کرمانشاه که در طول جنگ این حجم بمباران نشده بود و مردم شهر هم آواره سایر شهرها و روستاهای اطراف شده بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه رزمندگان از خانوادهایشان بی‌خبر بودند و فشار روحی زیادی بر فرماندهان حاکم بود اما مرخصی را نپذیرفتند و همچنان آماده باش بودند تا اینکه عملیات با رمز یا زهرا(س) در ساعت یک و نیم بامداد نوزدهم دی‌ماه سال 65 اعلام شد.


احمدی تصریح کرد: در چهره افراد بیم و امید مشاهده می‌شد زمین و زمان می‌لرزید همه نگران بودند که مبادا دوباره اتفاقی مانند کربلای 4 بیفتد من طاقت نیاوردم از سنگر بیرون زدم در داخل سنگر نگهبانی در پشت خاکریزی نشستم بارانی از گلوله‌ها به هر سمت و سو می‌رفت مرکز تطبیق ما چند کیلومتری بیشتر با خط عراق فاصله نداشت خیلی از گلوله‌ها که به سمت ما می آمد بعد از مسافتی خاموش می شدند، غرش توپخانه خودی و کاتوشاها که مانند فلاشر منطقه را روشن می‌کرد در کمتر چند دقیقه 40 موشک را به سمت عراقی‌ها می‌فرستاد.

 

وی افزود: چندلحظه از شروع عملیات نگذشته بود که باران منورهای عراق شروع شد که هر کدام چندین دقیقه در حال روشنایی زمین بود دیگر شب و تاریکی معنی نداشت گرچه دود و بوی باروت منطقه را گرفته بود شاید کمتر از یک ساعت نگذشته بود آتش‌بارهای دشمن شروع به اجرای آتش کردند.

 

احمدی با بیان اینکه امکاناتی که عراق در این منطقه داشت در طول جنگ در هیچ کجا ندیده بودم، گفت: ما یک خط بیشتر نداشتیم با یک خاکریز که ارتفاع آن حدود 3 متر و عرض آن در بالا 2 متر و سنگرهای اجتماعی که در پشت این خاکریزها یا بعضی جاها کمی دورتر بعضی با سوله‌های پیش‌ساخته بتنی رینگی که کنار هم گذاشته و روی آن خاک ریخته شده بود و بعضی گونی الوار پلیت که روی آن خاک ریخته شده بود و سنگرهای نگهبانی و دفاعی در پشت خاکریز با گونی ایجاد شده بود و بعضی روباز و بعضی سرپوشیده قبضه‌‌های تفنگ 106 م.م حامل بر خودرو و آرپی جی 7، اسپی جی 9 و تیربار پی‌کا و دوشکا بود چندین متر جلوتر از خاکریز چند ردیف سیم خاردار حلقوی و میدان مینی که به‌عرض 100 متر هم نمی‌رسید.


وی افزود: بعد از آن در منطقه نبرد حدود 2 کیلومتر زمین خالی بود که موانع عراقی‌ها شروع می‌شد سیم خاردارهای فرشی در طول جبهه و عرض 300 متر و بعد باطلاقی که ارتفاع آب نه آنچنان بود که قابل قایقرانی باشد و نه آن‌قدر کم که فرد به آسانی بتواند عبور کند تقریبا به شکل حوضچه به عرض 300 تا 400 متر بود که در داخل آن سیم خاردار حلقوی چند ردیفه و تله‌های خورشیدی به‌هم متصل شده بودند.

این رزمنده خاطرنشان کرد: در چندین ردیف و در داخل این موانع مین‌های تله‌ای جهنده که بر میخک‌ها بسته شده بودند و بعد از آن به کانالی می‌رسید که عمق 3 متر و عرض آن 4 متر که امکان احداث پل روی آن وجود نداشت و داخل کانال آب سیم خاردارهای حلقوی چند ردیفه و مین‌های تله‌ای جهنده و فو گاز سی چهل متری وجود داشت که طراح این موانع کار شناسان شوروی بودند.


وی در پاسخ به این سوال که نیروهای چگونه توانستند خطوط دشمن را بشکنند، گفت: نیروهای هجوم ما در عرض جبهه با دشمن نجنگیدند بعد از رخنه به خط دشمن در طول جبهه شروع به جنگیدن با دشمن کردند یعنی نفر به نفر و متر به متر و سنگر به سنگر به شکل کانال تدافعی بالای خاکریز جنگیدند و دید و زاویه تیر آنها امکان آتش به جناح خود را نداشتند و این مهم‌ترین نقطه ضعف دشمن بود که نیروهای ما از آن به خوبی استفاده کردند و ضعف دیگر آنها موانع‌ گوناگون در خط‌های بعدی بود که فقط امکان تردد توسط جاده‌ها بود و خود دشمن در آنها گرفتار شدند.


احمدی با بیان اینکه عراق از انواع سلاح ممنوعه شیمیایی و بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کرد، ادامه داد: از نقاط قوت رزمندگان ما، اجرای آتش ‌پشتیبانی دقیق سلاح‌های ادواتی بود که با طرح‌ریزی از قبل در دل شب صدمتر صدمتر دشمن را در هم می‌کوبید و قبل از رسیدن، نیروهای تهاجمی کشته می‌شدند یا آنها در سنگرهایشان حبس کرد و قدرت آتش از آنها گرفت تا نیروها به بالای سر آنها می‌رسید.

وی در پایان رمز پیروزی رزمندگان را در اخلاص نیروها، ولایت‌پذیری و شهادت‌طلبی بیان کرد و اذعان داشت: به حقانیت جمهوری اسلامی ایران ایمان داریم و از طرفی دشمن و ایادی خود فروخته آنها می‌خواهند ارزش‌های دفاع مقدس دفن یا وارونه کنند در حالی که اهالی قلم و رسانه امروز افسران میدان نبر هستند و نباید اجازه دهید دشمن این خاکریز از دستان شما بگیرد.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، این رزمنده اهل روستای لیلمانج از توابع شهرستان سنقر در استان کرمانشاه است که نه تنها در عملیات کربلای پنج بلکه در تعداد زیادی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس حضور داشته و نویسنده کتاب «دوشکاچی» است.

 

گفتنی است مسئولان باید بدانند كه اگر خواهان حل مشكلات اقتصادی كشور هستند، باید با اراده‌ای از جنس اراده رزمندگان در عملیات كربلای 5 در این مسیر گام بردارند.

کربلای ۵ آغازی بر پایان جنگ تحمیلی
کربلای ۵ آغازی بر پایان جنگ تحمیلی
کربلای ۵ آغازی بر پایان جنگ تحمیلی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از