حالت تاریک

ممانعت خوزستانی‌ها از کوچ عشایر کرمانشاهی

ممانعت خوزستانی‌ها از کوچ عشایر کرمانشاهی

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به ممانعت خوزستانی‌ها از کوچ عشایر کرمانشاهی به تشریح ماجرا پرداخت.

علی‌جعفر رضایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: چند روز گذشته بین تعدادی از عشایر ایل زوله کرمانشاه با عشایر عرب در استان خوزستان به‌دلیل اختلافات ملکی و اجتماعی نزاع و درگیری صورت گرفت.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون چند خانوار در استان خوزستان مستقر شده‌اند، افزود: این مشکل اجتماعی مربوط به سال گذشته است.

وی گفت: از طریق مدیرکل امور عشایری استان خوزستان موضوع را پیگیری کردیم و آنها را قانع و دعوت به سازش کردیم اما عشایر ایل زوله خواستار برگزاری تجمع هستند.

رضایی خاطرنشان کرد: ایل زوله بیش از پنجاه سال است که به منطقه فکه کوچ کرده و از مراتع آنجا استفاده می‌کنند، اما طی این مدت دیگر برای دریافت مجوز چرای دام پیگیری نکرده‌اند بلکه بنا به عرف هر ساله کوچ کرده‌اند.

وی گفت:  قبلا چون خشکسالی بوده عشایر خوزستان به این موضوع اهمیت نمی‌دادند اما طی یکی دو سال اخیر که بارندگی خوب بوده و مراتع وضعیت رو به رشدی داشته است، مانع از ورود عشایر کرمانشاهی شده‌اند و گفته‌اند اگر مدرک و سندی دارید ارائه دهید!

رضایی با اشاره به اینکه کوتاهی و سهل‌انگاری از طرف ایل زوله بوده که تاکنون کارت و مجوز پروانه مرتع را دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: عشایر عرب مستقر در فکه از طریق منابع طبیعی پیگیری کرده و پروانه چرای دام دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از طریق معاونت سیاسی و امنیتی استانداری هم پیگیری این قضیه هستیم، یادآوری کرد: همان مشکل اجتماعی بین دو خانواده بهانه‌ای برای عشایر عرب شده که به آنها بگویند برای استفاده از مراتع استان ما باید مدارک مستند ارائه بدهید.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از