حالت تاریک
Logo
پنج‌شنبه, 24 آبان 1403
مهریه نمادی از صداقت و محبت است
عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه:

مهریه نمادی از صداقت و محبت است

عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: مهریه به‌عنوان نمادی از صداقت و محبت مرد نسبت به همسرش مهریه نه‌تنها ارزش مادی زن را تعیین نمی‌کند، بلکه بیانگر تعهد عمیق مرد به زندگی مشترک است.


اعظم فرجامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: براساس قوانین شرعی، مرد مکلف به پرداخت مهریه به همسر خود و تأمین هزینه‌های زندگی او است؛ مهریه مالی است که در زمان ازدواج به زن تعلق می‌گیرد و مرد ملزم به دادن آن به زن می‌شود؛ در هر عقد نکاح، تعیین مهریه الزامی است و زوجین می‌توانند در زمان عقد یا بعد از آن بر سر میزان آن توافق کنند، در صورت‌عدم تعیین مهریه در زمان عقد، مهرالمثل (مهریه‌ای متناسب با شرایط و موقعیت اجتماعی زن) به عنوان مهریه در نظر گرفته می‌شود. 

این دکترای علوم قرآن و حدیث افزود: در قرآن هم روشن‌ترین آیه‌ای که در مورد مهر آمده آیه چهارم سوره مبارکه نساء است که می‌فرماید: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَة؛ و مهر زنان را (به‌طور کامل) به‌عنوان یک بدهی (یا عطیه) به آن‌ها بپردازید»؛ با این حال، برخی ممکن است با سوتفاهم از این موضوع، مهریه را به عنوان قیمتی برای زن تلقی کرده و آن را توهین‌آمیز بدانند؛ این برداشت، که مهریه نمادی از سلطه مرد بر زن است، برداشتی نادرست و مغایر با ماهیت حقوقی و شرعی مهریه است. 

وی تصریح کرد: مهر نتیجه تدبیر ماهرانه‌ای است که برای تنظیم روابط زن و مرد و ایجاد پیوندی پایدار میان آن‌ها وضع شده است؛ شهید مطهری با اشاره به ریشه‌های فطری مهریه، بر نقش حیا و عفاف زن در شکل‌گیری این نهاد تأکید می‌کند؛ از دیدگاه ایشان، زن با درک ارزش خود، خواهان احترام و قدردانی است و مرد نیز با آگاهی از نیازهای زن، به اهدای مهریه به عنوان نشانه‌ای از عشق، تعهد و احترام متقابل روی می‌آورد. 

فرجامی بیان داشت: قرآن نیز سنت مهر را که در میان بیشتر اقوام معمول بوده، نسخ نکرد؛ بلکه قوانین و رسوم جاهلی را عوض کرد و سیستم قرار دادن مهر در عقد نکاح را که مخصوص به خود است، پایه‌ریزی کرد؛ به‌طوری‌که مشکلات و ایرادات قبل را نداشته باشد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: از آیه‌ای که در آن به مسأله مهر توجه شده سه نکته به دست می‌آید که این مطلب را تأیید می‌کند که در اسلام هم مهریه بر پایه اصول نهاده شده است: ۱- مهریه نشانه راستین بودن علاقه مرد به زن است؛ از آن‌جا که محبت و عاطفه نقش مهمی در روابط زوجین و استحکام بنا و استمرار خانواده برعهده دارد مرد با دادن مهریه به‌عنوان هدیه، این علاقه و محبت را بیشتر ابراز و بر آن تأکید می‌کند؛ ۲- مهریه به خود زن تعلق می‌گیرد و بر اساس شخصیت و استقلال زن است، همچنین نشانه آن است که زن از نظر اقتصادی مستقل و لایق تصرف و تملک در اموال است؛ ۳- مهریه عنوانی جز هدیه، پیش‌کش و عطیه را ندارد، بنابراین اساس مهریه عزت و احترام نسبت به زن است؛ زیرا معمولاً هدیه را به کسی می‌دهند که دل به او سپرده‌اند و برایش قدر و منزلتی قائل هستند. 

وی خاطرنشان کرد: مهریه دارای ارزش اقتصادی برای زن است و از جهتی یک امتیاز مالی است که در قبال زحمات زن در خانه برای خانواده و نیز برای جبران محرومیت از فعالیت‌های اقتصادی به دلیل فعالیت همسری به او داده شده‌است؛ به‌دلیل این‌که زنان در مدت بارداری و پس از زایمان که به شیردهی و پرورش نوزاد می‌پردازند، عملاً نمی‌توانند فعالیت و کار درآمدزایی داشته‌باشند. 

فرجامی ابراز کرد: علاوه بر این در بیشتر جوامع مسئولیت اداره خانه با زنان است که در چنین شرایطی وقت زیادی از آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد بدون آن‌که درآمدی در برابر آن کسب کنند؛ از این رو قرار دادن مهریه برای خود زن و نه پدر یا خویشان او، پشتوانه اقتصادی نسبتاً مطمئنی را برای او فراهم می‌آورد تا با دلگرمی بیشتر به ایفای نقش‌های مختلف در خانواده و جامعه بپردازد. 

این دکترای علوم قرآن و حدیث در پایان گفت: مهریه به‌عنوان نمادی از صداقت و محبت مرد نسبت به همسرش
مهریه نه‌تنها ارزش مادی زن را تعیین نمی‌کند، بلکه بیانگر تعهد عمیق مرد به زندگی مشترک است و به هیچ وجه به منزله‌ی کوچک شمردن مقام زن نیست. 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از